شبکه‌های اجتماعی

آیا عرضه خودرو در سامانه، مشکل بازار را حل می‌کند؟
اتومبیل فارسی - بازار خودرو

خودرو در ایران چقدر گران است؟


سامانه یکپارچه تخصیص خودرو با هدف شفافیت در روند قرعه‌کشی خودرو آغاز به کار کرد.

 

نخستین قرعه‌کشی در این سامانه، نهم خرداد برگزار شد که بر اساس آن ۱۷۶ هزار و ۹۱۱ دستگاه به متقاضیان اختصاص یافت. این سامانه در اولین قرعه‌کشی که برگزار کرد در مرحله اعلام نتایج ۳۰ ساعت تاخیر داشت.

 

به گزارش تجارت‌نیوز، آیا این سامانه تفاوتی با قرعه‌کشی خودروسازان دارد؟ چه اقداماتی برای اصلاح باید صورت گیرد؟

 

علی خاکساری، کارشناس صنعت خودرو در این باره گفت: «این صنعت در عرضه محصولات مشکل ندارد. بلکه مشکل را بعضی عوامل داخلی و خارجی وابسته به آن، ایجاد می‌کنند.»

 

او افزود: «سیاست خودروسازان و افراد وابسته به آنها، آشفته‌سازی بازار است. آنها ادعا می‌کنند در سال یک میلیون و ۴۰۰ هزار خودرو تولید می‌کنند. اما در قرعه‌کشی سامانه یکپارچه وزارت صمت، ۱۷ هزار محصول عرضه شد. در این فرایند، خودرو به افرادی که نیازمند واقعی هستند، نمی‌رسد.»

 

این کارشناس ادامه داد: «فرایند قرعه‌کشی مشکل دارد. فقط به شرطی که این فرایند از دست وزارت صمت خارج و تمام محصولات توسط یک سیستم عرضه شود، در شرایط فعلی می‌توان آن را اجرا کرد.»

 

خاکساری توضیح داد: «اگر این اتفاق بیفتد، قیمت‌ها به نصف قیمت فعلی می‌رسد. البته باید به این نکته توجه کرد که قیمت واقعی خودروهای ایرانی یک دهم قیمت فعلی است.»

 

او افزود: «قیمت یک خودرو باید معادل چهار تا شش ماه حقوق یک کارمند باشد. اما نه خودروهایی مثل پراید و سمند، بلکه محصولاتی در حد مزدا۳ مدل ۲۰۲۳.»

 

این کارشناس گفت: «سامانه یکپارچه در جهت به‌هم ریختن بازار است. عرضه این محصولات در بورس کالا نیز مانند همین سامانه، تا زمانی که دست وزارت صمت است، به بهبود اوضاع فعلی کمکی نمی‌کند.»

 

نظر دهید