شبکه‌های اجتماعی

گرانی ترمز برید!
اتومبیل فارسی - بازار خودرو

تعطیلی بی اثر در بازار خودرو

 

کوییک، تارا، پارس و جک اس ۳ ،چهار محصولی هستند که طی هفته جاری از ۴ تا ۱۵ میلیون تومان افزایش قیمت را تجربه کردند، تعطیلی هفته جاری بازار را ملتهب تر کرده است.

 

قیمت خودرو، این روزها به داغ ترین سوژه مسئولان و کارشناسان تبدیل شده است. سوژه ای که کارنامه عدم تحقق وعده های دولت سیزدهم به ویژه وزیر صمت را نمایان می کند. خودروسازان نیز به بهانه زیان روز افزون تولید خودرو، ظاهرا عرضه محصول را کاهش داده اند تا به هدف خود یعنی افزایش قیمت خودرو دست یابند.


شرایط اقتصادی گروه خودروسازی سایپا و گروه صنعتی ایران خودرو در موقعیتی قرار دارد که اگر هر کشور دیگری بود، این دو واحد خودروسازی را تعطیل می کرد. ایران خودرو و سایپا طی سه سال گذشته علیرغم ادعای افزایش ساخت داخل، تاکنون نتوانسته اند نیاز بازار که سالانه یک میلیون و ۲۰۰ هزار دستگاه هست را تامین کنند. مجلس شورای اسلامی باید وزیر صمت را به دلیل ناکارآمدی در کنترل قیمت احضار و بازخواست کند. در ادامه به بررسی قیمت خودروها در بازار خواهیم پرداخت.

 

خودرو ارزان سایپا، ۷ میلیون گران شد

کوییک شعار ارزان ترین خودرو اتوماتیک کشور را با خود یدک می کند، شعاری که هیچ گاه جامه عمل به خود در بازار نپوشیده است. کوییک اتوماتیک هفته گذشته با بها ۳۲۰ میلیون تومان در بازار آزاد معامله می شد، اما امروز قیمت این خودرو به بیشتر از ۳۲۷ میلیون تومان رسیده است. افزایش ۷ میلیون تومانی قیمت کوییک در بازار نشان می دهد که این محصول سایپا در روزهای آینده گران تر نیز خواهد شد. هرچند که امسال سایپا برنامه افزایش تیراژ این خودرو را دارد، اما باید دید که در بازار چه موفقیتی با توجه به کاهش عرضه کسب خواهد کرد.

 

۵ میلیون رشد قیمت محصول بد فروش ایران خودرو

تارا محصول بد فروش گروه صنعتی ایران خودرو در بازار شناخته می شود، این خودرو به دلیل قوای فنی ضعیف در بازار کشور چندان اقبالی را به دست نیاورده است. با اینکه در تارا از پلت فرم پژو ۳۰۱ استفاده شده، اما نباید توقع شتاب و توان معقول و مناسب از تازه وارد آبی پوشان داشت. تارا اتوماتیک هفته گذشته با بها ۵۸۰ میلیون تومان در بازار معامله می شد، اما امروز قیمت این خودرو به ۵۸۵ میلیون تومان رسیده است. پارامترهای بازار نشان می دهد تارا هفته آینده نیز افزایش قیمت را تجربه کند.

 

پژو پارس ۴ میلیون تومان گران شد

به گزارش بازار، پژو پارس یکی از خودروهای سدان پر طرفدار گروه صنعتی ایران خودرو در بازار کشور است. این خودرو را می توان جایگزین اصلی ۴۰۵ معرفی کرد، هرچند که هر دو خودرو یک پلت فرم دارند. پژو پارس هفته گذشته در بازار آزاد با بها ۳۷۴ میلیون تومان معامله می شد، اما امروز به قیمت ۳۷۹ میلیون تومان رسیده است. افزایش بها ۴ میلیون تومانی این خودرو نشان می دهد که گروه صنعتی ایران خودرو با عرضه پایین تقاضا در بازار را افزایش داده و گرانی موجود برای این محصول نیز به همین دلیل است.

 

جک اس ۳ گران تر شد

جک اس ۳ یکی از کراس اوورهای زشت از نظر طراحی در بازار کشور است، بدو ورود این خودرو به بازار تصور می شد که فروش مناسبی نداشته باشد. اما با ممنوعیت واردات خودرو، جک اس ۳ با ظاهر نه چندان جذاب جز یکی از محصولات پر طرفدار در بازار داخل کشور شده است. جک اس ۳ هفته گذشته با بها ۶۵۰ میلیون تومان معامله می شد. اما امروز قیمت این خودرو به بها بیشتر از ۶۶۵ میلیون تومان رسیده است. افزایش ۱۵ میلیون تومانی قیمت این خودرو چینی در بازار کشور نشان می دهد که قیمت خودروهای چینی به زودی افزایش خواهد یافت.

 

بازار در صعود

بازار خودرو کشور در هر مقطعی که تعطیلات در پیش بود، با ثبات قیمت یا کاهش بها همراه می شد. اما باتوجه به تعطیلات دو روزه در عید سعید فطر در هفته جاری و آغاز فروش ویژه شرکت های خودرو به این مناسبت، افزایش قیمت خودروها همچنان در بازار روند صعودی را پیش گرفته است. تقاضا کاذب ناشی از سرمایه گذاری سودجویان در بازار خودرو، صنعت خودرو را به سمت بحران جدی هدایت می کند. بحرانی که شاخه اصلی آن ریشه در سومدیریت خودروسازان و عدم تصمیم ها درست وزیر صمت در کشور دارد.

 

خودروسازان داخلی با طمع افزایش بها خودرو، به زعم کارشناسان محصولات را دپو یا تیراژ اقتصادی ناشی از بحران نقدینگی ایجاد کردند. این بحران علاوه بر تحمیل افزایش قیمت به مشتری و عدم دسترسی مشتریان به محصولات را ایجاد کرده است. شاید سید رضا فاطمی امین وزیر صمت به جای تغییر ساختار وزرات متبوع خود، برنامه های غیراقتصادی، باید به دنبال تامین نیاز بازار خودرو به واسطه واردات باشد.

 

نظر دهید


در همین زمینه