شبکه‌های اجتماعی

ژنرال آلمانی با قلب فرانسوی

اوپل Grandland X با پیشرانه 1.5 لیتری PSA

اوپل به دنبال توسعه کراس‌اوور زیبای خود است. حتی تدارک مدل‌های پلاگ‌این هیبرید برای سال 2020 را هم دیده است. Grandland X در حقیقت خودرویی فرانسوی بوده که زیر دست آلمان‌ها پرورش یافته است. اکنون که اوپل زیر چتر PSA قرار می‌گیرد، Grandland X نیز چیزی بیش از یک پژو 3008 در خود، برای غافلگیری ندارد! پیشرانه توربو دیزل جدید 1.5 لیتری مشترک با پژو، 130 اسب بخار قدرت دارد که رقم چندان دندان‌گیری نیست اما نکته اصلی، گشتاور فوق‌العاده بالای 300 نیوتن‌متری آن است که از دور موتور 1750 rpm در دسترس می‌شود.
پیشرانه جدید Grandland X به طور استاندارد با گیربکس 6 سرعته دستی هماهنگ شده است. نقطه قوت این پیشرانه کوچک، مصرف سوخت ترکیبی آن است که در هر 100 کیلومتر به طور میانگین، 4.1 تا 4.2 لیتر می‌سوزاند و جالب این است که در صورت سفارش جعبه‌دنده 8 سرعته اتوماتیک، مصرف خودرو به 3.9 تا 4 لیتر در 100 کیلومتر کاهش می‌یابد! PSA اکنون این پیشرانه جدید را با موتور‌های 1.6 لیتری توربو دیزل قدیمی جایگزین کرده است که نه تنها قدرت کمتری (120 اسب بخار) داشتند، بلکه نسبت به پیشرانه فعلی، 4 درصد نیز پر مصرف‌تر بودند. با این حال، گروه PSA در نظر دارد تا در آینده‌ای نزدیک، از پیشرانه دیزلی بزرگ‌تری به حجم 2 لیتر و با 177 اسب بخار قدرت، رونمایی کند. بنا به شنیده‌ها، این پیشرانه استاندارد آلایندگی یورو6 را که از سپتامبر 2019 برای تمام خودرو‌های اروپا الزامی می‌شود، پاس کرده است.
با تمام این اوصاف، اوپل برای ارتقای مشخصات فنی Grandland X، برنامه عرضه نسخه‌های پاک آن را نیز تا پایان دهه جاری در سر دارد. زمانی که این مدل به تولید انبوه برسد، نخستین محصول اوپل با فناوری پلاگ‌این هیبرید شناخته خواهد شد. اطلاعات فنی زیادی از این خودرو به بیرون درز نکرده است، اما شاید چندان تعجب‌برانگیز هم نباشد که ساختاری مشترک با DS 7 Crossback E-Tense را در آن شاهد باشیم.

نظر دهید


در همین زمینه