شبکه‌های اجتماعی

با اولین خودروساز ویتنامی آشنا شوید

اولین همکاری وین‌فست با پینین‌فارینا

وقتی درباره محصولاتی که در ویتنام ساخته می‌شوند فکر کنید، خودرو احتمالا از گزینه‌های اولی که به ذهنتان خطور می‌کند نیست اما این کشور در آینده‌ای نزدیک، صاحب یک شرکت خودروسازی داخلی خواهد شد. یک کنسرسیوم بازرگانی به نام وین‌گروپ (VinGroup) که بزرگ‌ترین گروه تجاری ویتنام هم محسوب می‌شود، به دنبال معرفی یک برند متخصص در زمینه ساخت و توسعه خودرو است.
این برند که وین‌فست (VinFast) نام دارد، اولین خودروساز با تیراژ بالا در ویتنام محسوب می‌شود و اگرچه در حال حاضر هیچ ایده‌ای درباره نوع خودروها یا سگمنت‌هایی که این شرکت عرضه خواهد کرد وجود ندارد اما ظاهرا می‌توانیم در نمایشگاه پاریس که اواخر امسال برگزار می‌شود، اطلاعات بیشتری از وین‌فست دریافت کنیم زیرا این شرکت قصد حضور در این نمایشگاه را دارد.
حرکت به سمت تولید خودروهای سواری یک قدم تجاری و البته فرهنگی بسیار بزرگ برای ویتنام محسوب می‌شود زیرا در حال حاضر و به دلیل هزینه‌های پایین نگه‌داری و مالکیت، خیابان‌های ویتنام از اسکوترها و موتورسیکلت‌ها پر شده و وین‌فست می تواند با عرضه خودروهای ارزان و قابل‌اعتماد، چهره خیابان‌های این کشور را عوض کند. البته باز هم باید گفت که اطلاعاتی از برنامه‌های این برند وجود ندارد و اگرچه که عرضه داخلی یکی از اولویت‌های آن‌ها می‌تواند باشد، اما چون هنوز هیچ‌چیز تایید نشده، باید احتمال این موضوع را هم داد که شاید محصولات این برند در داخل ویتنام عرضه نشوند. گزینه‌ای که احتمال آن خیلی کم به نظر می‌رسد.
گفته شده که اولین محصولات این برند، توسط پینین‌فارینا طراحی خواهند شد. ظاهرا وین‌فست طی یک مزایده عمومی، به دنبال استخدام یک استودیوی طراحی بوده و پینین‌فارینا برنده آن اعلام شده است و قرار است که حداقل دو محصول اول این برند ویتنامی، از طراحی و نشان پینین‌فارینا بهره ببرند. بیش از 62 هزار نفر به صورت آنلاین در این مزایده به 20 نمونه اولیه رای دادند. پینین‌فارینا دو مدل PNF سدان و PNF شاسی‌بلند را طراحی کرد و در این مسابقه شرکت داد که هر دوی آن‌ها، بیشترین آرای ممکن را به خود اختصاص دادند. علاوه بر پینین‌فارینا، به نظر می‌رسد که وین‌فست با شرکت‌های بزرگی مثل ب‌ام‌و، بوش و ماگنا برای طراحی و توسعه پیشرانه و بخش‌های فنی خودرو هم مذاکراتی داشته است.
وین‌فست همین الان هم توانسته جدیت و تعهد خود را به برنامه‌هایش نشان دهد. اولین کارخانه تولیدی این برند در سپتامبر 2017 در های‌فانگ تاسیس شد. البته این کارخانه در ابتدا دوچرخه‌های الکتریکی تولید خواهد کرد و سپس به سراغ خودروهای سواری وین‌فست می‌رود. بخش روابط عمومی این شرکت در آن زمان بیانیه‌ای راجع به این کارخانه منتشر کرد که در بخشی از آن گفته شده است: «وین‌فست محصولاتی را تولید خواهد کرد که ارزش‌ها و ویژگی‌های مشترکی دارند: ویتنام، زیبایی، ایمنی، نوآوری و پیشگام بودن. خودروهای این برند از استانداردهای جهانی بهره می‌برند و می‌توانند پاسخگوی نیازهای مشتریان در بخش‌های طراحی مرغوب، کیفیت ساخت فوق‌العاده، داینامیک بودن محصولات و تجهیزات داخل خودرو باشند.»
این بیانیه اگرچه کمی گنگ به نظر می‌رسد اما آن قسمت درباره «استانداردهای جهانی» می‌تواند بسیار مهم و جالب باشد. آیا وین‌فست می‌تواند علاوه بر کشور خود، در بازارهای مهم جهانی مثل اتحادیه اروپا و چین هم حضور فعالی داشته باشد؟ به نظر می‌رسد برای دریافت اطلاعات بیشتر از اهداف و برنامه‌های این برند، باید تا زمان برگزاری نمایشگاه پاریس در اکتبر منتظر بمانیم.

نظر دهید


در همین زمینه