شبکه‌های اجتماعی

هندی نه چندان ارزان

ماهیندرا KUV100 چه ویژگی‌هایی دارد؟

درست ده سال از مهم‌ترین خبرسازی صنعت خودروی هند می‌گذرد. سال 2008 بود که تمام رسانه‌های دنیا از تولید خودرویی ارزان  قیمت که دهک‌های پایین جامعه نیز توان خرید آن را داشتند خبر دادند. تاتا نانو به نمادی از خودروسازی هند تبدیل شد و هویتی را به صنعت خودروسازی این کشور گره زد؛ تولید خودروهای ارزان قیمت.

اکنون پای خودروهای هندی به ایران نیز باز شده است. شاید نامی از تاتا نانو در میان نباشد، اما انتظار برای ارزان بودن این خودروها وجود دارد. ماهیندرا KUV100، نخستین خودروی هندی است که به وسیله عظیم خودرو در ایران عرضه می‌شود. فروش این خودرو از هفته گذشته در ایران آغاز شده است و اکنون تنها ظرفیت فروش نه ماهه این خودرو باقی مانده است.


درباره ماهیندرا KUV100
ماهیندرا پیش از این نیز پیشینه حضور در بازار ایران را دارد. خودروهای این شرکت در دهه 70 شمسی در پارس‌خودرو مونتاژ می‌شد و در بازار به جیپ صحرا معروف است. صحرا در واقع نسخه هندی جیپ بود که توسط ماهیندرا تولید می‌شد. اکنون ماهیندرا KUV100 – که در بازار جهانی کایووی وان دابل اُ تلفظ می‌شود- قصد دارد با الگو از جد خود، همان بخش از بازار را پر کند. با این تفاوت که نمی‌توان روی قابلیت‌های خارج جاده‌ای آن حساب کرد.
کراس‌اوور کوچک KUV100، محصول سال 2016 ماهیندرا است. یعنی درست پس از این که ماهیندرا بخش قابل توجه‌ای از سهام سانگ‌یانگ را تصاحب کرد. حالا شرکت عظیم  خودرو که مالکیت خط تولید زاگرس خودرو در شهر بروجرد را در اختیار دارد، قصد دارد محصول‌های این شرکت هندی را به عنوان نخستین محصول اختصاصی خود در بازار عرضه کند. عظیم خودرو پیش از این به عرضه محصولات برندهای متفرقه می‌پرداخت و اکنون نیز نمایندگی‌های این شرکت با محصولات دیگر شرکت‌ها پر شده است.
ماهیندرا KUV100 یک خودروی اقتصادی پنج درِ موتور جلو دیفرانسیل جلو است که در بازار ایران تنها در نسخه پنج سرنشین عرضه می‌شود. با این حال شیوه طراحی ردیف جلوی این اتومبیل، با جانمایی اهرم‌های دنده و ترمز دستی در میانه داشبورد، این امکان را فراهم کرده که برای بازار هند نسخه شش سرنشین نیز قابل عرضه باشد. در مجموع 14 نسخه برای هندی‌ها در دسترس است، هفت نسخه با موتور بنزینی و هفت نسخه دیگر با پیشرانه دیزلی که در هفت رنگ قابل انتخاب است.

 


ویژگی‌های فنی ماهیندرا KUV100
عظیم خودرو ماهیندرا KUV100 را در دو نسخه در بازار ایران عرضه می‌کند که از نظر سطح امکانات با یکدیگر متفاوت هستند. هر دو نسخه از موتور بنزینی استفاده می‌کنند که با نام mFalcon G80 شناخته می‌شود و به وسیله ماهیندرا توسعه یافته است. اهمیت طراحی این پیشرانه 3 سیلندر 1.2 لیتری برای ماهیندرا به اندازه‌ای بوده که در سمت چپ خودرو در امتداد چراغ جلو نام آن را درشت حک کرده است. در سمت دیگر نیز نام KUV100 درج شده است.
این پیشرانه¬ ماهیندرا KUV100 توان تولید 82 اسب‌بخار قدرت و 115 نیوتن‌متر گشتاور است و به سیستم پاشش سوخت چند نقطه‌ای مجهز شده است. تنها یک جعبه دنده 5 سرعته دستی برای جفت و جور شدن با این پیشرانه قابل انتخاب است. شاید مهم‌ترین ویژگی ماهیندرا KUV100 سیستم تعلیق آن باشد. خیابان‌های پر دست انداز هند، احتمالا ماهیندرا را در این زمینه با تجربه کرده است و این بخش را به یک ویژگی مثبت برای این خودروساز تبدیل کرده که امکان مانور تبلیغاتی را نیز برای آن فراهم آورده است. ترمزهای این خودرو در جلو از نوع دیسکی و در عقب از نوع کاسه‌ای است. ماهیندار تیپ K8 را به سیستم‌های ایمنی ABS و EBD مجهز کرده است، در حالی که در تیپ K10 سیستم‌‌های کنترل حرکت در سربالایی، کنترل کشش و کنترل پایداری نیز برای این کراس اوور کوچک در نظر گرفته شده است.


امکانات رفاهی ماهیندرا KUV100
ماهیندرا KUV100 در دو تیپ تجهیزاتی K8 و K10 در ایران عرضه می‌شود. در تیپ K8 امکاناتی مانند چراغ روشنایی روز، سیستم صوتی به همراه بلوتوث و ورودی‌‌های USB و AUX، چهار بلندگو و دو توییتر، فرمان بشکن، دو کیسه هوا، سنسور قفل اتوماتیک درها پس حرکت، فرمان برقی، روشن شدن خودکار چراغ خطر پس از ترمز ناگهانی و باز بودن در موتور، چراغ همراه تا منزل، صندلی تاشو عقب، آینه‌های کناری برقی، چهار شیشه برقی به همراه تشخیص مانع، جعبه داشبورد با قابلیت خنک کنندگی و سنسور دنده عقب را تدارک دیده است. در تیپ K10 نیز امکان کنترل سیستم صوتی از روی فرمان، استارت و ورود بدون کلید و موکت کف ضد لغزش برای راننده در نظر گرفته شده است.


وضعیت ماهیندرا KUV100 در بازار ایران
عظیم خودرو در حالی فروش ماهیندرا KUV100 را آغاز کرده است که زودترین موعد تحویل آن شش ماه آینده است. گفته می¬شود قطعه¬های این خودرو به صورت CKD وارد ایران شده است و به زودی مونتاژ آن آغاز شده است. همچنین بر اساس اعلام عظیم خودرو، این اتومبیل توانسته استانداردهای 85 گانه را دریافت کند و مشکلی برای شماره‌گذاری نخواهد داشت.
کیفیت ماهیندرا KUV100 چندان چنگی به دل نمی¬زند، با این حال چیزی که پذیرش این سطح کیفی را دشوارتر می¬کند، قیمت 70.000.000 تا 90.000.000 تومانی این اتومبیل در بازار ایران است، مساله‌ای که به روشنی با تصویری که از خودروهای هندی در ذهن ایرانی‌ها نقض بسته تناقض دارد. با این حال حتی اگر با کیفیت ماهیندرا KUV100 کنار بیایید، قرارگیری آن در این محدوده قیمتی و وجود گزینه¬هایی که وضعیت به مراتب بهتری در بازار دارند، می‌تواند شما را از خرید این خودرو منصرف کند، چه بسا این که امکان انتخاب جعبه دنده اتوماتیک نیز برای این تازه وارد هندی وجود ندارد.

نظر دهید


در همین زمینه