شبکه‌های اجتماعی

وانت آریسان 2 چه تغییراتی را پشت سر گذاشته است؟
اتومبیل فارسی - ایکو آریسان 2

قدرتمندتر و با کیفیت تر از نسخه قبل

 

اواسط خرداد ماه سال جاری و هم‌زمان با سال‌روز ولادت امام رضا (ع) بود که گروه صنعتی ایران خودرو اعلام کرد تولید انبوه وانت آریسان ۲ در شرکت ایران خودرو خراسان آغاز کرده است. بر اساس این خبر، با راه‌اندازی و تجهیز خطوط تولید جدید و اتمام مراحل پیش تولید، مجوزها و تاییدیه‌های لازم اخذ و تولید وانت آریسان ۲ در ایران خودرو خراسان شروع شده است.

 

اما نکته قابل توجه این است که وانت آریسان 2 نسبت به نسخه قبلی این خودرو تغییرات قابل توجهی را در بخش فنی پشت سر گذاشته تا بتواند در عین پوشش دادن ضعف‌های قبلی، عملکرد بهتر و متفاوتی را در بخش خودروهای تجاری سبک از خود نشان دهد. در بخش قوای فنی، وانت آریسان 2 به نسخه بهینه شده پیشرانه XU7 مجهز شده که توانایی تولید حدود 104 اسب بخار قدرت در دور 5500 و بیشینه گشتاور 157 نیوتن متر را در 4200 دور در دقیقه دارا است. این پیشرانه بهینه شده که با نام XU7 پلاس شناخته می‌شود دارای استاندارد آلایندگی یورو 5 بوده و همراه با جعبه‌دنده 5 سرعته دستی BE عرضه خواهد شد. همچنین همانطور که از اعداد و ارقام مشخص است، بیشینه قدرت این پیشرانه در 5500 دور در دقیقه تولید خواهد شد که این دور، 500 دور کم‌تر از پیشرانه XU7 است. این مساله باعث کاهش استهلاک و مصرف سوخت پیشرانه خواهد شد.

 

بنابراین می‌توان نتیجه گرفت که با تغییر کاملا قوای محرکه در وانت آریسان 2، حال با پیشرانه‌ای پر قدرت‌تر و بهینه‌تر از قبل رو‌به‌رو هستیم که علاوه بر مصرف سوخت کم‌تر، توانایی حمل بار بسیار بالاتری داشته و مشکل ضعف قدرت این وانت را برطرف کرده است.

 

در کنار استفاده از پیشرانه جدید، وانت آریسان 2 دارای مخزن گاز CNG مخفی در زیر حوض بار است که ظرفیت آن از 70 به 75 لیتر رسیده است. اما از طرف دیگر ظرفیت باک بنزین آریسان 2 از 50 به 40 لیتر کاهش یافته است. این مساله نشان دهنده این است که مشتریان می‌توانند مسافت بیش‌تری را با استفاده از سوخت CNG طی کنند و در عین حال کاهش مصرف سوخت پیشرانه XU7 پلاس نسبت به پیشرانه OHVG II به مهندسان این شرکت اجازه داده است که حجم مخزن بنزین را کاهش دهند.

 

با توجه به استفاده از پیشرانه و جعبه‌دنده جدید، وانت آریسان 2 بر خلاف نسخه قبلی دارای محور محرک جلو است. بنابراین تبدیل محور محرک عقب به محور محرک جلو در آریسان 2 و حذف دیفرانسیل و گاردان و تونل گیربکس از زیر خودرو را باید دیگر تغییر اعمال شده دانست.

 

علاوه بر این، بسیاری از مالکان نسخه قبلی وانت آریسان با مشکل ضعف در شاسی خودرو مواجه بودند. این مشکل در نیز وانت آریسان 2 به طور کامل برطرف شده و حال مشتریان آریسان 2 شاسی مستحکم‌ تر و تقویت شده را در اختیار دارند که علاوه بر توانایی حمل بار بیش‌تر، جای نگرانی از بابت وارد آمدن آسیب به شاسی خودرو باقی نمی‌گذارد.

 

وانت آریسان 2 ایران خودرو دارای ترمز دیسکی جلو و کاسه‌ای عقب، سیستم تهویه مطبوع دستی، کیسه هوای ایمنی راننده و سرنشین جلو، شیشه بالابرهای برقی، ترمز ضد قفل ABS به همراه توزیع کننده الکترونیکی نیروی ترمز EBD، سیستم صوتی به همراه درگاه USB و بلوتوث بوده و نسبت به نسخه قبلی سنسورهای دنده عقب و مه شکن های جلو به این خودرو اضافه شده اند.

 

با توجه به ظرفیت بالای بازار کشور در بخش خودروهای تجاری سبک و وانت‌ها، به نظر می‌رسد با شروع عرضه دوباره وانت آریسان، ایران خودرو بتواند بخش بزرگی از خلا بازار را پر کرده و تجربه‌های قبلی نیز نشان داده است که عرضه وانت‌های سبک از سوی این خودروساز با استقبال قابل توجهی همراه بوده است. بهبودهای کیفی و فنی صورت گرفته در وانت آریسان 2 می‌تواند عاملی باشد که در موفقیت‌های بیش‌تر این محصول بسیار موثر واقع شود. البته وانت آریسان 2 نسبت به نسخه قبلی تغییرات خاصی در کابین و طراحی ظاهری نداشته است و شاید بهتر بود که در عین اعمال بهینه‌سازی‌های فنی، تغییراتی نیز در نمای ظاهری و کابین خودرو اعمال شود تا این نسخه بهینه شده، در ظاهر نیز با نسخه قبلی متفاوت به نظر برسد. اما کیفیت متریال به کار رفته در کابین آریسان 2 نسبت به نسخه قبلی ارتقا پیدا کرده و به زودی ایران خودرو این وانت محبوب سبک را با سه ستاره کیفی به بازار عرضه می کند.

 

نظر دهید