شبکه‌های اجتماعی

خط تولید گیربکس 6 سرعته دستی ایران خودرو افتتاح شد
اتومبیل فارسی - جعبه‌دنده 6 سرعته AMT ایران خودرو

 آغاز تولید رانا پلاس جدید با جعبه‌دنده 6 سرعته و سقف پانوراما

 

 

گروه صنعتی ایران خودرو صبح امروز در مراسمی با حضور خبرنگاران و وزیر صنعت، معدن و تجارت و برخی دیگر از مقامات کشوری و محلی در شرکت صنعتی نیرو محرکه در استان قزوین خط تولید جعبه‌دنده 6 سرعته دستی خود را افتتاح کرد.

 

فرشاد مقیمی در این مراسم با بیان اینکه این جعبه‌دنده 6 سرعته با تکیه بر دانش متخصصان داخلی توسعه پیدا کرده است، تیراژ تولید این جعبه‌دنده را 400 دستگاه در روز در سال 1400 اعلام کرد. این در حالی است که تیراژ تولید جعبه دنده 5 سرعته دستی نیز از سوی مدیرعامل ایران خودرو 2400 دستگاه در روز اعلام شد. در سال آینده قرار است در کنار این جعبه‌دنده، نمونه 6 سرعته اتوماتیک با 30 درصد داخلی سازی در کارخانه نیرومحرکه قزوین به تولید برسد.

در فرآیند تولید این جعبه‌دنده، ۱۳۵ قالب جدید با همکاری ۸۵ سازنده طراحی و ساخته شده است. صرفه جویی ارزی ۸۷ میلیون دلاری ظرف مدت چهار سال و عمق بالای ۹۵ درصد خودکفایی از مهم‌ترین ویژگی این پروژه است.

 

AutomobileFa IKCO 6MT Gearbox(1)

 

گروه صنعتی ایران خودرو در نظر دارد تا این جعبه‌دنده 6 سرعته دستی را که اولین نمونه 6 سرعته دستی تولید داخل است در محصولاتی که با نشان تجاری ایران خودرو به بازار عرضه می‌شود به کار ببرد. رانا پلاس جدید با سقف پانوراما اولین محصولی است که از روز جاری تولید آن با این جعبه‌دنده 6 سرعته با تیراژ 6 دستگاه در روز آغاز شده است. این محصول احتمالا به پیشرانه TU5 پلاس و فرمان کمکی برقی نیز مجهز خواهد بود. دنا پلاس، رانا پلاس جدید و دنا پلاس بهینه از دیگر محصولاتی هستند که به این جعبه‌دنده مجهز خواهند شد بنابراین انتظار می‌رود که این جعبه‌دنده در کنار پیشرانه‌هایی چون TU5 پلاس، EF7 پلاس (بهینه شده)، TC7 (نسخه توربوشارژ EF7) و همچنین TC7 پلاس (نسخه بهینه شده TC7) مورد استفاده قرار گیرد.

 

استفاده از جعبه‌دنده 6 سرعته دستی همراه با پیشرانه EF7 پلاس (EF7 بهینه‌سازی شده) در خودروی دنا پلاس می‌توانند مصرف سوخت را تا یک لیتر در هر صد کیلومتر پیمایش کاهش دهد. همچنین این جعبه‌دنده موجب کاهش 20 درصدی دور موتور در سرعت‌های بالا می‌شود که کاهش نویز، استهلاک و ارتعاشات موتور را در سرعت‌های بالا به همراه دارد. کاهش 2 تا 2.5 درصدی مصرف سوخت بر اساس چرخه WLTC و کاهش 7 تا 9 درصدی مصرف سوخت در سرعت 120 کیلومتر در ساعت از دیگر ویژگی‌های این جعبه‌دنده است. 

 

 

به گفته فرشاد مقیمی، در نقشه راه تولید گیربکس‌های گروه صنعتی ایران خودرو، تولید نمونه 6 سرعته AMT و همچنین 7 سرعته دو کلاچه نیز وجود دارد که به احتمال زیاد تولید جعبه‌دنده دوکلاچه (DCT) در سال 1402 عملیاتی خواهد شد. البته این پروژه نیازمند حمایت و سرمایه‌گذاری دولت است و میزان داخلی‌سازی جعبه‌دنده 6 سرعته AMT نیز فراتر از60 درصد خواهد بود. 

 

در حال حاضر گروه صنعتی ایران خودرو با راه‌اندازی مرکز نوآوری گیربکس با حضور شرکت‌های دانش بنیان در حال انجام مطالعات بیش‌تر در این زمینه است.

 

 

روند تحویل گیربکس‌های تولیدی شرکت نیرو محرکه

 AutomobileFa IKCO Gearbox Timeline

 

 

نظر دهید


در همین زمینه