شبکه‌های اجتماعی

اتومبیل فارسی - سوزوکی جیمنی 3 در و 5 در
عرضه توسط راساموتور

راساموتور در مراسم رونمایی خود از محصولات جدید سوزوکی در بازار ایران، در کنار رونمایی از سوزوکی فرانکس و سوزوکی گرند ویتارا، از سوزوکی جیمنی در نسخه‌های 3 و 5 درب نیز رونمایی کرد. البته نسخه ۳ درب با تریم تجهیزاتی GLX و نسخه ۵ درب با هر دو نسخه تجیزاتی GL و GLX به بازار عرضه خواهد شد.

 

سوزوکی جیمنی که ریشه آن به دهه ۷۰ میلادی بازمی‌گردد، یکی از قدیمی‌ترین و محبوب‌ترین شاسی‌بلندهای آف‌رودی سگمنت B محسوب می‌شود. نسل چهارم آن در قالب چند نسخه متنوع معرفی شد که یکی از آن‌ها، نسخه ۳درب است. طول و عرض سوزوکی جیمنی ۳درب به ترتیب ۳۶۲۵ میلی‌متر و ۱۶۴۵ میلی‌متر است و با فاصله بین محوری که به ۲۲۵۰ میلی‌متر می‌رسد، می‌توان گفت که این نسخه از فضای داخلی قابل‌قبول و نسبتا جاداری بهره می‌برد. طول نسخه ۵درب که به ۳۹۸۵ میلی‌متر می‌رسد،‌ بیشتر است اما عرض و ارتفاع ۱۷۲۰ میلی‌متری آن‌‌ها، یکی است. با وجود تفاوت جزئی در ابعاد،  اشتراکات زیاد دیگری را می‌توان بین این دو نسخه پیدا کرد. باک سوخت هر دو نسخه نیز ظرفیتی برابر با ۴۰ لیتر دارد.

 

یکی از این نقاط مشترک، پیشرانه و تا حدودی، عملکرد فنی خودرو است. سوزوکی جیمنی مجهز به یک پیشرانه ۱.۵ لیتری ۴سیلندر تنفس‌طبیعی است که توانایی تولید ۱۰۱ اسب بخار و گشتاور ۱۳۰ نیوتن‌متر را دارد. البته از تفاوت‌های بین این دو نسخه می‌توان به مجهز بودن پیشرانه تنفس‌طبیعی خودرو در نسخه ۵درب به فناوری انژکتور چندنقطه‌ای اشاره کرد. قدرت تولیدشده توسط جعبه‌دنده اتوماتیک مجهز به فناوری OverDrive، به هر دو محور جلو و عقب منتقل می‌شود. حداکثر سرعت خودرو در هر دو نسخه ۱۶۰ کیلومتر در ساعت و مصرف سوخت متوسط آن نیز ۶.۸ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر اعلام شده است.

 

سوزوکی جیمنی ۳درب از تجهیزات ایمنی استانداردی مثل ایربگ راننده و سرنشین جلو، ترمزهای ABS و EBD، سامانه کنترل پایداری و کروز کنترل بهره می‌برد. سامانه کنترل شروع حرکت در سربالایی  (HHC)، سامانه پایش فشار باد تایرها (TPMS)، محدودکننده سرعت در شیب (HDC) و در مجموع ۶ ایربگ پرده‌ای و جانبی سایر تجهیزات خودرو در این بخش را تشکیل می‌دهند. از تجهیزات رفاهی این نسخه نیز می‌توان به سیستم اتصال بلوتوث و USB، خروجی برق ۱۲ وولت، آینه‌های جانبی برقی، سیستم شستشوی چراغ‌های جلو، سنسور نور، مه‌شکن‌های جلو و عقب، سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک و جک درب پشت اشاره کرد. این نسخه همچنین از فناوری‌های دیگری هم مثل سیستم قفل محورهای محرک در سطوح لغزنده و سیستم ۲ دیفرانسیل All Grip Pro با قابلیت انتخاب بین حالات 2H، 4H و 4L بهره می‌برد.

 

نسخه ۵درب سوزوکی جیمنی از یک صفحه نمایش مرکزی ۷ اینچی بهره می‌برد که امکان ارتقای آن به مانیتور ۹ اینچی نیز وجود دارد. البته مانیتور بزرگ‌تر تنها گزینه سفارشی خودرو محسوب نمی‌شود بلکه خریداران این نسخه می‌توانند موارد دیگری مثل فرمان چرم‌دوزی‌شده با دکمه‌های کنترلی تنظیم ارتفاع، سیستم شستشوی چراغ‌های جلو، ایربگ‌های پرده‌ای و جانبی و همچنین چراغ‌ها اصلی LED با قابلیت تنظیم ارتفاع نور را هم سفارش دهند. سایر تجهیزات ایمنی و رفاهی جیمنی ۵درب، همانند نسخه ۳درب است. از دیگر ویژگی‌های مشترک بین آن‌ها نیز می‌توان به قابلیت تنظیم دستی صندلی راننده به ۴ جهت پیش‌فرض است.

نظر دهید


در همین زمینه