شبکه‌های اجتماعی

اتومبیل فارسی - تست تصادف داچیا داستر
امتیاز 57 درصد برای سیستم‌های کمکی راننده

 اگر خودروهای جدید داچیا تنها بر اساس رتبه‌بندی یورو NCAP قضاوت شوند، ممکن است بسیار ایمن در نظر گرفته نشوند. این شاسی‌بلند کامپکت تنها سه ستاره در آخرین سری تست تصادف خود دریافت کرد.

در آخرین تست‌های یورو NCAP، داچیا داستر و سوزوکی سوئیفت سه ستاره دریافت کردند. در مقابل، مرسدس بنز کلاس E، فولکس‌واگن پاسات، اشکودا سوپرب و اشکودا کودیاک بالاترین رتبه یعنی پنج ستاره را دریافت کردند. ب‌ام‌و X2 به همراه رنو اسپس و رافال نیز پنج ستاره دریافت کردند.

رویکرد داچیا همیشه بر مقرون‌به‌صرفه بودن متمرکز بوده است و اغلب از سیستم‌های کمک رانندگی پیشرفته صرف‌نظر کرده است. به طور مشابه، سوزوکی بر ساخت خودروهای کوچک و مقرون‌به‌صرفه اولویت قائل شده است. بنابراین، تعجب‌آور نیست که هر دو مدل داستر و سوئیفت بیش از سه ستاره در تست‌های یورو NCAP کسب نکردند.

قوانین فعلی ایجاب می‌کند که همه خودروها به سیستم‌های ترمز اضطراری خودکار، سیستم هشدار خروج از خط، محدودکننده هوشمند سرعت و تشخیص خواب‌آلودگی مجهز باشند. داستر و سوئیفت این الزامات قانونی را برآورده می‌کنند اما فراتر از آن حرفی برای گفتن ندارند. داچیا همواره تاکید کرده است که مشتریان آنها تمایل زیادی برای سیستم‌های کمک رانندگی ندارند.

 

AuotmobileFa Dacia Duster NCAP 2 14030424 

در کسب رتبه ۵ ستاره، استانداردهای یورو NCAP برای ایمنی فعال بسیار بالاتر از حداقل قانونی است. از نظر محافظت از سرنشین کودک، داچیا داستر از سوزوکی سوئیفت عملکرد بهتری دارد. همچنین داستر در محافظت از سرنشین بزرگسال، علیرغم برخورد شدید به قفسه سینه راننده در تصادفات از جلو امتیاز 70 درصد کسب می‌کند. این خودرو در محافظت از سرنشین کودک ۸۴ درصد، حفاظت از عابر پیاده ۶۰ درصد و سیستم‌های کمک رانندگی ۵۷ درصد امتیاز کسب می‌کند. در مقایسه، ب‌ام‌و X2 در سیستم‌های کمک رانندگی ۹۲ درصد و سوئیفت ۶۲ درصد امتیاز کسب کرد.

دکتر میشیل ون راتینگن، دبیرکل یورو NCAP، گفت: «آخرین نتایج نشان‌دهنده شکاف فزاینده در اولویت‌های ایمنی بین برندهای خودرو است. تفاوت در امتیازات تحت تأثیر سگمنت‌هایی است که خودروها در آن رقابت می‌کنند، اما همچنین اولویت‌های برندها را نیز نشان می‌دهد.»

ون راتینگن در پایان گفت: «برندهایی مانند مرسدس بنز، اشکودا، فولکس‌واگن، ب‌ام‌و و رنو ایمنی را در محصولات خود در اولویت قرار می‌دهند. برعکس، داچیا و سوزوکی روی مقرون‌به‌صرفه بودن تمرکز می‌کنند. مصرف‌کنندگان باید آگاه باشند که خودروهای دیگری در بازار وجود دارند که سطح ایمنی بسیار بالاتری نسبت به داستر و سوئیفت ارائه می‌دهند.»

 

AuotmobileFa Dacia Duster NCAP 3 14030424

نظر دهید


در همین زمینه