شبکه‌های اجتماعی

اتومبیل فارسی - بازار خودروهای چینی
مزیت‌های رقابتی خودروسازان چینی

 رشد تولید و تکنولوژی خودرو در چین به طور فزاینده‌ای رو به پیشرفت است، این پیشرفت‌ها باعث شده تا همه چشم‌ها از مهد تولید خودرو در غرب به شرق و علی الخصوص به چین معطوف شود و به نوعی یک قدرت نوظهور بعد از ژاپن و کره در تولید خودرو شکل بگیرد به طوریکه بعید نیست در سال‌های آینده بازار را نیز تسخیر کند.
موسسه مطالعاتی AlixPartners در تحقیقی می‌گوید در سال جاری میلادی 21 درصد سهم بازار جهانی خودرو در اختیار چین بوده و این سهم به سرعت در حال رشد است. بر طبق این گزارش در سال 2030 از هر سه خودروی فروخته شده در جهان، یکی توسط خودروسازان چینی ساخته خواهد شد. این پیش‌بینی شگفت‌انگیز از سوی کارشناسان صنعتی است که رشد چین را در این موسسه بررسی کرده‌اند.
در حال حاضر، خودروهای چینی 21 درصد بازار را در اختیار دارند اما تحلیل‌گران انتظار دارند که صنعت خودروی چین به سرعت گسترش یابد. بخشی از این رشد چین به زیان برندهای غربی بوده در حالی که سهم برندهای چینی از 59 به 72 درصد در خود بازار چین خواهد رسید.

 

افزایش سهم چین از 3 به 9 میلیون دستگاه

اما آنچه برای برندهای غربی نگران کننده‌تر به نظر می‌رسد این است که فروش خودروی چین در خارج از بازار چین بر اساس این مطالعه از 3 میلیون خودرو در سال 2024 به 9 میلیون خودرو در سال 2030 خواهد رسید. هرچند تعرفه‌های 100 درصدی جدیدی که دولت ایالات متحده وضع کرده است به توانایی چین برای ورود به بازار آمریکای شمالی ضربه زده است و ژاپن نیز بازار دشواری برای نفوذ دارد اما پیش‌بینی می‌شود سهم خودروسازان چینی از بازار اروپا که هم اکنون 12 درصد است به 24 درصد و سهم بازار این خودروسازان در روسیه به 69 درصد برسد. CNBC نیز در گزارشی اعلام کرد، انتظار می‌رود سهم بازار چینی‌ها در خاورمیانه و آفریقا از 8 درصد فعلی به 39 درصد و در آمریکای مرکزی و جنوبی از 7 درصد به 28 درصد برسد.

 

مزایای تولید خودروسازان چینی

مزایای بالاتر و استراتژی قیمت‌گذاری تهاجمی خودروسازان چینی به خوبی در سطح دنیا شناخته شده و مزایای دیگری نیز شامل زمان توسعه محصول این خودروسازان نصف رقبای غربی بوده و سرعت به‌روزرسانی مدل‌ها یک مزیت رقابتی محسوب می‌شود. همچنین کارشناس این موسسه مطالعاتی معتقد است برندهای چینی بر ویژگی‌هایی که مشتریان تجربه می‌کنند همچون طراحی و فناوری‌های داخل کابین ارزش بیشتری می‌گذارند و بر حفظ مزیت هزینه و قیمت و همچنین استفاده از فناوری‌های نوظهور مانند تولید باتری، پیشتاز هستند. به نظر می‌رسد در آینده نزدیک این خودروسازان چینی هستند که بازار جهانی را تعریف خواهند کرد.

پیش از این اتومبیل فارسی در گزارشی از تمایل جوانان آمریکایی برای خرید خودروهای الکتریکی چینی گفته بودیم که می‌توانید آن را اینجا بخوانید.

نظر دهید


در همین زمینه