شبکه‌های اجتماعی

پژو 9X8، خودروی مسابقه‌ای جدید پژو معرفی شد
AutomobileFa - Peugeot 9X8

خودروی مسابقه‌ای بدون بال!

 


بیش از یک دهه شکسته شدن سیر ممتد قهرمانی‌های آئودی در مسابقه 24 ساعته لمان، پژو با معرفی یک خودروی مسابقه‌ای جالب توجه قصد بازگشت خود به مسابقات استقامتی را اعلام کرد. این خودروساز فرانسوی آخرین بار در سال 2011 در لمان شرکت کرده بود و حالا با مدل 9X8 جدید برگشته است. مسابقات WEC 2022 شاهد حضور پژو با خودروی پرادعایش خواهد بود. البته پژو اعلام کرده که در صورت آماده شدن این خودروی جدید تا زمان مسابقه، در پیست لمان هم مسابقه خواهد داد. گفتنی است مسابقه بعدی لمان 24 ساعته در 21 آگوست 2022 یا 30 مرداد 1401 شروع خواهد شد.


مهم‌تر از خبر بازگشت پژو به این مسابقات طراحی انقلابی خودرویی است که به این منظور معرفی کرده است. خودروهای مسابقه‌ای تقریبا در همه کلاس‌ها از بال‌های عظیمی به منظور رسیدن به عملکرد آیرودینامیکی مطلوب استفاده می‌کنند. مساله از این جا جالب می‌شود که پژو مدعی است اتومبیل مسابقه‌ای جدیدش را طوری طراحی کرده که نیازی به بال عقب ندارد! مهندسین این خودروساز فرانسوی بر این باورند که بدون استفاده از بال، قادر به تولید نیروی عمودی (downforce) کافی برای چسباندن این خودرو به سطح مسیر هستند.


ژان مارک فینو، از مدیران موتوراسپرت پژو، حذف شدن بال عقب در پژو 9X8 را یک گام نوآورانه اساسی می‌داند. او همچنین در مصاحبه‌ای گفته است: «ما به درجه‌ای از موفقیت در بازده آیرودینامیکی دست یافته‌ایم که به ما اجازه می‌دهد بال را کنار بگذاریم. با این حال چگونگی‌اش را نپرسید که می‌خواهیم تا جای ممکن این راز را نگاه داریم.»


اگر چه فینو در مورد حقه‌هایی که پژو برای دست‌یابی به این موفقیت به کار برده توضیحی نداد، اما می‌توان حدس زد که احتمالا این کار به وسیله دیفیوزر یا پنلی که زیر خودرو قرار گرفته انجام شده است. نکته‌ای پژو آن را نمی‌تواند مخفی کند برش‌های بزرگ روی گلگیرها است. شاید برای این که هوای پرفشار اطراف چرخ‌ها اجازه خروج آسان از گلگیرها را پیدا کنند. پره‌های عمودی روی گلگیر‌های عقب و سقف 9X8 نیز جلب توجه می‌کنند. چراغ‌‌های جلو و عقب یادآور رد پنجه‌های شیر پژو است.


پژو مدعی است که داخل این اتومبیل به گونه‌ای طراحی شده است که مانند طراحی i-Cockpit ماشین‌های جاده‌ای این شرکت باشد تا طرفداران وقتی تصاویر مسابقات از داخل خودرو را تماشا می‌کنند به راحتی اتومبیل پژو را شناسایی کنند. البته ما که متوجه شباهتی نشدیم!


سیستم انتقال قدرت پژو 9X8 از نوع هیبریدی است. یک پیشرانه بنزینی 2.6 لیتری شش سیلندر V شکل به قدرت 671 اسب بخار نیروی محرکه محور عقب را تامین می‌کند. یک موتور الکتریکی 900 ولتی با قدرت 268 اسب بخار هم محور جلو را به حرکت در می‌آورد. پیشرانه بنزینی در کنار یک جعبه‌دنده هفت سرعته دو کلاچه. پژو سرمایه زیادی برای 9X8 مسابقه‌ای صرف کرده است و با اتکا بر موفقیت‌هایی که در گذشته در لمان به دست آورده اعتماد به نفس بالایی دارد یا حداقل اینطور بروز می‌دهد. حال باید منتظر باشیم تا سال آینده و عملکرد واقعی این اتومبیل پر ادعا را در میدان نبرد با سایر غول‌های خودروسازی ببینیم.

 

نظر دهید


در همین زمینه