شبکه‌های اجتماعی

آخرین بازمانده

پرونده هولدن به زودی در بین خودروسازان فقید بایگانی می‌شود

با اینکه مرگ صنعت خودروسازی استرالیا فرا رسیده و پرونده هولدن نیز به زودی در بین خودروسازان فقید بایگانی می‌شود، اما این بدان معنا نیست که هولدن از یاد‌ها خواهد رفت! کومودور 2016 یک استرالیایی دیفرانسیل عقب است که طرفداران زیادی دارد. بله، درست است که این مدل به پای نسخه افسانه‌ای L23 V8 با اگزوز‌های غول آسا نمی‌رسد، اما SV6 بلک ادیشن با بهای 37 هزار دلار در مدل‌های 2016، خودرویی ایده‌آل برای هر استرالیایی به شمار می‌رود.

 

با اینکه مرگ صنعت خودروسازی استرالیا فرا رسیده و پرونده هولدن نیز به زودی در بین خودروسازان فقید بایگانی می‌شود، اما این بدان معنا نیست که هولدن از یاد‌ها خواهد رفت! کومودور 2016 یک استرالیایی دیفرانسیل عقب است که طرفداران زیادی دارد. بله، درست است که این مدل به پای نسخه افسانه‌ای L23 V8 با اگزوز‌های غول آسا نمی‌رسد، اما SV6 بلک ادیشن با بهای 37 هزار دلار در مدل‌های 2016، خودرویی ایده‌آل برای هر استرالیایی به شمار می‌رود.


از زمان آغاز تولید‌پلت‌فرم VE در سال 2006، کلاس جهانی محصولات هولدن تعریف شد. با گذشت زمان، موتور، جعبه دنده‌های ناکارآمد، کابین و تجهیزات قدیمی به پاشنه آشیل هولدن بدل شدند. با عرضه و جایگزینی پلت‌فرم VF، پروژه کومودور به عنوان پیشرفتی محسوس برای این برند تلقی شد. اگرچه که همچنان در بحث طراحی داخلی، دچار کاستی فراوان بود، اما هوشمندی تیم طراحی و مهندسی سبب شد تا کابین VF نه تنها خوب به نظر برسد، بلکه ضعف‌های گذشته را نیز پوشش دهد. طراحی داخلی زیبای کومودور، پلاستیک‌های ارزان قیمت استفاده‌شده در متریال داخلی را مخفی کرد و نگاه‌ها را به سمت دیزاین و پرستیژ بالای کابین معطوف ساخت. راحتی و ارگونومی بالای اتاق کومودور، از دیگر نقاط قوت این خودرو به شمار می‌روند.
ارتقای سواری و هندلینگ در پروژه VF به نسبت VE قابل درک است. هر چند که بسیاری VE را نیز از سلاطین هندلینگ می‌دانند و با این اوصاف باید، پرش هولدن از VE به VF را یک جهش از خوب به سمت عالی دانست. حتی امروز که عمر این مدل به یک دهه می‌رسد هم، ویژگی‌های سواری و پایداری آن زبان‌زد ماشین‌باز‌ها است. کم‌تر خودرویی پیدا می‌شود که بتواند از لحاظ فنی با ساختار تقویت شده شاسی VF رقابت کند. نرمی سواری محصولات هولدن، که از پس سخت ترین جاده‌ها هم بر می‌آیند، به اذعان بسیاری از افراد، در کم‌تر خودروی آلمانی به چشم می‌خورد.
فرمان برقی کومودور بخش دیگری از پروژه کلاس جهانی هولدن است، چنان که این جعبه فرمان، کارایی خود را در سرعت‌های بالا با انعطاف پذیری زیاد نشان می‌دهد. گویی با چرخاندن غربیلک، شما به طور دقیق می‌دانید که اکنون چرخ‌ها با چه زاویه‌ای در حال گردش هستند! چرا و چگونگی آن را نپرسید! زیرا تا زمانی که پشت فرمان یک دستگاه کومودورSV6 VF قرار نگیرید، به این موضوع پی نخواهید برد. هولدن از جنبه امکانات رفاهی همیشه خودروی کسل‌کننده‌ای بوده است، پس چه بهتر که به این حیطه وارد نشویم!


علاوه بر این باید گفت که مشخصات فنی و پرفورمنس SV6، با وجود تمام شایستگی‌هایش، در کلاس جهانی جای نمی‌گیرد. بدون شک پیشرانه V6 اتمسفریک (تنفس طبیعی) این خودرو به اندازه پیشرانه‌های توربوشارژ جدید هیجان‌انگیز نیست، اما برای آن دسته از طرفداران سنتی همواره رضایت بخش خواهد بود. 285 اسب بخار، خروجی خام این قلب تپنده است که تنها در دور‌های بالا و به صورت یک جا، در اختیار راننده گذاشته می‌شود؛ بدون شک رقم اعجاب انگیزی برای سال 2018 نیست، اما از پس تخلیه آدرنالین بسیاری از افراد بر می‌آید.
استایل خارجی کومودور، تا حد زیادی به سلیقه شخصی افراد وابسته است، اما به نظر ما، هولدن در مدل‌های VF، آن را چکش کاری کرده است. نقد دیگری که به آن وارد می‌شود، ستون A ضخیم خودرو است که به طور جدی برای ایمنی آن دردسرساز است. به عنوان مثال، بسیاری از رانندگان برای اطمینان از نبود خودروی دیگر در کناره‌ها، مجبور به جلو و عقب بردن سر می‌شوند که این موضوع با توجه به نبود سنسور نقطه کور، بیشتر نمود پیدا می‌کند و همچنین، احتمال زیر گرفتن کودکان و حیوانات نیز با وجود این ستون‌ها افزایش می‌یابد!


پلاستیک سخت به وفور در ساخت کابین استفاده شده است. آینه‌ها کوچک‌اند و میدان دید خوبی در اختیار نمی‌گذارند. کنسول مرکزی به خوبی مونتاژ نشده و در جای خود لقی دارد. میانگین مصرف سوخت VF با وجود وزن بالا و موتور حجیم، به واقع مناسب است. گشتاور پیشرانه SV6 به نسبت 6 سیلندر بودن خودرو چندان بالا نیست، اما باید بپذیریم که برای بسیاری از خریداران خودرو، گشتاور یک فاکتور حیاتی به شمار نمی‌رود.
در حقیقت باید انتقادات وارده به کومودور را ناحق و جزئی دانست و اینکه در برابر ویژگی‌های مثبت این خودرو، به سادگی قابل چشم‌پوشی هستند. از لحاظ قیمتی، خودرو‌های اندکی در سطح جهان وجود دارند که بتوانند در راحتی، ویژگی‌های اسپرت و لذت رانندگی با کومودور رقابت کنند و نسخه بلک ادیشن از تریم SV6 این خودرو را می‌توان از بهترین خودرو‌های اسپرت خانوادگی، در این بازه قیمتی دانست.

نظر دهید


در همین زمینه