شبکه‌های اجتماعی

اتومبیل فارسی - مقایسه هایما 8S و فونیکس تیگو 8 پرو

دو کراس‌اوور با عملکرد فنی و تجهیزات بسیار نزدیک به هم


روی آوردن بازار خودرو در بیش‌تر کشورهای جهان به خودروهای کراس‌اوور و شاسی بلند مساله تازه و جدیدی نیست. بیش از 2 دهه است که بازار خرید و فروش این دسته از خودروهای رونق چشم‌گیری گرفته و بسیاری از خودروسازان بزرگ جهان از تولید خودروهای هاچ‌بک، کوپه و حتی سدان‌ها نیز دست کشیده‌اند و تولید آن‌ها را به حداقل رسانده‌ و محصولات متنوعی را در دسته خودروهای کراس‌اوور و شاسی‌بلند جایگزین سدان‌ها کرده‌اند. این مساله به خوبی نشان می‌دهد که به چه میزان خودروهای شاسی‌بلند و کراس‌اوور مورد استقابل مشتریان در بازارهای جهانی قرار گرفته‌اند. شوق و تلاش خودروسازان مختلف برای ورود به این بخش از بازار نیز تا جایی پیش رفته است که خودروسازان تیراژ محدود و منحصر به فردی مانند لامبورگینی هم ناچار به عرضه محصول در این بخش بازار شده‌اند.


در این میان خودروسازان داخل کشور این بخش بزرگی از فعالیت خود را بر عرضه کراس‌اوورها در ابعاد و کاربری‌های مختلف متمرکز کرده‌اند. همین مساله سبب شده است که تنوع محصول قابل توجهی در بازار خودروی کشور در بخش خودروهای کراس‌اوور وجود داشته باشد و مشتریان نیز برای خرید در میان گزینه‌های مختلف دچار تردید شوند. تیگو 8 پرو یکی از جدیدترین کراس‌اوور پر سر و صدای بازار است که توسط مدیران خودرو در حال عرضه است. از طرفی گروه صنعتی ایران خودرو نیز در آینده نه چندان دور قصد عرضه هایما 8S را دارد. خودرویی که احتمالا 40 تا 50 درصد ارزان‌تر از تیگو 8 پرو عرضه شود اما در عین حال در بخش قوای محرکه و تجهیزات رفاهی و ایمنی تفاوت زیادی با تیگو 8 پرو 1.8 میلیارد تومانی ندارد. بنابراین این محصول هایما می‌تواند برای مشتریان بسیار وسوسه کننده باشد تا با پرداخت هزینه بسیار کم‌تر، سطح بالایی از امکانات و عملکرد فنی را دریافت کنند.



ابعاد و اندازه
تیگو 8 پرو که به صورت 7 نفره به بازار ایران عرضه می‌شود با طول 4722، عرض 1860، ارتفاع 1745 و فاصله بین دو محور 2710 میلی‌متر در کلاس و سگمنتی قرار می‌گیرد که در بازار خودروی کشور بسیار پر طرفدار است. این اتومیبل رقیب مستقیمی برای هیوندای سانتافه، میتسوبیشی اوتلندر و رنو کلئوس محسوب می‌شود.




از طرف دیگر، هایما 8S را می‌توان از نظر اندازه در ردیف خودروهایی مانند هیوندای توسان قرار داد. طول، عرض و ارتفاع این خودرو به ترتیب 4565، 1850 و 1682 میلی‌متر و فاصله بین دو محور آن 2700 میلی‌متر است. هایما 8S که بر پایه پلتفرم HMGA گروه هایما طراحی شده، نخستین بار در تابستان سال 2019 به نمایش در آمد و می‌توان آن را یکی از چینی‌هایی دانست که خیلی زود از سبک طراحی چراغ‌های دو تکه پیروی کردند. بنابراین تیگو 8 پرو و هایما 8S دو کراس‌اوور در دو سگمنت مختلف به شمار می‌روند و مشتریان بر اساس فضای مورد نیاز می‌توانند یکی از این دو محصول را انتخاب کنند.



قوای محرکه و مشخصات فنی
تیگو 8 پرو در بخش قوای محرکه به یک پیشرانه 4 سیلندر 1.6 لیتری توربوشارژ با سیستم پاشش مستقیم سوخت (GDI) مجهز شده است. این پیشرانه توانایی تولید 197 اسب بخار قدرت در دور 5500 و بیشینه گشتاور 290 نیوتن‌متر را در 2000 تا 4000 دور در دقیقه دارا است. توان تولیدی این پیشرانه توسط یک جعبه‌دنده 7 سرعته دو کلاچه از نوع تر به محور جلوی خودرو منتقل می‌شود.


هایما 8S به یک پیشرانه موتور 1.6 لیتری (با کد HMA GA16-YF) توربوشارژ با سیستم تزریق مستقیم سوخت (GDI) مجهز است و توان تولید 195 اسب بخار قدرت و 293 نیوتن متر گشتاور را دارد و در ایران تنها با جعبه دنده 6 سرعته اتوماتیک از نوع تر عرضه خواهد شد. همین ترکیب موجب شده جثه 11560 کیلوگرمی هایما 8S تنها در 7.8 ثانیه از حالت سکون به سرعت 100 کیلومتر بر ساعت برسد.


بنابراین در بخش قوای فنی نیز هر دو خودرو دارای مشخصات فنی بسیار نزدیک به هم هستند. تنها تفاوت موجود را می‌توان در اختلاف جرم دو خودرو دانست که به سبب تفاوت در اندازه و ابعاد دو خودرو ایجاد شده است و طبیعتا در هایما 8S شتاب‌گیری و کشش بهتر و در تیگو 8 پرو فضای بزرگ‌تر در اختیار سرنشینان قرار گرفته است.



تجهیزات و امکانات رفاهی و ایمنی
کروز تطبیقی، سیستم کمک رانندگی در ترافیک، هشدار نقاط کورد، رادار حرکت بین خطوط با دخالت در عملکرد فرمان، ترمز اضطراری خودکار با حفاظت از عابران پیاده، سامانه هشومند پیشگیری از تصادف، سامانه هشدار دهنده برخورد از عقب، سامانه هشدار دهنده خواب آلودگی راننده، درب برقی صندوق عقب، دوربین 360 درجه، اتوهولد، ترمز پارک برقی، سامانه ورود بدون کلید، استارت دکمه‌ای، 6 کیسه هوای ایمنی، سیستم تهویه مطبوع دوگانه برای ردیف جلو به همراه پنل تنظیمات جزا برای ردیف عقب و فیلتر N95، کول باکس، صندلی‌های برقی جلو به همراه گرمکن و تهویه، شارژر بی‌سیم تلفن همراه، سامانه کنترل پایداری، سامانه کنترل کشش و لغزش، سامانه کمکی شروع حرکت در سربالایی و سیستم کنترل حرکت در سرازیری و... تجهیزات و آپشن‌های عرضه شده در تیگو 8 پرو است.


اما هایما 8S در بخش تجهیزات رفاهی و ایمنی به امکاناتی نظیر هایما 8S در بازار ایران با امکاناتی مانند رینگ‌های آلیاژ آلومینیومی 19 اینچی، دوربین 360 درجه، 6 کیسه هوای ایمنی، سیستم‌های کمکی مانند برنامه کنترل پایداری(ESP)، سیستم کنترل کشش (TCS)، ترمز کمکی اضطراری (EBA)، سیستم کمکی شروع حرکت در سربالایی، سه حالت رانندگی اسپرت، اقتصادی و برفی، فرمان برقی، سیستم ورود و استارت بدون کلید، ترمز پارک الکترونیکی، شیفتر تعویض دنده الکترونیکی، سیستم‌های کمکی راننده (ADAS) مجهز شده که این سیستم‌های کمکی راننده امکاناتی مانند هشدار خروج از خط، دستیار حفظ خط، هشدار خواب آلودگی، کروز کنترل تطبیقی و ... می‌شود. البته باید منتظر ماند و دید که ایران خودرو این محصول را با چه سطح تجهیزاتی روانه بازار می‌کند.


همان طرو که مشاهده می‌شود، نسخه فول آپشن هایما 8S در بخش تجهیزات رفاهی و ایمنی اختلاف کمی با تجهیزات و امکانات تیگو 8 پرو دارد.



یک انتخاب سخت!
در بررسی ابعاد، مشخصات فنی و تجهیزات عرضه شده در هایما 8S و تیگو 8 پرو مشخص شد که این دو کراس‌اوور در قوای محرکه و سطح امکانات تفاوت چندانی با یکدیگر ندارند. بنابراین تنها دو عامل فضای کابین و بار و همچنین طراحی ظاهری و فضای داخل کابین می‌توانند عوامل بسیار تاثیرگذاری در انتخاب نهایی باشند. تیگو 8 پرو و هایما 8S هر دو در بخش طراحی خودروهایی مدرن و به‌روز محسوب می‌شوند و با صرف نظر کردن از نقد طراحی که عملا در انتخاب مشتری نقش بزرگی ندارد، این سلیقه مشتریان است که تعیین می‌کند کدام طراحی بیرونی و داخل کابین برایشان جذاب‌تر خواهد بود.


نکته مهم‌تر این است که این دو کراس‌اوور حدود 40 تا 50 درصد اختلاف قیمت با یکدیگر خواهند داشت و این مساله می‌تواند در انتخاب مشتری بسیار تاثیرگذار باشد. در واقع این سوال پیش می‌آید که آیا پرداخت هزینه دو برابری ارزش دریافت فضای بزرگ‌تر کابین و طراحی متفاوت و لوکس‌تر را دارد یا خیر؟


در کنار این مساله، شبکه خدمات پس از فروش بسیار گسترده‌تر ایران خودرو نیز می‌تواند برگ برنده بزرگی برای هایما 8S در میدان رقابت به شمار رود.

 

نظر دهید


در همین زمینه