شبکه‌های اجتماعی

بازار خودرو در انتظار نتایج قرعه کشی
اتومبیل فارسی - بازار خودرو

موج جدید گرانی در بازار خودرو آغاز می‌شود؟


باتوجه به مرحله دوم قرعه‌کشی خودرو توسط وزارت صمت، سه خودرو پژو ۲۰۷ هاچ بک، پژو پارس و تارا ۳ تا ۵ میلیون تومان افزایش قیمت را تجربه کردند، احتمال گرانی خودرو پس از اعلام نتایج قرعه‌کشی وجود دارد.


دومین دوره قرعه‌کشی خودرو توسط وزارت صمت روز گذشته پایان یافت، قرعه‌کشی که با کاهش ۱۰۰ هزار دستگاهی همراه و زمینه‌های افزایش قیمت خودرو در روزهای آتی را فراهم خواهد کرد. این درحالی است که خودروسازان مدعی عدم تولید ناقص محصولات هستند و وزارت صمت نیز برنامه افزایش تیراژ در دستور کار دارد. مرحله دوم قرعه‌کشی خودرو توسط وزارت صمت نشان داد که برنامه های افزایش تیراژ به زودی امکان پذیر نخواهد بود. قیمت خودرو در بازار تا اواخر هفته گذشته روند صعودی در پیش داشت، اما از ابتدا هفته جاری قیمت برخی از محصولات در بازار وضعیت پایدار داشته است. بنابراین می‌توان پیش‌بینی کرد که بازار در انتظار اعلام نتایج مرحله دوم قرعه‌کشی و افزایش قیمت محصولات است. زیرا بازار خودرو داخل کشور برای تعدیل قیمت به یک میلیون دستگاه خودرو در حال حاضر نیاز دارد، در ادامه قیمت برخی از محصولات پر فروش را بررسی خواهیم کرد.

 

۲۰۷ در تخت گاز گرانی

پژو ۲۰۷ هاچ بک یکی از محصولات پرفروش بازار محسوب می‌شود، از زمانی که گروه صنعتی ایران خودرو سقف این خودرو را شیشه‌ای یا پانوراما تولید کرد، قیمت این محصول در بازار رشد چشمگیری یافت. برخلاف سایر خودروها در بازار، پژو ۲۰۷ هاچ بک مجهز به سقف شیشه‌ای از ابتدا هفته جاری با افزایش قیمت ۵ میلیون تومانی همراه شد. این خودرو در ابتدا هفته جاری با بها ۶۱۰ میلیون تومان معامله می‌شد، اما امروز به قیمت ۶۱۵ میلیون تومان رسیده است. این افزایش قیمت نشان می‌دهد با عرضه خودروهای مرحله دوم قرعه‌کشی گرانی در بازار مجدد شروع خواهد شد.

 

پژو پارس ۴ میلیون تومان گران شد

به گزارش بازار، پژو پارس یکی از سدان های سگمنت سی گروه صنعتی ایران خودرو است که این روزها مورد توجه بیشتر خریداران در بازار قرار گرفته است. پژو پارس تا ابتدا هفته جاری در بازار آزاد با بها ۳۷۴ میلیون تومان معامله می‌شد، اما امروز قیمت این خودرو به بیشتر از ۳۷۸ میلیون تومان رسیده است. رشد ۴ میلیون تومانی قیمت این خودرو نشان می‌دهد که افزایش بها برای محصولات گروه صنعتی ایران خودرو پس از اعلام نتایج قرعه‌کشی رخ خواهد داد. تا زمانی که عرضه براساس تقاضا حقیقی بازار و تبدیل خودرو به یک کالای مصرفی رخ ندهد، قیمت خودروها همچنان افزایش خواهد داشت.


تارا گران شد

برخلاف انتظار وزارت صمت که قرعه‌کشی می‌تواند در بازار منجربه کاهش قیمت ها شود، محصولات گروه صنعتی ایران خودرو یکی پس از دیگری در بازار آزاد رشد قیمت را تجربه می‌کنند. هرچند که دلالان و رانت خواران بازار خودرو از این موقعیت بیشترین استفاده را می‌کنند، این درحالی است که مشتری و خودروساز نسبت به وضع موجود اعلام نارضایتی دارند. تارا ابتدا هفته جاری با قیمت ۵۹۰ میلیون تومان در بازار معامله می‌شد، اما امروز قیمت این خودرو به بیشتر از ۵۹۳ میلیون تومان رسیده است. مشتریان در بازار باید انتظار افزایش بها این محصول پس از اعلام نتایج قرعه‌کشی را داشته باشند.

 

قیمت شاهین پایدار شد

گروه خودروسازی سایپا برای کاهش اختلاف بها میان کارخانه و بازار در خصوص محصول شاهین، با هماهنگی وزارت صمت، عرضه این خودرو در حاشیه سود بازار شروع شد. از زمانی که سایپا این خودرو را با بها ۳۴۴ میلیون تومان عرضه می‌کند، قیمت این خودرو با اختلاف حدود ۲۶ میلیون تومان در بازار خرید و فروش می‌شود. قیمت این خودرو طی ۱۵ روز گذشته نه تنها روند نزولی در پیش گرفت، بلکه بها آن اکنون در بازار آزاد ثابت است.

 

نظر دهید


در همین زمینه