شبکه‌های اجتماعی

کوچ لیفان از کرمان به بم

لیفان سه محصول جدید را برای ایران آماده می‌کند

در نیمه دوم دهه 80 شمسی بود که کرمان موتور پس از چند سال بیکاری ناشی از ترک ایران توسط دوو، جانی دوباره گرفت. در حقیقت مدیران این شرکت برای این که در شرایط تحریم هم بتوانند به فعالیت خود ادامه بدهند، پس از بررسی خودروسازان چینی بسیار زیاد، دست روی یک خودروساز خصوصی گذاشتند که در هر شرایطی امکان همکاری با آن‌ها را داشته باشد. «لیفان» خودروسازی بود که توانست کرمانی‌ها را از ورطه نابودی نجات دهد و زمانی که فولکس‌واگن و هیوندای نیز از ادامه همکاری با کرمان خودرو سر باز زدند، این لیفان بود که کرمان موتور را به دوره اوج خود رسانده بود.

با این حال پس از برجام حال و روز لیفان به اندازه سال‌های قبل خوب نبود. شراکت دوباره کرمانی‌ها با هیوندای کره، لیفان را به حاشیه راند. حالا یک خبر از تعویض لیفان در زمین کرمانی‌ها و برنامه عرضه چند محصول جدید این شرکت در ایران، احتمال بازگشتن این خودروساز چینی به روزهای اوج خود در بازار ایران را افزایش می‌دهد. در حقیقت خطوط تولید لیفان از کرمان موتور به خودروسازان بم انتقال یافته تا این خودروساز شراکتی جدید را در ایران آغاز کند. با این اتفاق علاوه بر تولید مدل‌های X60 و 820، مدل X50 نیز با چند تغییر ادامه پیدا می‌کند و مدل‌های X70، X7 و M7 نیز به زودی در ایران عرضه خواهد شد. لیفان برنامه‌ای مشابه آن چه در برای بازار برزیل در پیش دارد را در بازار ایران نیز اجرا خواهد کرد.

 

لیفان اکس70
لیفان اکس70 در حقیقت یک کانسپت بود لیفان در سال 2015 به نمایش گذاشت. اما لیفان اکس70 جدید که خودروسازان بم قصد عرضه آن را دارد، با نمونه کانسپت کاملا متفاوت است. یک کراس‌اوور شهری که بین دو مدل اکس60 و اکس80 قرار می‌گیرد. لیفان اکس70 در ایران با یک موتور 2 لیتری با توان 145 اسب‌بخار قدرت و 185 نیوتن‌متر گشتاور عرضه خواهد شد که در واقع از خانواده موتور 1.8 لیتری مدل اکس60 است. لیفان اکس70 احتمالا با دو جعبه دنده 5 سرعته دستی و CVT در ایران عرضه می‌شود. این اتومبیل دیفرانسیل جلو از چرخ‌های 17 اینچی استفاده می کند.

 

لیفان اکس7
کراس‌اوور دیگری است که کمی زودتر از لیفان اکس70 روانه بازار شده است. مهم‌ترین ویژگی لیفان اکس7 را می‌توان هفت سرنشین بودن آن دانست. لیفان اکس7 را در بازارهای جهانی با نام مای‌وِی (MyWay) نیز می‌شناسند. بر اساس آن‌چه در وب سایت خودروسازان بم منتشر شده، لیفان اکس7 با یک موتور 1.8 لیتری در ایران عرضه می‌شود که 190 اسب‌بخار قدرت و 250 نیوتن‌متر گشتاور تولید می‌کند. در وب‌سایت خودروسازان بم صحبتی از بهره‌گیری لیفان اکس7 از سیستم توربوشارژ به میان نیامده، اما با توجه به توان خروجی اعلام شده می‌توان گفت این اتومبیل با پیشرانه توربو در ایران عرضه می‌شود. قدرت موتور لیفان اکس7 با یک جعبه دنده اتوماتیک 7 سرعت به چرخ‌های جلوی آن منتقل می‌شود. این کراس‌اوور لیفان با چرخ‌های 18 اینچی در راهی ایران می‌شود.

 

لیفان ام7
لیفان ام7 نماینده این شرکت در رده خودروهای MPV است. سگمنتی که در میان خانواده‌های ایرانی طرفدار چندانی ندارد و البته عرضه‌کننده‌های اتومبیل نیز برای عرضه این دست خودروها تلاش چندانی نکرده‌اند. با این وجود خلا موجود در رده MPV و نیازی که برای آن به ویژه در ناوگان‌های سازمانی و عمومی احساس می‌شود، لیفان ام7 می‌تواند شانس خوبی برای موفقیت داشته باشد. خودروسازن بم لیفان ام7 را با موتوری مشابه مدل اکس70 عرضه خواهد کرد. یک موتور 2 لیتری با توان 145 اسب‌بخار قدرت و 185 نیوتن‌متر گشتاور. احتمالا یک موتور 1.5 لیتری برای این خودرو قابل انتخاب است. یک جعبه دنده اتوماتیک که نوع آن اعلام نشده نیز قدرت را به چرخ‌های جلو می فرستد.

 

لیفا‌ن‌های جدید کی به بازار می‌رسند؟
خودروسازان بم هنوز تاریخ دقیقی از زمان ورود سه مدل جدید لیفان به بازار اعلام نکرده است، اما احتمال می‌رود نمایشگاه اتومبیل تهران نخستین محفلی باشد که این مدل‌های جدید به نمایش عموم در خواهد آمد. هنوز جزییات همکاری خودروسازان بم با شرکت لیفان چین مشخص نیست، با این حال با توجه به سه محصول جدید که با تغییر نشان لیفان همراه هستند، به نظر می‌رسد خودروسازان بم قصد دارد تصویری جدید از برند لیفان را در بازار ایران به نمایش بگذارد. لیفان اکس50 نیز با تغییراتی احتمالا در بخش امکانات رفاهی و با نام «لیفان اکس50 دو» از سوی خودروسازام بم عرضه خواهد شد.
همکاری خودروسازان بم با جیلی نیز همچنان ادامه دارد.

نظر دهید


در همین زمینه