شبکه‌های اجتماعی

صاحبان خودروهای بالای یک میلیارد چقدر مالیات باید بپردازند؟
اتومبیل فارسی - خودروهای لوکس

بر اساس بودجه سال 1401

 

بر اساس لایحه بودجه سال ۱۴۰۱ کل کشور، دولت در سال آینده از صاحبان خودروهای بیش از ۱ میلیارد تومان مالیات سالانه خودرو می‌گیرد.

به گزارش اتومبیل فارسی؛ در بند (ر) تبصره ۶ لایحه بودجه سال آینده آمده است: در سال ۱۴۰۱ مجموع ارزش انواع خودرو سواری و وانت دوکابین دارای شماره انتظامی شخصی در اختیار مالکین اعم از اشخاص حقیقی ( خود و فرزندان کمتر از ۱۸ سال و محصول تحت تکفل) و حقوقی بیش از ۱۰ میلیارد ریال مشمول مالیات سالانه خودرو به شرح زیر می‌شوند:

۱) تا مبلغ پانزده میلیارد ریال نسبت به مازاد ۱۰ میلیارد ریال یک درصد

۲) تا مبلغ سی میلیارد ریال نسبت به مازاد پانزده میلیارد ریال دو درصد

۳) تا مبلغ چهل و پنج میلیارد ریال نسبت به مازاد سی میلیارد سه درصد

۴) نسبت به مازاد چهل و پنج میلیارد ریال چهار درصد

مآخذ محاسبه مالیات خودرو موضوع این بند قیمت روز انواع خودرو با توجه به تاریخ ساخت یا واردات است که توسط سازمان امور مالیاتی کشور تا پایان سال ۱۴۰۰ تعیین و اعلام شده است. مآخذ مزبور برای انواع خودرو که بعد از اعلام سازمان تولید یا وارد می شوند و بلافاصله پس از تولید و واردات آن توسط سازمان مزبور تعیین و اعلام خواهد شد.

 

سازمان امور مالیاتی کشور مکلف است نسبت به تعیین دارایی‌های مشمول و ارزش آن حداکثر تا پایان خردادماه سال ۱۴۰۱ اقدام کند و مراتب را به نحو مقتضی به اطلاع اشخاص مشمول برساند. کلیه اشخاص حقیقی و حقوقی مکلفند مالیات سالانه مربوط به خودروهای تحت تملک خود و فرزندان کمتر از ۱۸ سال و محجور تحت تکلف را حداکثر تا پایان بهمن ماه سال ۱۴۰۱ پرداخت کنند.

 

 

ثبت نقل و انتقال خودروهایی که به موجب این بند برای آنها مالیات وضع گردیده است قبل از پرداخت بدهی مالیاتی مورد انتقال شامل مالیات بر دارایی، نقل و انتقال قطعی و اجاره ممنوع است.

متخلفین از حکم این بند در پرداخت مالیات متعلقه مسئولیت تضامنی دارند.

آیین‌نامه اجرایی این بند توسط وزارت امور اقتصادی و دارایی تهیه می‌شود و حداکثر تا پایان خردادماه سال ۱۴۰۱ به تصویب هیئت وزیران می رسد.

نظر دهید


در همین زمینه