شبکه‌های اجتماعی

اتومبیل فارسی - جیپ ریکون
آینده‌ای الکتریکی در انتظار جیپ

 

مانند دیگر خودروسازان مطرح جهان، جیپ نیز به فکر الکتریکی سازی لاین آپ خود است. این شرکت در روز 8 سپتامبر به عنوان 4Xe Day از سه شاسی بلند الکتریکی خود رونمایی کرد که در دوسال آینده تولید و به بازار عرضه خواهند شد. این تنها بخشی از این مسیر جدید به حساب می‌آید و برنامه این شرکت معرفی 4 مدل دیگر تا 2025 برای آمریکا و اروپا است. به گفته جیپ، تا سال 2030 تمام محصولات این شرکت در اروپا و 50 درصد در آمریکا برقی شده‌اند.


سه محصولی که معرفی شده به ترتیب جیپ ریکون، جیپ واگونییر اس برای بازار‌های جهانی و جیپ اونجر برای بازار آمریکا است. مانند برخی از رونمایی‌ها که اطلاعات فنی در آنها منتشر نمی‌شود این معرفی نیز تنها به بخش بصری معطوف شده و اطلاعات کمی از سه خودرو در اختیار رسانه‌ها قرار گرفته؛ پس آن را صرفا یک رونمایی از طراحی خودروها در نظر بگیرید.


شاید جذاب‌ترین نمونه در بین این سه، جیپ ریکون باشد که از نظر عملکرد و ظاهر به رنگلر شباهت زیادی دارد. این مدل از درب‌ها جدا شونده و سقف پارچه‌ای جمع شونده استفاده می‌کند که آن را به شاسی بلندی سخت جان و جذاب تبدیل خواهد کرد. جیپ در این خودرو از سیستم Jeep Selec-Terrain traction management، e-locker axle tech و لاستیک‌های آفرود استفاده کرده تا آن را برای مواجهه با هر نوع مسیری آماده نگهدارد. جزئیاتی در خصوص قوای محرکه، ظرفیت باطری‌ها و... ذکر نشده و تنها نکته‌ای که از آن مطلع هستیم؛ استفاده جیپ از پلتفرم بزرگ STLA استلانتیس برای این مدل است.


کریستین مونیر مدیرعامل جیپ در جمع خبرنگاران گفت: «در است که این خودرو شباهت زیادی از نظر بصری و فنی با رنگلر دارد اما قطعا جایگزینی برای آن نخواهد بود. این خودرو در ایالات متحده تولید می‌شود و عرضه آن در سال 2024 رخ خواهد داد. در زمان عرضه برای این مدل لوازم جانبی متنوع و زیادی در نظر گرفته شده که قابلیت‌های خارج جاده آن را ارتقا می‌دهد. رزرواسیون این مدل اوایل سال 2023 آغاز خواهد شد.»

 

در حالی که هدف ریکون تسخیر قلب آفرودر‌ها بود، واگونییر اس شبیه به Grand Cherokee Trackhawk است. همانطور که بالاتر اشاره شد، مدیران جیپ جزئیات فنی این مدل‌ها را اعلام نکردند اما برای این مدل وعده شتاب اولیه زیر 3.5 ثانیه و برد مسافت 643 کیلومتر با یکبار شارژ را داده‌اند. این خودرو نیز بر روی پلتفرم SLTA استلانتیس تولید می‌شود و باتوجه به اینکه نشان واگونییر را بر روی خود دارد بیشتر به گرند چروکی شباهت دارد. جیپ وعده‌ کابینی جذاب برای این خودرو که در سگمنت شاسی بلند‌های متوسط قرار می‌گیرد داده است و رزرواسیون آن در سال آینده رخ خواهد داد.

 


اونجر که عکس‌های جاسوسی آن را پیش از این دیده بودیم، برای بازار اروپا تدارک دیده شده است اما در ژاپن و کره جنوبی نیز عرضه خواهد شد. این خودرو در لاین آپ جیپ پایین‌تر از رنگید دسته بندی می‌شود و مانند دیگر محصولات خبری از اطلاعات فنی آن نیست. این مدل بر خلاف دو مدل دیگر که در سال 2024 به بازار عرضه خواهند شد زودتر تولید و به بازا عرضه می‌شود. به احتما زیاد این خودرو 17 اکتبر و در نمایشگاه پاریس رونمایی و معرفی رسمی خواهد شد.


همانطور که بالاتر نیز اشاره کردیم، تا سال 2025 چهار خودرو الکتریکی از این برند تولید خواهد شد که سه دستگاه از آن معرفی شد و تنها یک دستگاه از این سبد باقی مانده که اطلاعاتی از آن در دسترس نیست. با این حال جیپ اشاره‌ای به این موضوع داشت که احتمالا در نمایشگاه دیترویت از آخرین مدل نیز رونمایی کند. علاوه بر این جیم موریسون مدیر عامل جیپ آمریکا شمالی یک گرند واگونییر هایبرید 4xe با برد مسافت 804 کیلومتر را در لفافه معرفی کرد اما نمی‌دانیم که این خودرو کی به صورت رسمی معرفی می‌شود.

 

نظر دهید


در همین زمینه