شبکه‌های اجتماعی

نیسان به فناوری ساخت موتورهای احتراق داخلی با بازدهی حرارتی 50 درصد دست یافت
اتومبیل فارسی - سامانه هیبریدی e-Power نیسان

استفاده در سامانه هیبردی جدید e-Power نیسان

 

 

با وجود گسترش استفاده از سامانه‌های هیبریدی و موتورهای برقی در صنعت خودروسازی، نیسان هنوز هم از توسعه موتورهای احتراق داخلی منصرف نشده و به تازگی اعلام کرده است که می‌تواند موتور احتراق داخلی با بازده حرارتی 50 درصد تولید کند.

 

موتورهای احتراق داخلی مرسومی که در حال حاضر از سوی خودروسازان مورد استفاده قرار می‌گیرد به طور معمول دارای بازدهی حرارتی حدود 40 درصد است. این رقم به این معنی است که 40 درصد از انرژی ایجاد شده در زمان احتراق سوخت (بنزین) در نهایت صرف تولید توان و حرکت خودرو خواهد شد و مابقی انرژی تولیدی صرف اتلاف، اصطکاک و به طور کلی به صورت حرارت از پیشرانه دفع می‌شود.

شاید در نگاه اول این بازدهی اصلا منطقی و معقول به نظر نرسد اما در حقیقت این میزان از بازدهی نیز در طی سال‌های متمادی و با پیشرفت‌هایی که در زمینه طراحی و تولید پیشرانه‌های احتراق داخلی صورت گرفته به دست آمده است. بنابراین به طور کلی می‌توان گفت که بخش بیش‌تری از انرژی ایجاد شده هنگام سوخت بنزین در یک موتور بنزینی به در نهایت به حرارت تبدیل خواهد شد و بخش کم‌تری از آن صرف انجام کار مکانیکی می‌شود.

 

در سال 2017، تیم فرمول 1 مرسدس-AMG اعلام کرد موتور خودروهای مسابقه‌ای این شرکت به بازدهی 50 درصد نزدیک شده و حال نیسان اعلام کرده است که به فناوری ساخت پیشرانه احتراق داخلی با بازدهی 50 درصد دست یافته است. به گفته نیسان دستیابی به این فناوری باعث کاهش 25 درصدی مصرف سوخت و همچنین کاهش تولید دی ‌اکسید کربن خواهد شد.

 

البته قرار نیست این موتور احتراق داخلی را به عنوان قوای محرکه اصلی اتومبیل‌های ساخت خود به کار ببرد. بلکه قرار است این پیشرانه در سامانه‌ هیبریدی جدیدی که توسط این خودروساز با نام e-Power در حال توسعه است برای شارژ باتری‌های تغذیه کننده موتورهای برقی مورد استفاده قرار گیرد.

مهندسان نیسان برای رسیدن به بازدهی حرارتی 50 درصد، از مخلوط سوخت و هوای رقیق‌ و نسبت تراکم بالاتر استفاده کرده‌اند. بنابراین باید تغذیه پرفشارتر پیشرانه و سیستم جرقه‌زنی قوی‌تر را عاملی مهم در دستیابی به این موفقیت دانست. همچنین استفاده از «فناوری‌ بازیابی حرارت پسماند» نیز تا 4 درصد در رسیدن به بازدهی 50 درصد تاثیرگذار بوده است. 

 

معاون ارشد بخش مهندسی پیشرانه‌ها و موتورهای برقی نیسان در اظهار نظر خود در باره دستیابی این خودروساز به فناوری تولید پیشرانه احتراق داخلی با بازدهی حرارتی 50 درصد گفت: «50 سال طول کشید تا بازدهی حرارتی موتورهای احتراق داخلی از 30 درصد به 40 درصد افزایش یابد اما ما با استفاده از سامانه e-POWER می‌توانیم در چند سال این بازدهی را به 50 درصد برسانیم.» 

 

 

نظر دهید


در همین زمینه