شبکه‌های اجتماعی

تاثیر هوش مصنوعی بر آینده خودرسازی

آیا چینی‌ها آینده خودروسازی را با هوش مصنوعی تسخیر می‌کنند؟

امروزه صحبت درباره هوش مصنوعی بسیار مفهومی است، مردم فکر می‌کنند فکر و صحبت درباره هوش مصنوعی هنوز برای قلمرو داستان‌های علمی بوده و تا رسیدن به زندگی فاصله زیادی دارد. هرچند هوش مصنوعی اکنون نیز بخش زیادی از زندگی مجازی مردم را تشکیل می‌دهد. در ماه مارس کنفرانس پیشرفته هوش مصنوعی در بایدو برگزار شد و آخرین دستاوردهای این حوزه به اشتراک گذاشته شده و بررسی شد چگونه هوش مصنوعی می‌تواند آینده حمل و نقل را تغییر دهد.

 

AutomobileFa Baidu AI Conference 1

 

هوش مصنوعی چیست؟

هوش مصنوعی در واقع علمی از علوم پایه کاپیوتر بوده و به اختصار به معنی الگوریتم‌ها و محاسباتی است که باعث می‌شود ماشین‌ها توانایی مشابهی با انسان برای یادگیری، حل مشکلات و اعمال انسانی داشته باشند. از نظر تکنیکی هوش مصنوعی شامل توانایی شناسایی، آنالیز کردن، یادگیری و ایجاد بحث در ماشین‌ها است و در واقع در پس این کارها الگوریتم‌هایی قرار دارد که شامل هزاران یا شاید میلیون‌ها کد در قلب این توابع می‌شود.

متخصصان این را می‌دانند که بزرگ‌ترین مزیت این کامپیوترها در مقایسه با افراد این است که آن‌ها خستگی ناپذیر بوده و می‌توانند انجام محاسبات و تجزیه و تحلیل تکراری دراز مدت را انجام داده و به طرز شگفت آوری با کمترین خطا کارها را به سرانجام برسانند. با این حال، اگر کامپیوترها مجاز به تجزیه و تحلیل تصاویر و صداها که قابل اندازه گیری نیز نبوده باشند، ضروری است که رایانه‌هایی با توانایی یادگیری بالا و روش‌های تجزیه و تحلیل پیچیده با قدرت درک و تحلیل ویژگی‌های اطلاعاتی را داشته باشند تا بتوانند کارکرد لازم در تجزیه اطلاعات در مقیاس بزرگ به دست بیاورند. از سال 2012 تا سال 2019 قدرت محاسباتی کامپیوترها 30برابر شده در حالی که برای تجزیه و محاسباتی الگلوریتم‌های پیشرفته هوش مصنوعی به 300,000 برابر قدرت فعلی کاپیوترها نیاز است. برای دست‌یابی به این قدرت از محاسبه نیازمند بهینه سازی الگوریتم‌ها و معماری جدید محسابات است. امروزه هوش مصنوعی به طور گسترده‌ای در صنایع مختلف از جمله پزشکی، آموزشی، مالی، نظامی و بازی‌های ویدیویی استفاده می‌شود. حتی تلفن‌های همراهی که امروزه به طور فزایتده‌ای در سطح جهان استفاده می‌شود، از هوش مصنوعی بهره می‌برند. با این مقدمه باید دید تاثیر هوش مصنوعی در حوزه حمل و نقل و ترافیک چگونه است.

 

AutomobileFa Baidu AI Technology 2

 

تاثیر هوش مصنوعی بر ترافیک و حمل و نقل

در کنفرانس هوش مصنوعی در چین از تاثیر قابل توجه این تکنولوژی بر بهبود عملکرد ترافیک شهری از طریق بهینه‌سازی زیر ساخت‌های شبکه هوشمند نشان داده شد. چراغ‌های راهنمایی و رانندگی در تقاطع‌ها ضامن ترافیک و امنیت است، اما زمان ترافیک چراغ‌های راهنما ثابت بوده و جریان ترافیکی را مدیریت نمی‌کند. جریان ترافیکی مسیرهای متقاطع به طور قابل توجهی وابسته به چراغ‌های راهنمایی و رانندگی بوده و ممکن است در مسیری حجم ترافیکی بالا باشد و در مسیر دیگر خالی از خودرو باشد که چراغ‌های راهنما قابلیت تشخیص حجم ترافیک را شناسایی نمی‌کنند.

هوش مصنوعی با تجزیه و تحلیل داده‌های ترافیکی می‌تواند مسیر اصلی را در زمان‌های مشخص شناسایی کرده و به بازدهی چراغ‌های راهنمایی و رانندگی کمک کند. در نتیجه با مدیریت زمان جریان اصلی ترافیک را هدایت کرده و بهره‌وری را بالا ببرد. یکی دیگر از زمینه‎های کاربردی هوش مصنوعی در خودروهای خودران است. زمانی که اتومبیل‌ها به دوربین‌ها و سیستم‌های مسیریابی مجهز شده باشند قدرت تشخیص بهتری نسبت به وضعیت ترافیکی و مسیر نسبت به انسان داشته در نتیجه روند ترافیکی بهتری را ایجاد می‌کنند. 

 

AutomobileFa Baidu AI Technology 1

 

در این کنفرانس اعلام شد که مجوز آزمایش خودروهای خودران در چین گرفته شده، برای اولین بار دو برند هونگ‌چی و بایدو آپولو مجوز فعالیت در این حوزه را دریافت کرده‌ و خودروهای سواری مجهز به تکنولوژی L4 در چانگچون، چین به طور رسمی راه اندازی شده است. بر اساس برنامه شرکت‌های چینی فعال در این حوزه تا پایان سال 2019 شهروندان عادی در شهر چانگاشا می‌توانند برای اولین بار از تاکسی‌های خودران خدمات دریافت کنند. البته با توجه به شرایط ساخت و سازها و همچنین قوانین و مقررات تا رسیدن به نقطه آرمانی فاصله زیادی وجود دارد. شرکت بایدو برای خودروهای خودران برای حل معضل پارکینگ نیز چاره‌ای اندیشیده که می‌تواند به بهبود فضای پارکینگ در شهرهای پرترافیک چین نیز کمک کند. اکنون فضای موثر برای پارکینگ در شهرهای شلوغ چین به یک معضل تبدیل شده و پیدا کردن مکان پارک برای رانندگان چینی به یک کار وقت گیر تبدیل شده است. بر طبق آمار در چین نرخ استفاده از فضای پارکینگ‌های فعلی کمتر از 50 و از عالوه موثر بر آن فاصله تا مقصد افراد است. هوش مصنوعی و استفاده از خودروهای خودران می‌تواند به حل این معضل در شهرهای بزرگ کمک کرده و فضای موثر را بهبود بخشد.

 

AutomobileFa Baidu Apollo 1

 

شرکت بایدو به عنوان پیشگام استفاده از هوش مصنوعی در صنعت خودروسازی چین در این کنفرانس نشان داد که عصر هوشمند اتومبیل‌ها آغاز شده و بایدو راه حل کاملی برای معضلات ترافیکی و عرصه خودروسازی بر اساس هوش مصنوعی دارد. در آینده نه چندان دور شرکت‌هایی مانند بایدو با استفاده از هوش مصنوعی می‌توانند بیش از پیش محبوب شده و این صنعت را تسخیر خواهند کرد.

نظر دهید


در همین زمینه