شبکه‌های اجتماعی

  • عکاس: عمید ناصر
آشنایی با کشنده دافران H7، کشنده پر آپشن شایان دیزل
اتومبیل فارسی - کشنده دافران H7

محصولی از شرکت چنگ‌لانگ چین

 

شرکت شایان دیزل از سال 1395 فعالیت خود را در زمینه ساخت خودروهای تجاری سنگین در کارخانه خود در شهر شیراز آغاز کرد. حوالی مرداد ماه سال 1399 بود که این شرکت توانست کشنده دافران H7 را به عنوان اولین محصول خود به بازار عرضه کند. کشنده‌ای که در اصل ساخت شرکت چنگ‌لانگ از زیر مجموعه‌های دانگ‌فنگ چین است و در ایران با نام دافران H7 توسط شایان دیزل تولید می‌شود. 

 

با توجه به بازگشت تحریم‌های صنعتی خودروسازی و خروج بسیاری از شرکای تجاری بزرگ این صنعت در کشورمان، مدت‌ها است که جای خالی کامیون و کشنده‌های خوشنام و صاحب سبکی مانند ولوو، اسکانیا، مرسدس بنز، رنو تراکس و... احساس می‌شود. شرکت‌های فعال در حوزه خودروهای سنگین تجاری نیز در چنین شرایطی برای تامین نیاز بازار ناگزیر به همکاری با شرکای تجاری چینی بودند و نکته حائز اهمیت این است که گزینه‌های انتخابی باید توانایی فنی و دوام قابل قبولی را با توجه به نیاز ناوگان سنگین کشور و همچنین شرایط جغرافیای و جاده‌ای ایران داشته باشند. کشنده دافران H7 را باید یکی از مجهزترین کشنده‌های حال حاضر کشور که در نسخه صفر کیلومتر در دسترس مشتریان قرار دارد دانست. البته عملکرد فنی و دوام این کشنده قطعا نیاز به کارکرد چند صدهزار کیلومتری در جاده‌های کشور دارد.

 

 

مشخصات فنی دافران H7

قلب تپنده کشنده دافران H7 یک پیشرانه دیزلی 12 لیتری 6 سیلندر خطی با 24 سوپاپ است و با کد YC6K1248-50 شناسایی می‌شود. این پیشرانه توسط شرکت C&C (بخش خودروهای تجاری سنگین چری) ساخته شده است و با استاندارد آلایندگی یورو 5 توانایی تولید 480 اسب بخار قدرت در دور 1900 و بیشینه گشتاور 2230 نیوتن‌متر را در 1300 دور در دقیقه دارا است. این پیشرانه دارای پرخوران از نوع توربوشارژر همراه با اینترکولر و سیستم تزریق سوخت پرفشار است.

 

از دیگر ویژگی‌های پیشرانه دافران H7 می‌توان به سامانه گرمکن هوای ورودی برای روشن شدن راحت پیشرانه در هوای سرد (کولد استارت)، کاتالیزور هوشمند و سیستم کنترل کننده مصرف بهینه سوخت موسوم به ECCO Switch، سیستم کنترل آلایندگی SCR و ECU ساخته شده توسط شرکت بوش اشاره کرد. این پیشرانه با جعبه‌دنده اتوماتیک و قابلیت تعویض دستی ساخت شرکت ZF همراه شده است که با کد T2TX2421TD شناسایی می‌شود و دارای 12 دنده جلو و 4 دنده عقب و اینتاردر (ترمز گیربکس) است. همچنین سیستم کلاچ متصل کننده پیشرانه به جعبه‌دنده نیز از نوع تک صفحه‌ای، هیدرولیک با کنترل بادی است. 

 

دو مخزن سوخت 600 لیتری (مجموعا 1200 لیتر) در دوطرف کشنده به همراه مخزن 60 لیتری اد-بلو (AD-BLUE) از دیبگر ویژگی‌های کشنده دافران H7 است.

 

قلب تپنده کشنده دافران H7 یک پیشرانه دیزلی 12 لیتری 6 سیلندر خطی با 24 سوپاپ است و با کد YC6K1248-50 شناسایی می‌شود. این پیشرانه توسط شرکت C&C (بخش خودروهای تجاری سنگین چری) ساخته شده است و با استاندارد آلایندگی یورو 5 توانایی تولید 480 اسب بخار قدرت در دور 1900 و بیشینه گشتاور 2230 نیوتن‌متر را در 1300 دور در دقیقه دارا است.

 

 

ترمز، تعلیق و جعبه‌فرمان دافران H7

بدون شک پس از قوای محرکه، سیستم ترمز، تعلیق و فرمان یک خودروی تجاری سنگین از اهمیت بسیاری برخوردار است. زیرا این سامانه‌ها علاوه بر ایجاد راحتی و آسایش بیش‌تر برای راننده، نقش بزرگی در عملکرد جاده‌ای کشنده و همچنین ایمنی آن ایفا می‌کنند. دافران H7 دارای سیستم تعلیق فنر پارابولیک به همراه کمک فنر و میله موج‌گیر در محور جلو و سیستم تعلیق بادی همراه با کیسه‌های هوا و قابلیت تنظیم دستی و اتوماتیک است. در بخش سیستم کمکی فرمان نیز کشنده دافران H7 دارای سامانه کمکی فرمان هیدرولیکی ساخت شرکت بوش آلمان است.

 

محور جلوی کشنده دافران H7 دارای اکسل ساخت شرکت DANA فورج شده با مقطع I شکل (آی شکل)  و محور عقب نیز دارای اکسل ساخت DANA شامل یک محور متحرک و قفل دیفرامسیل است.

 

در بخش سیستم ترمز نیز، دافران H7 دارای سیستم ترمز دو مداره مستقل نیوماتیکی (بادی) است. این سیستم ترمز در هر دو محور از نوع دیسکی همراه با سامانه ضد قفل (ABS) و ترمز هوشمند اضطراری (AEBS) جهت جلوگیری از برخورد و تصادف است که یکی از نقاط قوت و آپشن‎‌های بسیار مهم این کشنده به شمار می‌رود. سیستم ترمز ضد لغزش (ASR)، سامانه کنترل پایداری (ESC) به همراه سامانه پایداری و فرمان‌پذیری کشنده در زمان ترمز (EBS) که با هماهنگی میان سیستم ترمز ضد قفل و سامانه کنترل پایدرای و کشش باعث افزایش پایداری و فرمان‌پذیری کشنده خواهد شد، ترمز تپه یا سیستم کمکی شروع حرکت در شیب (HAS)، ترمز تریلی دستی و ریتاردر (خفه کن موتور) دو زمانه مجهز به سیستم J-Brake از دیگر تجهیزات ایمنی کشنده دافران H7 است. 

 

 

تجهیزات رفاهی استاندارد و سفارشی

دو عدد تخت خواب، سیستم صوتی به همراه دکمه‌های کنترلی روی فرمان، تعلیق بادی صندلی راننده با قابلیت تنظیم، سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک، چراغ‌های روشنایی در روز، تنظیم غربیلک فرمان در دو جهت، تنظیم برقی آینه‌ها به همراه گرمکن، شیشه بالابرهای برقی به همراه پاور ویندوز، مه‌شکن جلو و عقب، تنظیم برقی چراغ‌های جلو از داخل کابین، بوق بادی و برقی برای مصارف خارج شهری و داخل شهری، هشدار دهنده صوتی دنده عقب، نشانگر گرفتگی فیلتر سوخت، تاخوگراف، کروز کنترل،  بخاری درجا، دارای پورت استاندارد جهت اتصال برق و ترمز تریلر، پروژکتور عقب و سیستم پیشرفته خط خوان جهت حفظ حرکت بین خطوط (LDWS) را باید از جمله تجهیزاتی دانست که به صورت استاندارد در کشنده دافران H7 در دسترس است.

 

علاوه بر این، مشتریان می‎‌توانند به صورت سفارشی تجهیزاتی مانند سامانه ADR جهت حمل محموله‌های خطرناک مانند سوخت، یخچال داخل کابین، کولر درجاف نمایشگر لمسی و سیستم PTO جعبه‌دنده را نیز در اختیار داشته باشند.

 

 

همانطور که گفته شد، کشنده دافران H7 با پیشرانه قدرتمند، جعبه‌دنده ساخت ZF و بسیاری دیگر از بخش‌های فنی ساخته شده توسط شرکت‌های معتبری چون شرکت بوش و البته فهرست کاملی از تجهیزات رفاهی و ایمنی وجه تمایز بزرگی برای دافران H7 به شمار می‌رود، می‌تواند به یکی از بهترین گزینه‌های بازار در بخش خودروهای تجاری سنگین تبدیل شود. در بخش طراحی نیز اگرچه سلیقه راننده و مالک در انتخاب محصول بسیار دخیل است اما دافران H7 را می‌توان کشنده‌ای زیبا توصیف کرد که در طراحی آن تلاش بر ارائه محصولی مدرن و نزدیک به ترندهای جهانی در طراحی کشنده‌های جدید بوده است. شایان دیزل در حال حاضر این کشنده را با 2 سال یا 200 هزار کیلومتر گارانتی و امداد جاده‌ای 7 روز هفته و 24 ساعته عرضه می‌کند.

 

 

 

نظر دهید