شبکه‌های اجتماعی

اتومبیل فارسی - خودروهای وارداتی
محدودیت ارزی کماکان وجود دارد

 در حالی که تبعات عدم ثبت سفارش خودرو و لوازم یدکی می‌توانست به یک شوک جدی در بازار این دو کالای استراتژیک تبدیل شود، به نظر می‌رسد این موضوع تا حدی حل شده است.
با رسانه‌ای شدن تصمیمات مشاور عالی وزیر صمت و سپس موج پیگیری‌ها و تجمعات و بعد رسانه‌ای شدن موضوع دست آخر وزیر قول رفع مشکل را داد.حال پس از چند روز رئیس سازمان توسعه تجارت اعلام کرد که درخواست ثبت سفارش ۶۰۰ میلیون یورو خودروی وارداتی ابلاغ شده و شرکت های واردکننده می‌توانند نسبت به ثبت سفارش و واردات خودروهای خارجی اقدام کنند.

به گفته مهدی ضیغمی ارز تخصیص داده شده تاکنون برای واردات خودرو بالغ بر ۲ میلیارد یورو است و سهمیه جدید نیز بیش از ۶۰۰ میلیون یورو در نظر گرفته شده است که تقریبا می‌توان معادل ثبت سفارش ۳۰ هزار دستگاه خودرو جدید دانست. علاوه بر این هم‌اکنون نیز خودروهای متعددی در گمرک است که روند ترخیص آنان با مواضع اخیر رئیس کل گمرک کشور تسریع خواهد شد. بنابراین می‌توان انتظار داشت که روند ترخیص خودروهایی که در حال حاضر در گمرکات کشور هستند ادامه پیدا کرده و در عین حال شرکت‌های واردکننده بتوانند خودروهای جدیدی را ثبت سفارش کنند. علاوه بر این شنیده شده است که شرکت‌های جدیدی نیز با فراهم شدن دوباره ثبت سفارش خودرو برای واردات خودرو اقدام خواهند کرد که این مساله می‌تواند به تنوع بیش‌تر در بازار خودرو و همچنین تیراژ بیش‌تر واردات و تعدیل شرایط بازار منجر شود.

با ارز تخصیص یافته کاملا مشهود است که تصمیمات گرفته شده در ابتدای سال و تشدید آن در خرداد ماه نشان از همان موضوعی دارد که در پیش از این نیز گفته شده بود. موضوع اصلی در تغییر روند ثبت سفارش‌ها مربوط به تامین ارز بوده و حال باید منتظر ماند و دید در دولت جدید چه تصمیمی با محدودیت‌های ارزی خواهند گرفت.
آن چه مسلم است این است که کشور ما با محدودیت‌های ارزی روبه‌رو است و باید منتظر تصمیمات این چنینی از جانب دولت بود زیرا دولت توان تامین ارز محدودی دارد و امیدواریم در ماه‌های آینده با اتفاقات مشابهی روبه‌رو نشویم.

نظر دهید


در همین زمینه