شبکه‌های اجتماعی

بررسی استراتژی 5 ساله فیات‌کرایسلر

سرجیو مارکیونه، مدیرعامل گروه خودروسازی فیات‌کرایسلر بیان کرد

 مدیرعامل FCA که اکنون 65 سال دارد، در سال 2004 زمانی که شرکت فیات درگیر بحران‌های شدید شده و در مرز ورشکستگی قرار گرفته بود، در حالی زمام امور این خودروساز ایتالیایی را در دست گرفت که مدیر قبلی آن یعنی آمبرتو آنیلی ساعاتی قبل از آن در گذشته بود. یکی از نقاط قوت در رزومه سرجیو مارکیونه را می‌توان ده برابر شدن ارزش فیات در سال‌های مدیریت او دانست. او اکنون برنامه منسجمی برای افزایش بهره‌وری و سودآوری مجموعه فیات کرایسلر دارد. برنامه پنج ساله‌ای که اکنون پیش روی این مجموعه بزرگ ایتالیایی-آمریکایی قرارگرفته است، برای هر کدام از برندهای زیر مجموعه آن اهداف و سیاست‌های جدید و مشخصی تعیین کرده است.

 

 

جیپ؛ توسعه محصولات در بازار آمریکا، استفاده از پیشرانه‌های الکتریکی و ارائه خدمات اشتراکی
به طور خلاصه، هدف‌گذاری‌های صورت گرفته برای جیپ را می‌توان چنین شرح داد: این شرکت تنوع در سبد محصولات خود برای بازار آمریکای شمالی را گسترش خواهد داد. نسبت به استفاده از پیشرانه‌های الکتریکی در تمام مدل‌های خود اقدام خواهد کرد که شامل مدل‌های تمام الکتریکی و انواع نمونه‌های هیبریدی خواهد بود. پس از آن، خدماتی مبتنی بر اشتراک خودرو و پرداخت حق عضویت ارائه خواهد کرد.
سرپرست برند جیپ، مایک مانلی به سرمایه‌داران توضیح داد که این شرکت مانند گذشته به سمت توسعه محصولات کوچک‌تر خود، به ویژه محصولات سگمنت A پیش می‌رود. همچنین از توسعه محصولات برای بازار آمریکا در قالب عرضه نسخه جدید گرند چروکی با سه ردیف صندلی و بازگشت نسل جدید مدل‌های واگنیر و گرند واگنیر خبر داد. او در مورد استفاده از الکتروموتورها در محصولات جیپ اعلام کرد که تا سال 2022، تمام محصولات این برند از این فناوری سود خواهند برد و سبد محصولات آن، 10 محصول پلاگ‌این هیبریدی و 4 مدل تمام‌الکتریکی را در بر خواهد گرفت. این شرکت سرویس اشتراکی را راه‌اندازی خواهد کرد که بر اساس آن، طرفداران جیپ می‌توانند تجربه استفاده از تمام محصولات این شرکت را به دست بیاورند. همچنین، جیپ مدلی جدید از سرویس بیمه محصولات خود را فراهم خواهد کرد که در مورد استفاده آف‌رود و ناوگان‌های حمل و نقل بسیار حائز اهمیت است.
در حال حاضر از هر 17 دستگاه خودروی شاسی‌بلندی که در تمام دنیا به فروش می‌رسد، یکی از آن‌ها از محصولات جیپ است. طبق برنامه جدید، این آمار تا سال 2022 به یکی از هر 12 خودرو می‌رسد، هدفی که منتقدین آن را «جاه‌طلبانه» می‌خوانند.


رم؛ افزایش تنوع پیک‌آپ‌ها و ورود به سگمنت پیک‌آپ‌های متوسط
برند رم که دربرگیرنده محصولات تجاری دوج شامل انواع پیک‌آپ و ون است، در صدد خواهد بود تا نسخه ویژه آف‌رود خود را به عنوان یک محصول تولید انبوه، مانند فورد رپتور F150 به بازار عرضه کند. مایک مانلی معتقد است که نسخه رپتور حدود 28,000 دلار بالاتر از میانگین فورد در این سگمنت به فروش می‌رسد که نشان از سودآوری این مدل دارد. او همچنین بر این باور است که دوج نیز با ارائه مدل TRX که ویژه آف‌رود خواهد بود به نتایج مشابهی می‌تواند دست یابد. از دیگر اهداف تعیین شده برای رم می‌توان به عرضه پیک‌آپ متوسط برای رقابت با فورد رنجر، معرفی نسل جدید نسخه Heavy Duty پیک‌آپ رم و ارائه یک ون تجاری کوچک اشاره کرد.


مازراتی؛ نمایندگی‌های بیشتر در آمریکا و معرفی رقیبی برای تسلا
بر اساس گفته‌های تیم کونیسکیس، سرپرست جدید مازراتی به عنوان بخشی از برنامه بلندپروزانه دو برابر کردن تیراژ محصولات این شرکت تا سال 2022، تعداد نمایندگی‌های آن نیز در آمریکای شمالی از 153 به 185 عدد خواهد رسید. مدیران فیات‌کرایسلر همچنین قصد عرضه یک خودروی قدرتمند و اسپرت پلاگ‌این هیبریدی برای رقابت مستقیم با محصولات تسلا را دارد. گفته می‌شود که این خودرو بر اساس نمونه مفهومی آلفیری ساخته خواهد شد.
مازراتی تا سال 2022 یک کراس‌اوور متوسط پلاگ‌این هیبریدی نیز به بازار عرضه خواهد کرد که در سگمنت پایین‌تری نسبت به مدل لوانته قرار می‌گیرد. این شرکت همچنین قصد دارد تا پیشرانه‌های دیزلی را به طور کامل از خط تولید خود حذف کند. کونیسکیس اعلام کرد مازراتی تا سال 2022، چهار محصول تمام‌الکتریکی و هشت محصول هیبریدی عرضه خواهد کرد. پیشرانه‌های احتراقی مورد استفاده در محصولات مازراتی توسط فراری تامین خواهد شد. یکی دیگر از هدف‌های اصلی که مازراتی تا سال 2022 قصد دست‌‌یابی به آن را دارد، تولید سالانه 100,000 دستگاه خودرو است که دو برابر میزان تولید کنونی این شرکت است.


آینده فیات کرایسلر
در برنامه ارائه‌شده برای پنج سال آینده مجموعه FCA، به طور کلی بر حذف کردن پیشرانه‌های دیزلی، توسعه خودروهای هیبریدی و الکتریکی و بهینه‌سازی سبد محصولات شرکت‌های زیر مجموعه تاکید شده است. همچنین، با توجه به افزایش روزافزون استفاده از فناوری‌های خودران، فیات‌کرایسلر نیز برای عرضه محصولات خود با قابلیت هدایت بدون دخالت راننده با Waymo گوگل و ب‌ام‌و همکاری خواهد کرد. گفته می‌شود فناوری سطح 4 خودران در برخی از محصولات این مجموعه از سال 2023 در دسترس قرار بگیرد.
با توجه به این موضوع که سرجیو مارکیونه سال آینده بازنشست می‌شود، برخی از تحلیل‌گران این برنامه را صرفا یک ایده بدون الزام اجرایی شدن می‌دانند چرا که بدون در نظر گرفتن جانشین مارکیونه، این برنامه ارائه شده است و خود او از سال آینده نقشی در مجموعه فیات کرایسلر نخواهد داشت.
جان الکان، وارث کنونی دارایی‌های خانواده آنیلی که شرکت فیات از ابتدا در مالکیت آن‌ها بوده، در پاسخ به شایعاتی در مورد به فروش رسیدن فیات پس از خروج مارکیونه از مجموعه، اعلام کرد «ما بیش از صد سال همراه این شرکت بودیم.» او همچنین گفت در طول همکاری 20 ساله خود با فیات «هرگز آینده را چنین روشن ندیده بودم.» الکان با اشاره به این موضوع که خانواده آنیلی برای ایجاد هر تغییری که باعث تقویت کارخانه شوند آماده هستند، شایعه مطرح شده را رد کرد و ادامه داد:«ما هرگز تصور نمی‌کنیم که خود را در جایگاه فروشنده قرار بدهیم.»

 

نظر دهید


در همین زمینه