شبکه‌های اجتماعی

قیمت پراید معادل سه سال حقوق شد!
اتونبیل فارسی - بازار خودرو

افزایش ۲۵ میلیونی قیمت پژو 207i تنها در یک هفته


سال ۱۴۰۱ در حالی آغاز شده‌ که قیمت ها در بازارهای مختلف به تبعیت از قمیت دلار، روند افزایشی را به خود گرفته‌است. بازار خودرو نیز تحت تاثیر این موضوع قرار گرفته و تمامی‌‌‌‌‌‌ مدل‌های پرتقاضا طی این مدت با افزایش قیمت همراه بود. اما رسیدن قیمت پراید به بیش از ۱۹۰ میلیون تومان، پرحاشیه‌ترین اخبار دو روز گذشته بوده‌است. با توجه به حداقل حقوق مصوب برای سال ۱۴۰۱، قیمت پراید برابر با حقوق حدود سه سال فردی است که حداقل حقوق را دریافت می‌کند.

 

به نوشته اقتصادآنلاین؛ ماه‌های پایانی سال گذشته، با انتشار اخبار مثبت از مذاکرات همراه شده بود و دستیابی به توافق بسیار محتمل به نظر می‌رسید و منجر به کاهش نسبی نرخ ارز در بازار آزاد شده بود. در همین فضا بود که بسیاری از بازارها از جمله به بازار خودرو امید کاهش قیمت‌ها به رکود سنگین فرو رفته بود؛ به گونه‌ای که فعالان بازار خودرو اذعان می‌‌‌‌‌‌‌‌‌ کردند که خرید و فروش خودرو در آن بازه زمانی عملاً به صفر رسیده است.

 

اما در سال جدید آن فضای مثبت به ناگهان تغییر کرد؛ حالا بیش از آنکه اخبار مثبت از آینده توافق هسته ای مخابره شود، خبرهایی مبنی بر اختلاف‌های اساسی میان ایران و آمریکا به گوش می‌رسد. همین موضوع منجر شده که دلار پس از ماه ها دوباره به کانال ۲۸ هزار تومان صعود کند. آخرین قیمت دلار در سال گذشته برابر با ۲۶ هزار و ۲۸۰ تومان بود که طی سه هفته گذشته در سال ۱۴۰۱ با افزایش حدود دو هزار تومانی به ۲۸ هزار و ۳۰۰ تومان رسیده‌است.


اما شاید رسیدن قیمت پراید به بیش از ۱۹0 میلیون تومان، پرحاشیه ترین خبر این روزهای بازار خودرو بوده است که واکنش‌های بسیاری را میان مردم به همرا داشت و بسیاری افراد از کلید واژه‌هایی همچون «خودروی لاکچری» برای این خودرو استفاده کرده‌اند.

 

به بهانه فتح قله ۱۹۰ میلیونی قیمت پراید این موضوع را بررسی می‌کنیم یک فرد که حداقل حقوق را دریافت می‌کند باید چه مدت پس انداز کند تا بتواند این خودروی پایین رده را بخرد. حداقل حقوق امسال حدود چهار میلیون و ۱۸۰ هزار تومان تعیین شده که با در نظر گرفتن حق مسکن و حق خواربار این رقم به حدود پنج میلیون و ۶۸۰ هزار تومان می‌‌‌‌‌‌‌‌‌ رسد. به بیان دیگر، قیمت یک خودروی پراید صفر کیلومتر در فروردین ماه امسال معادل ۳۴ ماه حقوق فردی است که حداقل حقوق را دریافت می‌‌‌‌‌‌‌‌‌ کند.

 

نگاهی به ده سال گذشته نشان می‌دهد که سال ۱۳۹۱ شرایط از این روزها بدتر هم بوده است. در فرودین سال ۱۳۹۱ قمیت پراید برابر با حدود ۱۶ میلیون تومان بود. در آن سال حداقل دریافتی مصوب وزارت کار با در نظر گرفتن حق خواربار و مسکن به حدود ۴۳۴ هزار تومان می‌‌‌‌‌‌‌‌‌ رسید.

 

این یعنی در آن زمان قیمت پراید برابر با حقوق ۳۷ ماه حداقل بگیران بود. نمودار زیر نمودار نشان می‌‌‌‌‌‌‌‌‌ دهد که حداقل بگیران در فروردین ماه یک دهه گذشته باید چند ماه حقوق خود را پس انداز می‌کردند تا توانایی خرید پراید را بدست می‌آوردند:

 

 AutomboileFa نمودار پراید01

 

همانگونه که مشخص است سال‌های ۱۳۹۶ و ۱۳۹۷ طی یک دهه گذشته قدرت خرید خودرو بیش‌ترین میزان بوده‌است و در آن سال‌ها قیمت پراید معادل ۲۰ ماه حقوق حداقل بگیران بود.

 

دومینوی گرانی خودرو با حذف خط تولید سمند و پژو 405

سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس می‌گوید در شرایطی که تقاضا در بازار خودرو از عرضه پیشی گرفته، صحبت از توقف خط تولید پژو 405 و سمند بدون معرفی خودروی جایگزین محلی از اعراب ندارد و به التهاب بازار دامن می‌زند.

 

روح اله عباس پور درباره افزایش 40 میلیونی قیمت سمند طی روزهای اخیر، به خانه ملت گفت: «تولید کنونی خودروسازان پاسخگوی تقاضای بازار نیست از سوی دیگر از آنجا که واردات نیز تا سال پیش ممنوع بود، امکان تامین نیاز بازار از این طریق فراهم نبود بنابراین بازار، حداقل با کمبود 500 هزار دستگاه خودرو روبه‌رو است.»

 

نماینده مردم بوئین زهرا و آوج در مجلس شورای اسلامی‌‌‌‌‌‌ افزود: «وزارت صمت باید زمانی برنامه‌های خود مبنی بر حذف تولید یک خودرو را پیگیری ‌کند که خودرویی با کیفیت بهتر و ارزانتر به بازار عرضه کرده باشد در غیر این صورت بازار نسبت به این اظهارات واکنش نشان می‌دهد، همان اتفاقی که پس از اعلام توقف خط تولید سمند در بازار خودرو رخ داد.»

 

این نماینده مردم در مجلس یازدهم با بیان اینکه هرچند خط تولید خودروهای بی‌کیفیت باید متوقف شود اما پیش از آن باید با توجه به نیاز بازار، خودروهای به روز، باکیفیت و با قیمت مناسب تولید به بازار عرضه شود، ادامه داد: «خودروهای جایگزین سمند و پژو 405 نه تنها باید هرچه سریعتر به بازار معرفی شوند بلکه باید علاوه بر اینکه از کیفیت مناسب برخوردار باشند، قیمت کمتری نیز داشته باشند.»

 

سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن با تاکید بر اینکه خودروهای جایگزین نباید تنها از نظر ظاهری با سمند، تیبا و پژو 405 متفاوت باشند، تصریح کرد: «اگرچه در گذشته تولید پراید متوقف شد اما خودروی جایگزین که بطور مثال تیبا بود همان کیفیت پراید را داشت و فقط از نظر ظاهری تغییر کرده بود که نباید این امر برای سمند نیز تکرار شود.»

 

جهش عجیب قیمت ها در بازار خودرو

قیمت پژو ۲۰۷ دنده‌ای پانوراما، در مدل ۱۴۰۱ که دیروز بدون تغییر بود، امروز مجددا با از سرگرفتن روند افزایشی، ۵ میلیون تومان گران شد ۳۹۵ میلیون تومان معامله شد. این قیمت خودرو در مدل ۱۴۰۰هم ۵ میلیون تومان گران شد و به ۳۸۰ میلیون تومان رسید.

 

در نسخه اتوماتیک و سقف شیشه با سال تولید ۱۴۰۰ که در این هفته تا دیروز ۲۰ میلیون تومان گران شده بود، امروز هم ۵ میلیون تومان گران شد و با افزایشی ۲۵ میلیون تومانی طی این هفته، امروز ۵۶۰ میلیون تومان معامله شد.

 

۲۰۶ تیپ دو مدل ۱۴۰۱ که طی دو روز گذشته ۵ میلیون تومان گران شده بود. امروز هم ۵ میلیون تومان گران شد و با عبور از ۲۹۰ میلیونی به قیمت ۲۹۲ میلیون تومان معامله شد. در مدل ۱۴۰۰، این خودرو همانند مدل ۱۴۰۱، ۵ میلیون تومان دیگر گران شد و به قیمت ۲۸۲ میلیون تومانی رسید.

 

نسخه تیپ ۵ این خودرو در نسخه کم آپشن و فول آپشن هر کدام با ۲ میلیون افزایش، به ترتیب با قیمت ۳۳۷ و ۳۳۲ میلیون تومان معامله شدند.

 

رانا پلاس در مدل ۱۴۰۱ با جهشی ۹ میلیون تومانی به ۲۹۵ میلیون تومان رسید. نسخه ۱۴۰۰ این خودرو هم که روند افزایشی را متوقف نمی کند، دوباره با افزایش ۶ میلیونی ۲۸۰ میلون تومان معامله شد. سمند LX ساده در مدل ۱۴۰۱، با دو میلیون افزایش در بازار ۲۸۰ میلیون تومان معامله می شود و در نسخه ۱۴۰۰ هم با ۱ میلیون تومان افزایش ۲۷۰ میلیون تومان معامله می شود.

 

سورن پلاس هم که از اول هفته تا دیروز ۸ میلیون تومان گران شده بود امروز هم با جهشی ۱۰ میلیون تومانی به قیمت ۳۳۰ میلیون تومان معامله می شود.

 

قیمت پژو پارس LX در مدل ۱۴۰۱، با ادامه روند تصاعدی ۵ میلیون تومان دیگر گران شد و ۳۶۵ میلیون تومان معامله شد. نسخه ۱۴۰۰ این خودرو اما ۷ میلیون گران شد و به ارزش ۳۵۰ میلیون تومان معامله شد. در نسخه ساده هم این خودرو ۵ میلیون تومان دیگر گران شد و به قیمت ۳۰۵د میلیون تومان معامله شد.

 

دنا معمولی هم در نسخه ۱۴۰۱ برخلاف دیروز، امروز ۳ میلیون تومان گران شد ۳۷۵ میلیون تومان معامله شد،در مدل ۱۴۰۰ هم این خودرو همانند مدل ۱۴۰۱ با سه میلیون تومان افزایش ۳۶۳ میلیون تومان معامله می شود.

 

تارا در مدل ۱۴۰۱ همچنان با افزایش های قابل وجه پیش می رود و امروز هم با ۱۰ میلیون افزایش به قله ۵۷۰ میلیون تومانی رسید. در مدل ۱۴۰۰ هم این خودرو با ۵ میلیون افزایش به ارزش ۵۵۰ میلیون تومان معامله شد. در نسخه دستی و در مدل ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ هم هرکدام با ۷ و ۸ میلیون افزایش به ترتیب ۴۱۵ و ۴۳۰ میلیون تومان معامله شدند.

 

شاهین هم که این جهش ۱۰ میلیونی داشت امروز را بدون تغییر سپری کرده و همان ۳۵۰ میلیون تومان معامله می شود.

 

پراید هم در مدل ۱۱۱ مجددا ۲ میلیون تومان گران شد و به قیمت ۱۹۵ میلیون تومان رسید و در مرز ۲۰۰ میلیون تومانی قرار گرفت. نسخه ۱۳۱ پراید همانند دیروز ۱ میلیون تومان دیگر گران شد و به قیمت ۱۷۶ میلیون تومان معامله شد.

 

تیبا هم در هر دو نسخه صندوقدار و هاچبک با افزایش قیمت همراه بود و به ترتیب ۱۸۷ و ۱۹۲ میلیون تومان معامله شد.

 

نظر دهید


در همین زمینه