شبکه‌های اجتماعی

اتومبیل فارسی - فونیکس FX برقی
اولین اتومبیل الکتریکی اومودا روی خط تولید

 

اومودا E5 در واقع نسخه برخی اومودا 5 به شمار می‌رود و از آنجایی که اومودا 5 با نام فونیکس FX در ایران عرضه می‌شود، بنابراین باید نام این کراس‌اوور برقی جدید اومودا را در ایران فونیکس FX برقی دانست. فونیکس FX برقی اولین مدل الکتریکی اومودا از برندهای زیرمجموعه چری است که در واقع نسخه برقی و بازطراحی شده از کراس‌اوور کامپکت اومودا C5 (اومودا 5) است. برای اولین بار این خودروی الکتریکی در قالب خودروی مفهومی T19CEV در نمایشگاه‌های جنوب شرق آسیا و چین به نمایش درآمد و در سه ماهه پایانی سال 2023 به بازارهای جهانی عرضه خواهد شد.


فونیکس FX برقی از نظر ظاهری به سبک خودروهای برقی جلوپنجره مرسوم را ندارد و طراحان چری شکل پیچیده‌تری برای این اتومبیل درنظر گرفته‌اند و در قسمت زیرین نمای جلویی خودرو برای بهبود عملکرد آیرودینامیکی، دریچه عبور هوا در نظر گرفته شده است. همچنین در نمای عقب فونیکس FX برقی خروجی اگزوزها نیز حذف شده‌اند. در کابین خودرو فضای کلی از همان طرح فونیکس FX پیروی می‌کند، خطوط و نورپردازی آن مشابه نسخه بنزینی است. از تفاوت‌های قابل توجه در داخل خودرو حذف دنده از کنسول مرکزی است و بر سادگی طراحی داخلی فونیکس FX برقی افزوده است. گفتنی است این محصول از دو نمایشگر به هم چسبیده برخوردار است که اندازه آن در مجموع 24.6 اینچ است و رابط‌ها و سیستم‌های چند رسانه‌ای اتومبیل از پردازنده کوآلکوم اسنپ دراگون 8155 تغذیه می‌شوند.


فونیکس FX برقی از نظر ابعاد و اندازه در طول، عرض و ارتفاع به ترتیب 4400، 1830 و 1588 میلی‌متر است البته این اعداد کاملا مشابه فونیکس FX است. همچنین فاصله دو محور این اتومبیل تمام برقی 2.6 متر بوده و فضای بار آن نیز حدود 300 لیتر است.


بر اساس اطلاعات منتشر شده، موتور الکتریکی فونیکس FX برقی قدرتی معادل 225 اسب‌بخار و گشتاوری در حدود 360 نیوتن‌متر تولید کرده و در 7.8 ثانیه به سرعت 100 کیلومتر در ساعت می‌رسد. ظرفیت باتری‌های اولین اتومبیل الکتریکی اومودا 61 کیلووات ساعت بوده و با یکبار شارژ کامل حدود 450 کلیومتر را می‌پیماید. بر اساس برآوردها با دستگاه شارژ سریع از 30 درصد ظرفیت باتری 80 درصد آن تنها در 35 دقیقه صورت می‌پذیرد.


فونیکس FX برقی از نظر امکانات نباید چیزی کمتر از نسخه بنزینی داشته باشد از این رو چهار کیسه هوا، سیستم‌های ABS و ESP سیستم کنترل تهویه مطبوع، کروز کنترل هوشمند، دوربین 360 درجه، سنسور پارک و دیگر سیستم‌های دستیار راننده نیز در نظر گرفته شده است.

 

نظر دهید


در همین زمینه