شبکه‌های اجتماعی

احتمال داخل‌سازی پژو 2008 قوت گرفت

به نقل از یکی از مسئولان ایران خودرو

آغاز تولید آزمایشی پژو 301 بدون مجوز خودروساز فرانسوی، نگرانی‌هایی را بابت اقدام حقوقی علیه ایران خودرو پدید آورده، این در حالی است که یک مقام مسئول در ایران خودرو می‌گوید قرار نیست اتفاق بدی در این ماجرا رخ بدهد. وی همچنین تاکید می‌کند که ممکن است ایران خودرو داخلی‌سازی و تولید پژو 2008 را نیز کلید بزند.

ایران خودرو هفته گذشته خط تولید پژو 301 را افتتاح کرد تا ساخت آزمایشی آن کلید بخورد. آن طور که مسئولان این شرکت اعلام کردند، تولید پژو 301 بدون حضور پژویی‌ها انجام می‌شود، چه آن‌که در حال حاضر داخلی‌سازی این خودرو به بالای 60 درصد رسیده و تا پایان سال نیز به 80 درصد افزایش خواهد یافت. با توجه به آن‌‎که مسئولان پژو به مدیرعامل ایران خودرو اعلام کرده‌اند این شرکت حق ندارد 301 را بدون مجوز تولید کند، احتمال می‌رود خودروساز فرانسوی علیه آبی‌های جاده مخصوص (بابت تولید بدون مجوز برند پژو) اقدام حقوقی انجام دهد. آن‌طور که مدیرعامل ایران خودرو اعلام کرده، مسوولان پژو در جلسه‌ای مشترک با وی هشدار داده‌اند چون پژو از ایران رفته، 301 نباید توسط ایران خودرو تولید شود.

این در حالی است که یک مقام مسئول در ایران‌خودرو گفت: «خطری در این مورد ایران خودرو را تهدید نمی‌کند؛ زیرا ما طبق قرارداد عمل کرده‌ایم و تازه از پژو بابت خروج یک طرفه از قرارداد همکاری مشترک شاکی هستیم.» وی با بیان اینکه بابت تولید پژو 301 حتی حق رویالیته نیز به طرف فرانسوی پرداخت نخواهد شد، تاکید کرد: «پژو باید طبق قرارداد با ایران خودرو، تولید 301 را در ایران راه‌اندازی می‌کرد، ولی به‌خاطر تحریم‌ها رفت؛ بنابراین ما خود این محصول را تولید خواهیم کرد.»

این مقام مسئول همچنین در پاسخ به این پرسش که قیمت پژو 301 چقدر خواهد بود، گفت: «این محصول اردیبهشت سال آینده روانه بازار می‌شود؛ بنابراین باید تا آن زمان صبر کرد و دید هزینه‌های تولید و قیمت تمام شده چقدر از آب در خواهد آمد.»

اما تولید آزمایشی پژو 301 در حالی کلید خورده که ایران خودرو پیش‌تر تولید مدل 2008 را آغاز کرده است. این‌که تولید پژو 2008 پس از اتمام تعهدات ایران خودرو ادامه خواهد داشت یا نه، موضوعی است که ظاهرا ایران خودرویی‌ها هنوز تصمیم قطعی در مورد آن نگرفته‌اند. به گفته مقام مسئول در ایران خودرو، 40 درصد از قطعات پژو 301 و 2008 مشترک است، ولی فعلا تصمیمی جدی و قطعی در مورد تولید مدل 2008 پس از اتمام تعهدات این خودرو اتخاذ نشده است. وی گفت: «تا به امروز 13,000 دستگاه پژو 2008 ثبت‌نامی تحویل مشتریان شده و تنها سه هزار دستگاه دیگر باقی مانده است که آنها را نیز تحویل خواهیم داد.» این مقام مسوول تاکید کرد: «شاید پس از اتمام تعهدات و البته آغاز تولید انبوه پژو 301، داخلی‌سازی و تولید 2008 را نیز در دستور کار قرار دهیم.»

پژو 2008 جزو محصولات قید شده در قرارداد همکاری مشترک ایران خودرو و پژو به شمار می‌رود که 16,000 دستگاه از آن پیش‌فروش شده است.

 

منبع: دنیای‌اقتصاد

نظر دهید


در همین زمینه