شبکه‌های اجتماعی

اتومبیل فارسی - خط تولید خودرو
عرضه خودروهای وارداتی در بورس کالا

 

دوشنبه ‌شب در برنامه میز اقتصاد صدا‌وسیما، موضوع عرضه دوهزار دستگاه خودرو در بورس کالا و همچنین آینده این نوع واگذاری با حضور قائم‌مقام بورس کالای ایران‌، رئیس کمیسیون مجلس شورای اسلامی و همچنین سخنگوی وزارت صمت مورد بحث و بررسی قرار گرفت.


در این برنامه سید‌جواد جهرمی، قائم‌مقام بورس کالای ایران، اظهار امیدواری کرد که همراه با واگذاری دوهزار دستگاه خودرو به بورس، این روند ادامه پیدا کرده و سایر خودروسازها نیز نسبت به عرضه محصولات خود در بورس کالا اقدام کنند.


وی در ادامه تاکید کرد با فروش چهار‌هزار خودرو در بورس کالا، بالغ بر ۶۵۰میلیارد تومان منفعتی بوده که خودروسازها کسب کرده‌اند. جهرمی همچنین اشاره کرد چهارهزار دستگاه عدد کمی است و ما تازه وارد راه شدیم و در ادامه واگذاری‌ها می‌توان فهمید چه رانتی در این صنعت وجود داشته و حالا این رانت به جیب خودروساز می‌رود.


وی در پاسخ به این سوال که ما‌به‌التفاوت فروش خودرو به کجا واریز می‌شود اظهار کرد به حساب خودروساز به عنوان مالک خودرو واریز می‌شود. جهرمی در ادامه تاکید کرد: «ما علاوه بر بحثی که در مورد فروش فیزیکی خودرو داشتیم بحث دیگری را هم با خودروسازها آغاز کردیم. بحث تامین مالی خودروسازهاست، برای پروژه‌هایی که در دست اقدام دارند. گام اولش هم تا هفته آینده برداشته می‌شود. گروه خودروسازی بهمن دو‌هزار میلیارد تومان اوراق منتشر خواهد کرد و می‌تواند از این محل اقدام به تامین مالی بکند که این بحث هم برای سایر خودروساز‌ها در ماه‌های آینده می‌تواند ادامه پیدا کند.»


در ادامه این برنامه، امید قالیباف، سخنگوی وزارت صمت، در مورد عرضه خودروهای وارداتی به بورس کالا عنوان کرد پس از چهار سال وقفه در واردات خودرو پیش‌بینی می‌شد برای تعداد محدودی که قرار است خودرو بیاید متقاضیان زیادی وجود خواهد داشت. بنابراین پلتفرم بورس کالا را ترجیح دادیم و دولت هم به همین صورت این را صحه گذاشت.


وی با اشاره به اینکه ممکن است عرضه خودرو در بورس کالا در یک مقطعی مناسب باشد، اظهار کرد: «آن مقطع هم این است که به هر حال تولید که استراتژی اصلی وزارت صمت هست به حدی برسد که مثل گذشته خودروسازان بدون هیچ بازار موازی بتوانند با یک قیمت واحد در بازار محصولاتشان را بفروشند و به قیمت دیگری تولید نشود والا بورس کالا هیچ‌گاه جای بازار را نمی‌گیرد و اساسا وجود بورس کالا در شرایطی که تولید در نقطه تعادل خودش است یک واسطه محسوب می‌شود که ضرورتی هم برایش وجود ندارد.»


به نوشته دنیای اقتصاد، قالیباف ادامه داد: «بنابراین به عنوان یک مرحله گذر ممکن است در برخی از موارد ما بتوانیم از این پلتفرم بورس کالا استفاده بکنیم. ولی ما با چه هدفی می‌خواهیم خودرو را در بورس کالا عرضه بکنیم؟ آیا مصرف‌کننده سود می‌کند؟ عنوان می‌شود که باید از منابعی که ایجاد می‌شود و نصیب خودروساز می‌شود اتفاقات خوب کیفی پیش بیاید که این حرف درست است؛ ولی ابزاری که وزارت صمت برای اعمال این مساله دارد جای سوال دارد.»

 

نظر دهید


در همین زمینه