شبکه‌های اجتماعی

  • عکاس: آریا محسنی
اتومبیل فارسی - لئو MX8
با بدنه نیسان تررا و موتور میتسوبیشی

 

گروه کارآفرینان مایوان مالک شرکت‌های سبلان خودرو مایوان، مایوان موتور، مایوان دیزل و ایستاموتور ارس است. شرکت ایستاموتور نیز به عنوان کارخانه تولیدی خودروهای سواری این گروه شناخته شده و امروز طی مراسمی از شاسی‌بلند دو دیفرانسیل خود به طور رسمی رونمایی کرده است. این SUV لئو MX8 نام دارد و در واقع لئو برندی است که از سوی ایستاموتور برای اولین محصول این شرکت انتخاب شده است.

نکته جالب در مورد لئو MX8 این است که این ترکیب برای نخستین بار در بازار ایران عرضه می‌شود. در واقع ایستا موتور خودرویی را در ایران رونمایی کرده تا کنون در جای دیگری عرضه نشده است. این خودرو ترکیبی از بدنه نیسان تِررا (Terra) است که توسط دانگ فنگ تولید و در بازار چین و فیلیپن عرضه می‌شود. با این حال مجموعه سپر، چراغ‌های جلو و جلوپنجره، مشابه همان چیزی است که در دانگ فنگ پالازو به کار گرفته شده است. نیسان تررا از یک شاسی مشترک با دانگ فنگ پالازو استفاده می‌کند که در ریچ 7 نیز مورد استفاده قرار گرفته است.

کابین لئو MX8 برخلاف نمای بیرونی آن که از نیسان تررا گرفته شده، دقیقا همان چیزی است که در دانگ فنگ پالازو استفاده شده است. در حقیقت می‌توان لئو MX8 را ترکیبی از این دو خودرو دانست. قوای محرکه نخستین شاسی بلند لئو نیز همان چیزی است که در دانگ فنگ پالازو استفاده شده و با پیشرانه 2.5 لیتری نیسان تررا متفاوت است.

لازم به ذکر است که پلتفرم لئو MX8 مربوط به نیسان ناوارا است که در مرسدس بنز X کلاس و رنو آلاسکان نیز استفاده شده است.

لئو MX8 دارای طول، عرض، ارتفاع و فاصله بین دو محور به ترتیب 4882، 1850،1835 و 2850 میلی‌متری است و جرم خالص و بیشینه جرم ناخالص آن نیز به ترتیب 1950 و 2505 کیلوگرم اعلام شده است.

 

 

مشخصات و ویژگی‌های فنی

در بخش قوای محرکه، لئو MX8 به یک پیشرانه 4 سیلندر 1997 سی‌سی توربوشارژ با سامانه پاشش مستقیم سوخت (GDI) مجهز شده است. این پیشرانه که از سری 4K31 میتسوبیشی است توانایی تولید 220 اسب بخار قدرت در دور 5600 و بیشینه گشتاور 360 نیوتن‌متر را در محدوده 1300 تا 4000 دور در دقیقه دارا است. قدرت تولیدی این پیشرانه توسط یک جعبه‌دنده 8 سرعته اتوماتیک ساخت ZF آلمان به هر دو محور خودرو منتقل خواهد شد. 

ناگفته نماند که جعبه‌دنده لئو MX8 قابلیت تعویض دستی دنده‌ها (تیپ ترونیک) را دارا بوده و امکان انتخاب یکی از حالت‌های رانندگی اقتصادی، نرمال، اسپرت، رانندگی در برف، رانندگی در شن، رانندگی در گل و لای و حالت یکپارچه هوشمند را برای راننده فراهم کرده است. 

لئو MX8 دارای سیستم تعلیق مستقل دوبل جناغی با میله تعادل در محور جلو و سیستم تعلیق چند اتصالی (دارای 5 اتصال) در محور عقب و همچنین ترمزهای دیسکی در هر دو محور است.

 

تجهیزات و امکانات رفاهی و ایمنی

لئو MX در بخش تجهیزات رفاهی و ایمنی به امکاناتی نظیر فرمان کمکی برقی با تنظیم هوشمند بر اساس سرعت،  دکمه‌های کنترلی روی فرمان، رینگ‌های آلیاژی 18 اینچی با طرح دیاموند کات، سامانه چندرسانه‌ای و سرگرمی مجهز به نمایشگر 10 اینچی لمسی و 4 بلندگو به همراه قابلیت اتصال به تلفن همراه اندروید اتو و اپل کار پلی و 3 درگاه شارژ 12 ولتی، تنظیم برقی صندلی راننده در 6 جهت، تنظیم برقی صندلی سرنشین جلو در 4 جهت، گرمکن صندلی‌ها، زیر آرنجی برای صندلی‌های ردیف دوم، استارت دکمه‌ای، سامانه ورود بدئون کلید (کی‌لس)، سانروف برقی، اتولایت (سنسور نور)، سنسور باران، کیسه هوای ایمنی راننده و سرنشین جلو، کیسه‌ هوای ایمنی پرده‌ای، کیسه هوای ایمنی جانبی، کیسه هوای ایمنی زانوی راننده، سامانه هشدار دهنده حرکت بین خطوط (LDWS)، رادار نقاط کور، سیستم کنترل پایداری، سامانه کنترل کشش، سیستم ضد لغزش دیفرانسیل، سامانه کمکی شروع حرکت در سربالایی، سامانه جلوگیری از واژگونی خودرو، سامانه کنترل حرکت در سرازیری، سنسور دنده عقب، دوربین دید عقب، دوربین 360 درجه، نمایشگر فشار باد تایرها (TPMS) و... اشاره کرد.

 

قیمت و زمان عرضه

شرکت ایستاموتور تا زمان نگارش این مطلب زمان دقیق عرضه و قیمت لئو MX8 را اعلام نکرده است اما پیش‌بینی می‌شود این شاسی‌بلند دو دیفرانسیل آفرودی و فول سایز با قیمتی در حدود 2 تا 2.5 میلیارد تومان به بازار عرضه شود. 

 

نظر دهید