شبکه‌های اجتماعی

چانگ فنگ لئوپارد شریک کدام خودروساز ایرانی می‌شود؟

ریگان خودرو، آمیکو یا خودروسازان راین

امروز در دوره‌ای که تحریم‌های ایران دوباره شدت گرفته، خودروسازان بسیاری بازار ایران را ترک کرده یا فعالیت‌های خود را به حالت تعلیق در آورده‌اند. حتی آن‌هایی که قصد ادامه فعالیت خود در بازار ایران را دارند نیز با مشکلاتی مانند نقل و انتقال پول و قطعه دست به گریبان هستند. در این بین اما خودروسازان داخلی سودای شراکت با شریک‌های جدید را در سر می‌پروانند که بیش‌تر آن‌ها اهل کشور چین هستند.
در این شرایط شاهد اتفاقی جالب هستیم. شرکت خودروسازی چانگ فنگ که از زیر مجموعه‌های گروه GAC است، در حال مذاکره با چند خودروساز ایرانی است. چانگ‌فنگ نخستین بار در اولین دوره از نمایشگاه خودروی شهر آفتاب برنامه حضورش در بازار ایران را اعلام کرد. نخستین محصول این شرکت نیز قرار بود با برند لئوپارد و با نام CS10 در بازار ایران عرضه شود. چانگ فنگ در گام نخست قصد داشت با ریگان خودرو، خودروساز نوپای گروه صنعتی کرمان خودرو وارد شراکت شود. تصویری که مشاهده می‌کنید نیز مربوط به نمونه‌ای می‌شود که توسط ریگان خودرو برای انجام آزمایش‌های پیش از تولید وارد ایران شده است.
با این حال این همکاری شکل نگرفت و ریگان خودرو شرکت‌های جیانگ‌نان و جیانگ‌لینگ را برای ادامه همکاری برگزید. مسئولام ریگان خودرو دلیل پا نگرفتن این همکاری را قوانین دولت چین اعلام کرده‌اند. در واقع به این دلیل که لئوپارد یک خودروساز دولتی محسوب می‌شود، بر اساس قوانین این کشور اجازه همکاری با بخش خصوصی را در ایران ندارد، بنابراین لئوپارد پیش از این که توسط خودروسازان خصوصی ایران وارد بازار ایران شود، باید زیرمجموعه‌ای خصوصی داشته باشد تا بتواند با بخش خصوصی ایران همکاری کند.
این در حالی است که اکنون دو خودروساز بخش خصوص در ایران، یعنی آمیکو و خودروسازان راین، در حال مذاکره با لئوپارد چین هستند تا محصولات این شرکت را در ایران مونتاژ و روانه بازار کنند. نکته جالب ماجرا این جا است که هر دو خودروساز قرارداد خود را نهایی می‌دانند و تا پای انتخاب محصول نیز پیش رفته‌اند.
حال سوال این است که در نهایت کدام خودروساز موفق به مونتاژ و عرضه اتومبیل‌های لئوپارد در ایران خواهند شد؟

نظر دهید


در همین زمینه