شبکه‌های اجتماعی

با سانگ‌یانگ موسو XLV آشنا شوید

قدری کشیده‌تر از موسوهای دیگر

شرکت سانگ‌یانگ مدل موسو را از 1993 در دو سگمنت شاسی‌بلند و پیکاپ تا به امروز تولید کرده است. در 2002 این شرکت برای اولین بار پیکاپ موسو را با ظاهری شبیه به سومین فیس‌لیفت شاسی‌بلند موسو روانه بازار و به مرور تولید شاسی‌بلند در خط تولید موسو را متوقف کرد. از آن سال تاکنون با نام موسو دو نسل از پیکاپ‌های سانگ‌یانگ به بازار جهانی عرضه و جدیدترین آن‌ها، موسو XLV، با اندازه‌ای به مراتب بزرگ‌تر از دیگر تیپ‌ها آماده ورود به بازار استرالیا می‌کند.
شرکت سانگ‌یانگ در سال 2016 نسل جدیدی از پیکاپ موسو را عرضه و از آن سال تاکنون فیس‌لیفت‌های مختلفی برای این مدل از محصولات خود را به بازار عرضه کرده است. جدیدترین آن‌ها سانگ‌یانگ موسو XLV است که فاصله دو محور آن از دیگر مدل‌ها بیشتر بوده و فضای بار بیشتری نیز برای آن در نظر گرفته شده است. فاصله دو محور سانگ‌یانگ موسو XLV نسبت به مدل معمولی پیکاپ موسو 110 میلی‌متر و در کل 310 میلی‌متر کشیده‌تر و طول و فاصله دو محور این پیکاپ به ترتیب 5405 میلی‌متر، 3210 میلی‌متر طراحی و ساخته شده است.  تیپ‌های مختلف موسو XLV بین 2160 تا 2170 کیلوگرم وزن دارند که این اختلاف وزن نسبت به نسخه معمولی به علت کشیدگی بیشتر این مدل است.
تغییرات در اندازه و سیستم تعلیق موسو XLV در مقایسه با مدل معمولی پیکاپ موسو باعث شده تا توان باربری XLV به مراتب بیش‌تر از نسخه معمولی باشد اما برای بکسل کردن، موسو XLV به همان میزان نسخه معمولی یعنی 3.5 تن، توان کشندگی دارد. موسو XLV در تیپ‌های مختلفی ساخته شده که در تیپ ELX توان باربری آن 1020 کیلوگرم است که در این سگمنت کاملا قابل قبول است. همچنین در دیگر تیپ‌ها نسبت به کمک فنرهای استفاده شده در تیپ‌های مختلف این پیکاپ ظرفیت باربری آن تا 800 کیلوگرم کاهش می‌یابد.

 

 {gallery}gallery/2019/Ssangyong-Musso-XLv{/gallery}


در پیکاپ‌ها ایده‌آل این است که محور عقب در نزدیکی وسط اتومبیل یا کمی عقب‌تر باشد تا توان بیش‌تری برای حمل بار داشته باشد که در موسو XLV محور عقب در یک سوم عقب این پیکاپ در نظر گرفته شده که چندان ایده‌آل نیست.
از سانگ‌یانگ موسو XLV پیش از این یک نسخه در 2018 به بازار عرضه شده بود که پیکاپ موسو XLV جدید از نظر پیشرانه تفاوتی با آن ندارد. سانگ‌یانگ برای موسو XLV از پیشرانه 2.2 لیتری توربو دیزل یورو5 استفاده کرده که قدرت آن 178 اسب‌بخار و گشتاور تولیدی این پیشرانه 420 نیوتن‌متر است. این پیکاپ چهار چرخ محرک از دو جعبه دنده 6سرعته اتوماتیک و دستی بهره می‌برد. پیکاپ موسو XLV قدرت قابل قبولی داشته اما برای یک محصول کره‌ای کمی آرام است؛ همچنین جعبه دنده‌های استفاده شده برای پیکاپ موسو XLV، مناسب و کارایی لازم را دارد.
عملکرد فرمان موسو XLV در دو تیپ ELX و Ultimate بسیار خوب بوده و سانگ‌یانگ برای مدل Ultimate Plus از فرمانی بهره گرفته که این قابلیت را به راننده می‌دهد که واکنش بهتری در اتوبان‌ها داشته و همچنین به راننده کمک بیشتری برای پارک خودرو می‌کند؛ این فرمان در اتومبیل‌های چهارچرخ محرک بسیار عملکرد بهتری از دیگر فرمان‌های به کارگرفته شده در دیگر تیپ‌ها دارد.
به طور معمول در پیکاپ‌های ارزان این نکته مطرح است که چون قیمت‌ پایین‌تری دارند پس شنیدن صدای پیشرانه و باد خیلی اتفاق عجیبی نیست اما پیشرانه سانگ‌یانگ موسو XLV بسیار آرام است، حتی زمانی که راننده در حال شتاب‌گیری است صدای کمی وارد کابین اتومبیل می‌شود. هرچند از نظر طراحی و ساخت موسو XLV با رقبایش مانند تویوتا هایلوکس و فورد رنجر فاصله دارد اما در عمل بسیار خوب و مناسب است.
از نظر مصرف سوخت به طور میانگین، آزمایش‌ها نشان می‌دهد مصرف سوخت پیکاپ موسو XLV در حدود 8.6 در هر 100 کیلومتر پیمایش است که در نسخه جعبه دنده دستی 8.2 لیتر و در نسخه اتوماتیک 8.9 لیتر در هر 100 کیلومتر پیمایش، سوخت مصرف می‌کند.
از نظر ایمنی امکانات استفاده شده برای موسو XLV کامل است؛ ترمز اضطراری خودکار، سیستم کمک به تغییر خط مسیر، سیستم هشدار ترافیکی عقب، تشخیص نقاط کور در دید راننده و همچنین 6 کیسه هوا در نقاط مختلف کابین برای این پیکاپ در نظر گرفته شده است. با این حال هنوز نتیجه آزمایش‌های ANCAP برای موسو XLV مشخص نشده است.
در بسیاری از پیکاپ‌های دوکابین فضای صندلی‌های عقب، سرنشین‌ها را دچار مشکل می‌کند اما سانگ‌یانگ موسو XLV نمره خوبی از این نظر کسب کرده و فضای مناسبی برای پا و سر برای سرنشین‌های عقب طراحی شده است.
از امکانات رفاهی سانگ‌یانگ موسو XLV می‌توان به دوربین 360 درجه در تیپ Ultimate Plus و سیستم هماهنگی با اندروید و اپل اشاره کرد. در تمامی تیپ‌های این اتومبیل از نمایشگر 8 اینچی برای سیستم سرگرمی استفاده شده و از نظر طراحی ارگونومی و فضای مفید داخلی این پیکاپ بسیار مناسب است. صندلی‌ برقی راننده با قابلیت تنظیم برای قرارگیری ران در موقعیتی مناسب استفاده شده است با این حال تمامی صندلی‌های این اتومبیل راحت و خوب است. تنها نقطه ضعف در طراحی داخل کابین فضای کم برای تنظیم ستون صندلی است.
در نهایت سانگ‌یانگ موسو XLV با پایه قیمتی 33900 دلار که در تیپ Ultimate Plus تا 43990 دلار در بازار استرالیا نیز می‌رسد؛ اتومبیلی راحت از نظر رانندگی، فضای بار و قابلیت باربری است و همچنین از اتاق مناسب برای سفر پنج سرنشین بهره می‌برد و به نسبت قیمتی که در بازار استرالیا دارد توان رقابت با پیکاپ‌های مطرح از جمله تویوتا هایلوکس و فورد رنجر را دارد.

 

نظر دهید


در همین زمینه