شبکه‌های اجتماعی

اتومبیل فارسی - واردات خودرو
واردات خودرو به قوت خود باقی است

به گزارش اتومبیل فارسی به نقل از دنیای اقتصاد؛ با گذشت یک‌روز از اظهارنظر داوود منظور، رئیس سازمان برنامه و بودجه مبنی بر به‌صرفه نبودن واردات خودرو، مهدی ضیغمی، معاون وزیر صمت به این گفته‌‌‌های منظور واکنش نشان داد.

روز دوشنبه، رئیس سازمان برنامه و بودجه در پاسخ به پرسشی در مورد واردات خودرو گفت: «فرض می‌‌‌کنیم که سال آینده ۲ تا ۳میلیارد دلار واردات خودرو انجام شود. اما می‌‌‌دانیم به‌صلاح کشور نیست که منابع ارزی کشور را به واردات خودرو اختصاص دهیم، در حالی که داخل کشور ظرفیت تولید ۱.۵میلیون دستگاه خودرو را داریم.» این اظهارنظر اولین مخالفت یک مقام مسئول دولتی در برابر واردات خودرو بود.

مهدی ضیغمی، معاون وزیر صمت و رئیس سازمان توسعه تجارت، در حاشیه نشست ششمین نمایشگاه توانمندی‌‌‌های صادراتی ایران نسبت به اظهارات منظور واکنش نشان داد و گفت: مسیر دولت تغییر نکرده است و سخنان مطرح‌شده به این معنا بود که باید برای واردات خودرو در بودجه ارز پیش‌بینی شود، زیرا اگر مطابق برنامه واردات انجام نشود، ناترازی به دنبال خواهد داشت.

به گزارش «ایرنا»، وی با تاکید بر اینکه واردات خودرو با قطعیت، امسال و سال بعد انجام می‌شود، تصریح کرد: مشکل ارزی برای واردات خودرو وجود ندارد و جلسات متعددی با بانک مرکزی در خصوص تخصیص ارز برگزار شده است تا این روند تسریع شود. ضیغمی با بیان اینکه در دوهفته گذشته ۱۱۰میلیون دلار به واردات خودرو به کشور ارز تخصیص داده شده است، گفت: بر همین اساس اعلام شد یک فرصت طلایی برای واردات خودرو در ماه آتی وجود دارد که عدد قابل‌توجهی ارز تخصیص داده خواهد شد که جمع‌‌‌بندی در مورد  آن با بانک‌مرکزی انجام شده است.

وی با بیان اینکه در تحویل خودروها تاخیر دو تا سه‌‌‌هفته‌‌‌ای وجود خواهد داشت؛ اما به‌‌‌زودی تعیین‌تکلیف خواهد شد، گفت: تا پایان امسال پتانسیل واردات ۴۰‌هزار دستگاه خودروی دیگر وجود دارد، اما به تصمیمات بانک‌مرکزی مبنی بر تخصیص ارز وابسته است. از سوی دیگر عباس علی‌‌‌آبادی، وزیر صمت، روز دوشنبه در حاشیه مراسم پنجاهمین سالگرد تاسیس صندوق ضمانت صادرات ایران، بر روند عادی ورود خارجی‌‌‌ها و تخصیص ارز تاکید داشت.  وی حتی اظهار کرد که ارز موردنیاز برای واردات خودروهای برقی تامین هم شده است. بنابراین در حالی که رئیس سازمان برنامه و بودجه هنوز واردات خودرو را از نظر مصرف ارز به‌صرفه نمی‌‌‌داند، وزیر صمت می‌‌‌گوید مشکلی از نظر تامین ارز وجود نداشته و حالا معاون وی می‌‌‌گوید که اساسا منظور از اظهارنظر رئیس‌سازمان برنامه و بودجه، مخالفت با واردات خودرو نبوده، بلکه برای واردات خودرو باید در لایحه بودجه ارز پیش‌بینی شود. در حالی که نگاهی به جملات رئیس سازمان برنامه و بودجه نشان می‌دهد که اساسا نقد وی به صرف منابع ارزی کشور برای واردات خودرو بوده و چندان با ادعای ضیغمی همخوانی ندارد.

نظر دهید


در همین زمینه