شبکه‌های اجتماعی

بررسی تغییرات و تفاوت‌های آریسان و آریسان 2
اتومبیل فارسی - وانت آریسان2

بازگشت وانت محبوب ایران خودرو پس از بهینه‌سازی گسترده

 

وانت آریسان 2 نسخه جدید آریسان است که در خط تولید گروه صنعتی ایران خودرو در خراسان تولید می‌شود. آریسان 2 که باید آن را یکی از استراتژیک ‌ترین محصولات تجاری بازار کشورمان دانست پس از مدتی وقفه و توقف تولید آریسان معرفی شد و در آن بسیاری از ضعف ‌های نسخه اول برطرف شده است. اما تغییرات آریسان 2 دقیقا در چه بخش ‌هایی اتفاق افتاده است؟

 

تغییر قوای محرکه و انتقال قدرت، برگ برنده آریسان 2

آریسان 2 نسبت به آریسان تغییرات قابل توجهی را در بخش فنی پشت سر گذاشته است. در بخش قوای فنی، وانت آریسان 2 به نسخه بهینه شده پیشرانه XU7 مجهز شده است. این پیشرانه XU7 پلاس نام دارد که در راستای سیاست ایران خودرو برای بهینه‌سازی موتورهای خود توسعه یافته است. بر اساس اعلام رسمی این خودروساز، پیشرانه به کار رفته در آریسان 2 توانایی تولید حدود 104 اسب بخار قدرت در دور 5500 و بیشینه گشتاور 157 نیوتن متر را در 4200 دور در دقیقه دارا است. XU7 پلاس دارای استاندارد آلایندگی یورو 5 بوده و همراه با جعبه‌دنده 5 سرعته دستی جدید BE عرضه خواهد شد. همچنین همانطور که از اعداد و ارقام مشخص است، بیشینه قدرت این پیشرانه در 5500 دور در دقیقه تولید خواهد شد که این دور، 500 دور کم‌تر از پیشرانه XU7 است. این مساله باعث کاهش استهلاک و مصرف سوخت پیشرانه خواهد شد.

 

بنابراین می‌توان نتیجه گرفت که با تغییر کامل قوای محرکه در وانت آریسان 2، حال با پیشرانه‌ای پر قدرت‌تر و بهینه‌تر از قبل رو‌به‌رو هستیم که علاوه بر مصرف سوخت کم‌تر، توانایی حمل بار بسیار بالاتری داشته و مشکل ضعف قدرت این وانت را برطرف کرده است. ضمن اینکه نصب گیربکس جدید 5 دنده BE باعث شده تعویض دنده و شتابگیری وانت آریسان 2 نسبت به نسخه قبل به مراتب بهتر شود.

 

مخزن گاز مخفی، فضای بار بیش‌تر

وانت آریسان 2 دارای مخزن گاز CNG مخفی در زیر محفظه بار است که ظرفیت آن از 70 به 75 لیتر رسیده است اما از طرف دیگر ظرفیت باک بنزین آریسان 2 از 50 به 40 لیتر کاهش یافته است. این مساله نشان دهنده این است که مشتریان می‌توانند مسافت بیش‌تری را با استفاده از سوخت CNG طی کنند و در عین حال کاهش مصرف سوخت پیشرانه XU7 پلاس نسبت به پیشرانه OHVG II (پیشرانه به کار رفته در وانت آریسان) به مهندسان این شرکت اجازه داده است که حجم مخزن بنزین را کاهش دهند.

 

تغییر محور محرک و اصلاح و مقاوم سازی ساختار شاسی

با توجه به استفاده از پیشرانه و جعبه‌دنده جدید، وانت آریسان 2 بر خلاف نسخه قبلی دارای محور محرک جلو است. بنابراین تبدیل محور محرک عقب به محور محرک جلو در آریسان 2 را باید دیگر تغییر اعمال شده دانست.

 

علاوه بر این، بسیاری از مالکان نسخه قبلی وانت آریسان با مشکل ضعف در شاسی خودرو مواجه بودند. این مشکل در نیز وانت آریسان 2 به طور کامل برطرف شده و حال مشتریان خودرویی با شاسی مستحکم‌ تر و تقویت شده را در اختیار دارند که ضمن توانایی حمل 750 کیلوگرم بار، جای نگرانی از بابت وارد آمدن آسیب به شاسی خودرو باقی نمی‌گذارد.

 

امکانات و تجهیزات آریسان 2

در بخش تجهیزات رفاهی و ایمنی، آریسان 2 با ترمز دیسکی جلو و کاسه‌ای عقب، سیستم تهویه مطبوع دستی، کیسه هوای ایمنی راننده و سرنشین جلو، شیشه بالابرهای برقی، ترمز ضد قفل ABS به همراه توزیع کننده الکترونیکی نیروی ترمز EBD، سیستم صوتی به همراه درگاه USB و بلوتوث و ... به دست مشتریان برسد. لازم به ذکر است که وانت آریسان 2 دارای مه شکن های جلو و سنسور دنده عقب بوده که نسخه قبلی فاقد این دو مورد بود.


بهبودهای کیفی و فنی صورت گرفته در وانت آریسان 2 می‌تواند عاملی باشد که در موفقیت‌های بیش‌تر این محصول بسیار موثر واقع شود.

 

نظر دهید