شبکه‌های اجتماعی

اتومبیل فارسی - سامانه یکپارچه تخصیص خودرو
آغاز ثبت نام از امروز

 

از امروز شنبه بیست اسفندماه، مرحله اول طرح بزرگ عرضه یکپارچه خودرو‌های داخلی بر مبنای لیست نوبت دهی آغاز می‌شود.


قرار است بیش از 400 هزار دستگاه خودروی داخلی از امروز در سامانه‌ یکپارچه خودرو عرضه شود و در این مرحله خبری از قرعه‌کشی برای مشخص شدن برندگان خرید خودرو نیست. در واقع متقاضیان باید نیمی از قیمت مصوب خودروی مورد نظر خود را (بر اساس قیمت تصویب شده امروز) در حسابی وکالتی مسدود کرده و نسبت به ثبت‌نام اقدام کنند. در این مرحله، فرآیند قرعه کشی تنها برای تعیین اولویت واگذاری خودرو برگزار می‌شود. این بدان معنی است که در این طرح، فرآیند قرعه‌کشی برای این منظور انجام می‌شود که مشخص شود کدام مشتری زودتر خودروی خود را تحویل بگیرد و کدام مشتری دیرتر. زیرا زمان تحویل خودروهای ثبت نامی 3 تا 12 ماه اعلام شده است.


علاوه بر این، با توجه به تقاضای بالای مشتریان و عدم تناسب عرضه و تقاضا، بخشی از مشتریان به لیست انتظار منتقل شده و شنیده‌ها حاکی از آن است که در این مرحله ممکن است مشتریان تا دو سال در نوبت دریافت خودرو باشند.


قوانینی مانند دارا بودن گواهینامه رانندگی، حداقل سن ۱۸ سال، عدم خرید خودرو از شرکت‌های داخلی در ۴۸ ماه گذشته و نبود پلاک فعال نیز در این طرح فروش جاری است.
همه خودروسازان داخلی از جمله ایران خودرو، سایپا و خودروسازان بخش خصوصی به ‌جز بهمن موتور در طرح فروش خودروهای داخلی حضور خواهند داشت و عرضه خودروها با قیمت‌هایی که از سوی شورای رقابت تایید می‌شود صورت خواهد گرفت.


بر اساس اطلاعات به دست آمده، در واقع خودروسازان مستندات خود در مورد قیمت تمام شده، هزینه‌ها و قیمت فروش خودرو را به سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان ارائه داده و این نهاد با بررسی قیمت، ادامه فرآیند را به شورای رقابت می‌سپارد. در این مرحله با تایید نهایی این شورا، قیمت روز (قیمت زمان ثبت نام) خودروهایی که در این سامانه عرضه می‌شوند، مشخص خواهد شد. مشتریان نیز می‌بایست نیمی از همین ارزش تعیین شده خودرو به تاریخ امروز را به عنوان پیش‌پرداخت در یک حساب وکالتی مسدود کنند. طرح جوانی جمعیت هم نیاز به افتتاح حساب و موجودی 100 میلیون تومان خواهد داشت.


ایران خودرو در طرح فروش خودروهای داخلی محصولات وانت آریسان، پژو 207i اتومات، پژو 207i دستی، پژو 207i TU3، دناپلاس دستی، تارا دستی، تارا اتوماتیک، سورن پلاس دوگانه، سورن پلاس بنزینی، دناپلاس اتومات، پارس ساده، پارس ELX XUPو پارس سفارشی XUP را عرضه می‌کند.


شاهین G، کوییک آر اتومات، کوییک آر دستی، کوییک اتومات و کوییک اس خودروهای عرضه شده توسط سایپا در طرح فروش خودروهای داخلی هستند.


آرین پارس موتور با خودرو لاماری ایما در طرح فروش خودروهای داخلی حضور خواهد داشت. خودروهای FMC-SX5، FMC -T5 و Suma M4 محصولاتی هستند که توسط فردا موتور به فروش می‌رسند. مکث موتور تیارا را به فروش می‌رساند و گروه خودروسازی ایلیا با دایون Y5 در این طرح حضور خواهد داشت.

کرمان موتور با خودروهای KMC T8، جک S5 و جک ‌S3در این طرح حضور خواهد داشت. خودروهای آریزو 6 پرو اکسلنت، آریزو 5 توربو، تیگو 8 پرومکس، ایکس 22 پرو، ایکس 55 پرو، تیگو 7 پرو اکسلنت و تیگو 8 پرو محصولات عرضه شده توسط مدیران خودرو در این طرح فروش هستند.

 

 

نظر دهید