شبکه‌های اجتماعی

تولید عبورمستقیم در ایران‌خودرو، آثار کیفی و کاهش هزینه‌ ناشی از آن
اتومبیل فارسی - ایکو 207i

پرهیز از تولید خودرو ناقص، کم‌هزینه‌ترین راه‌ احیای صنعت خودروسازی


افزایش تیراژ و بهره‌وری، توسعه محصول و تامین سرمایه از شروط کاهش قیمت در هر فعالیت اقتصادی است که اگرچه این مهم در کشور ما درباره خودرو نیز صادق است اما عوامل متعددی در رسیدن به این شرایط اختلال ایجاد کرده است.

 

تولید خودروهای ناقص طی چند سال اخیر که به دنبال تحریم‌ ایران و خروج خودروسازان خارجی و قطع همکاری آنها با خودروسازان داخلی رخ داد، گریبانگیر صنعت خودرو شده و یکی از عواملی است که منجر به افرایش هزینه‌های تولید و کاهش کیفیت خودروهای تولید داخل شده است.


انبارداری و هزینه‌های دپوی خودروی ناقص برای خودروسازان یکی از چالش‌های بزرگ این صنعت محسوب می‌شود چرا که تولید خودروهای ناقص و دپوی آن در کف پارکینگ‌ها علاوه بر ایجاد تنش در افکار عمومی و آشفتگی در بازار خودرو، سرمایه در گردش خودروسازان را نیز راکد گذاشته و این رکود سرمایه در گردش به خودی خود هزینه‌های جانبی اضافی را در بردارد.


از دیگر پیامدهای تولید خودرو ناقص، عرضه قطره چکانی خودرو و برهم خودرون عرضه و تقاضا در بازار است که منجر به افسار گسیختگی قیمت‌ها در این بازار شده است. به اعتقاد کارشناسان با افزایش تولید عبور مستقیم و افزایش عرضه خودرو به بازار از یک سو و ورود خودروهای خارجی از طریق واردات از سوی دیگر می‌توان با تعادل عرضه و تقاضا التهاب گرانی بازار خودرو را تا حدودی از بین برد.


از سوی دیگر هر خودروی ناقصی که از خط تولید خارج می‌شود در نهایت برای تکمیل شدن نیازمند بازگشت به خط تولید است که این مساله یکی از عواملی است که هزینه تمام شده خودروساز را افزایش می‌دهد. از طرفی نمی‌توان خودروهای را برای چندین ماه بی‌حرکت زیر نور خورشید و باد و باران در فضایی رها کرد و انتظار داشت که خودرو کیفیت اصلی خود را حفظ کند.


بر اساس آمارهایی که توسط خودروسازان اعلام شده در سال‌های اخیر تولید خودروهای ناقص زیان قابل توجهی را متوجه شرکت‌های خودروساز کرده، به طوری به گفته مدیرعامل ایران خودرو اگر در سال گذشته از تولید خودروی ناقص جلوگیری می‌شد، صرفه جویی چهار هزار میلیارد تومانی برای ایران خودرو اتفاق می‌افتاد که این عدد به معنی جلوگیری از ۳۵ درصد زیان سال قبل ایران خودرو بود که با رفع این مشکل و استفاده از رویکرد تولید عبور مستقیم، رشد بیش از 25 درصدی کیفیت محصولات ایران خودرو نیز میسر می‌شد.


به نظر می‌رسد در شرایط فعلی فرآیند تولید خودروی کامل بهترین گزینه برای بازگشت صنعت خودرو کشور به روزهای اوج خود است. یکی از بهترین‌ و کم‌هزینه‌ترین راه‌های احیای صنعت خودروسازی ایران حل معضل تولید خودورهای ناقص است به طوری که پرهیز از تولید خودرو ناقص و عبور مستقیم تولید علاوه بر کاهش هزینه‌های سربار و ایجاد گردش در سرمایه می‌تواند منجر به افزایش کیفیت خودروهای داخلی و در نهایت رضایت‌مندی مشتریان شود. برآورد می‌شود اگر خودرو تولید شده بدون توقف و به صورت تولید عبور مستقیم راهی بازار شود تا ۵ درصد قیمت تمام شده کاهش خواهد یافت.


در حال حاضر ایران خودرو موفق به حذف خودروهای ناقص از فرایند تولید شده که یقینا مسیر را برای دستیابی به اهداف کمی و کیفی و افزایش عرضه به بازار هموار خواهد کرد.

 

نظر دهید


در همین زمینه