شبکه‌های اجتماعی

مالیات سبز به قیمت خودرو اضافه شد
اتومبیل فارسی - مالیات سبز خودروسازان

اعمال قانون مالیات بر ارزش افزوده خودروسازان

 

 

به گزارش اتومبیل فارسی به نقل تجارت‌نیوز؛ این نرخ از مالیات بر اساس رتبه انرژی محصولات از صفر تا پنج درصد برای خودروهای سواری و وانت دو کابین محاسبه و اعمال می‌شود.

 

همچنین، بر اساس ماده ۳۰ قانون جدید مالیات بر ارزش افزوده، نخسین انتقال سند خودرو از کارخانه تولیدکننده به خریداران مشمول مالیات می‌شود.

 

گفتنی است، مبالغ دریافتی از مشتریان مرتبط با قوانین ابلاغی سازمان امور مالیاتی است و ارتباطی با قیمت کارخانه محصولات خودروسازان ندارد.

 

ماجرای مالیات جدید خودرو چیست؟
با پیگیری‌های تجارت‌نیوز از سایپا مشخص شد هزینه خرید خودرو از شرکت‌های خودروسازی کشور مشمول مالیات جدیدی به نام مالیات سبز می‌شود.

 

این مالیات سبز بر اساس میزان آلایندگی خودرویی است. هزینه این مالیات جدید متناسب با میزان آلایندگی هر خودرو متفاوت است. هر خودرو که آلایندگی بیشتری تولید کند درصد اضافه‌تری باید هنگام تحویل خودرو پرداخت کند.

 

این مالیات خودرو برای همه خودروهای ساخت ایران در نظر گرفته شده است. در مورد خودروی نیسان که آلایندگی بیشتری دارد، حدود یک درصد مالیات علاوه بر یک درصد دیگر مالیات نقل و انتقالات محاسبه می‌شود که حدودا پنج میلیون تومان اختلاف قیمت با کارخانه ایجاد می‌شود. اختلاف قیمتی این خودرو در آگهی ذکر شده به همین دلیل بوده است.

 

مالیات‌های اضافه شده بر قیمت خودرو اضافه و در فاکتور هنگام تحویل به مشتری داده می‌شود.

 

مالیات دیگری نداریم
البته حمیدرضا حیدری، رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران خودرو مشهد گفت: تنها مالیات نقل و انتقالات بر قیمت کارخانه اضافه می‌شود و مالیات خودرو دیگری نداریم. هنگام تحویل خودرو از کارخانه تنها باید مالیات یک درصدی اعمال شود.

 

در چنین شرایطی، به نظر می‌رسد دولت سیاست جدید خود را مبنی بر مالیات‌ها در نظر گرفته است و قرار است مالیات‌های جدیدی را در بخش‌های مختلف کشور اعمال کند.

 

 

 

نظر دهید