شبکه‌های اجتماعی

آیا گشایشی در ترخیص و واردات خودرو صورت می‌گیرد؟

نظر مساعد رئیس‎جمهور در مورد ترخیص خودروهای مانده در گمرک

 این موضوع را دبیر انجمن واردکنندگان خودرو  اعلام کرد و اظهار داشت: «وزیر صنعت، معدن و تجارت با بررسی‌های دقیق از وضعیت بازار به این نتیجه رسیده است که سایت ثبت سفارش خودرو باید باز شود. اما این عمل، مصداق نوش‌دارو بعد از مرگ سهراب است. موضوع آزادسازی واردات خودرو در حالی مطرح می‌شود که نرخ ارز، رکورد تاریخی خود را شکسته است. دلار به نسبت ابتدای سال جاری رشد پنج برابری داشته است و با توجه به آن‎که واردات خودرو با دلار آزاد انجام خواهد شد، قطعا شاهد تثبیت همین قیمت‌ها و چه‎بسا افزایش نرخ محصولات خارجی خواهیم بود.»

 

مهدی دادفر افزود: «دولت می‌خواهد شرایطی ایجاد شود تا خودروهایی که توسط نمایندگی‌های رسمی در موعد مقرر ثبت سفارش و پیش‎فروش شده‌اند، از گمرک ترخیص شوند.»

 

موافقت حداقلی رئیس‎جمهور با درخواست وزیر صنعت
به گفته دادفر، در اواخر سال گذشته و اوایل سال جاری یعنی قبل از ممنوع شدن واردات خودرو، تعدادی از نمایندگی‌های شرکت‌های خودروساز خارجی اقدام به پیش‎فروش خودرو و به تبع آن ثبت‌سفارش آن‌ها در سامانه کردند. اما زمانی خودروها به گمرک رسید که واردات خودرو ممنوع شده بود و امکان ترخیص آن‌ها وجود نداشت. با این حال، به دلیل آن‌که در زمان قانونی، پیش‎فروش انجام شده بود و شرکت‌ها متعهد به تحویل خودرو بودند، باید تمهیداتی صورت می‎گرفت تا این خودروها ترخیص شوند و به دست صاحبانشان برسند. وی در ادامه اظهار داشت: «وزیر صنعت در نامه‎ای از رئیس‎جمهور خواسته است در خصوص واردات خودرو تجدیدنظر به عمل آید که آقای روحانی نیز در حد آزادسازی واردات خودروهایی که از قبل ثبت سفارش شده‎اند با این خواسته موافقت کرده است.»

 

احتمال باز شدن سایت ثبت سفارش به‌صورت محدود
دبیر انجمن واردکنندگان خودرو در خصوص احتمال باز شدن سایت ثبت‌سفارش به‌صورت محدود نیز اظهار داشت: «از معاون امور صنایع وزارت صنعت، معدن و تجارت خواسته شده است تا اطلاعات مربوط‌به تعداد مجوزهای پیش‎فروش خودرو توسط نمایندگی‌های رسمی را اعلام کند. اگر مجوزهای پیش‎فروش خودرو با میزان پیش‎فروش نمایندگی‌های رسمی هم‌خوانی داشته باشد، احتمال دارد ممنوعیت ثبت سفارش خودرو برای این مجموعه‌ها برداشته شود تا شرکت‌ها بتوانند با ثبت سفارش جدید به تعهدات خود عمل کنند.» وی اضافه کرد: «تا هفته آینده وضعیت باز شدن سایت ثبت‌سفارش خودرو بررسی خواهد شد. البته اجازه واردات خودرو به دلیل ممنوعیت قبلی، باید از مجموعه‌های بالاتر تایید شود.»

 

تبصره ترخیص باید در هیات دولت تصویب شود
دادفر توضیح داد: «قطعا میزان ثبت‌نام‌ها و تعهدات شرکت‌ها مدنظر قرار خواهد گرفت و طی نامه‌ای به وزیر صنعت، معدن و تجارت اعلام خواهد شد تا از هیات دولت بخواهد در خصوص ترخیص این خودروها، تبصره‌ای به قانون ممنوعیت واردات خودرو اضافه کنند. با توجه به این‎که ممنوعیت واردات خودرو خارجی در هیات دولت تصویب شده است، تبصره ترخیص نیز باید در هیات دولت تصویب شود.» وی همچنین در خصوص نرخ ارز وارداتی‌ها گفت: «پرداخت مابه‌التفاوت قیمت ارز دولتی و آزاد برای محصولاتی که در قانون قبلی، ارز ۴۲۰۰‌تومانی به آنها تعلق می‌گرفت و امروز مشمول آن نیستند، الزامی است.»

 

منبع: دنیای خودرو

نظر دهید


در همین زمینه