شبکه‌های اجتماعی

ویدیو تست تصادف و آزمایش ایربگ‌های سایپا شاهین  به طور رسمی منتشر شد
اتومبیل فارسی - تست تصادف و آرمون ایربگ‌های سایپا شاهین

براساس استاندارد روز اروپا (ECE) و استاندارد ملی ایران

شب گذشته گروه خودروسازی سایپا ویدیویی از تست تصادف و آزمایش ایربگ‌های شاهین منتشر کرد. به گفته این خودروساز، ویدیو و نتایج این آزمایش برای اولین بار در کشور منتشر شده است.

 

سایپا شاهین در این ویدیو توانسته با موفقیت‌آمیز و براساس استاندارد روز اروپا (ECE) و استاندارد ملی ایران این تست را پشت سر بگذارد. در این ویدئو که از انجام موفقیت‌آمیز آزمایش توسعه و عملکرد کیسه‌های هوا(ایربگ) خودرو شاهین حکایت دارد، لحظه برخورد خودرو به مانع و عملکرد کیسه‌های هوا برای حفظ سلامتی سرنشین به نمایش درآمده است.

در بحث عملکرد کیسه‌های ایمنی هوا، دو تست اهمیت زیادی دارد؛ اولین تست مربوط به عملکرد مدار و ماژول‌های کیسه هوا است و به‌صورت آزمایشی تنها در بخش یونیت‌ها انجام می‌شود. این تست معیار اصلی صحه‌گذاری و اعطای مجوزهای مختلف «ای مارک» و ECE است.

اما یکی از اصلی‌ترین تست‌های اجباری از سال ۲۰۱۸، تست نهایی کیسه‌های هوا در شرایط بازشو بر روی خودرو و تصادف است. در این روش کیسه‌های هوای SRS و SRP مورد بررسی دقیق‌تری قرار می‌گیرند و میزان بازشدن، جهت بازشدن، انحراف از مسیر ضربه، محل برخورد با سرنشین و سطح تاثیرگذاری در استانداردهای مختلف بررسی می‌شود.

 

با توجه به این‌که تست کیسه هوای شاهین برای اخذ مجوزهای ECE و EEC برگزار شده است، سرعت این تست ۵۶ کیلومتر بر ساعت و در شرایط تست کیسه هوای SRS و برخورد ۱۰۰ درصد بوده و عملکرد کیسه هوای جلو در شرایط تست تصادف از روبه‌رو مورد سنجش قرار گرفته است. همانطور که در این تست دیده می‌شود در برخورد از جلو ستون‌های A سایپا شاهین تقریبا بدون تغییر باقی‌ مانده است. البته لازم به ذکر است که این تست به منظور بررسی میزان ایمنی سایپا شاهین در تصادفات انجام نشده و به نوعی این یک تست تصادف نیست اما در عمل با توجه به سرعت برخورد سایپا شاهین با مانع صلب، می‌توان این ویدیو را معیاری مناسب برای سنجش ایمنی سایپا شاهین دانسته و از آن با عنوان «تست تصادف» نیز یاد کرد.

با توجه به این که تست تصادف شاهین با سرعت ۵۶ کیلومتر و برخورد کامل از روبرو با مانع صلب انجام شده، خودرو پس از برخورد از مسیر تصادف منحرف نشده و توانسته تغییر جزئی جایگاه خود را در مسیر حفظ کند. در این تست رینگ‌های خودرو سالم مانده و شاسی و سایر متعلقات جلوی خودرو نیروی حاصل از برخورد را به خوبی جذب می‌کند. سلامت ستون A، ورق سقف، شیشه جلو، درهای جلو و رکاب، نشان دهنده جذب کامل نیرو و در کنار آن عملکرد به موقع کیسه‌های هوای ایمنی است. 

 

  بخوانید > مشخصات فنی نهایی سایپا شاهین اعلام شد  

 

  بخوانید > تفاوت تیپ‌های S و G سایپا شاهین در چیست؟ 

 

شاهین، سدان ملی جدید سایپا است که بر اساس پلتفرم SP100 این شرکت ساخته شده و پیش از این قرار بود با نام هام راهی بازار شود. سایپا شاهین تا پیش از تحریم‌ها با پیشرانه ۱.۶۵ لیتری ۱۶ سوپاپ تنفس طبیعی برلیانس به بازارعرضه شود. این پیشرانه توانایی تولید ۱۱۳ اسب بخار را دارا است. علاوه بر این بر اساس قرارداد همکاری امضا شده، جعبه‌دنده ۶ سرعته اتوماتیک هیوندای پاورتک نیز تکمیل کننده قوای محرکه شاهین بود.

اما بر اساس اطلاعات منتشر شده توسط سایپا، قرار است شاهین با پیشرانه تیبا که به توربوشارژ مجهز شده راهی بازار فروش شود. این پیشرانه توانایی تولید 108 اسب‌بخار قدرت و 165 نیوتن‌متر گشتاور را دارد. نکته قابل توجه این است که این پیشرانه با وجود تجهیز به توربوشارژر، قدرت کم‌تری نسبت به پیشرانه تنفس طبیعی 1.6 لیتری که پیش از این قرار بود در شاهین مورد استفاده قرار گیرد دارد. همچنین در مشخصات فنی اعلام شده خبری از جعبه‌دنده اتوماتیک دیده نمی‌شود و از جعبه‌دنده 5 سرعته دستی برای شاهین استفاده خواهد شد.

 

نظر دهید


در همین زمینه