شبکه‌های اجتماعی

اتومبیل فارسی - ایکو تانا
تولید دوقلوی ام‌وی‌ام X55 در ایران خودرو

 

ایران خودرو امروز در یک نشست خبری برنامه توسعه محصول خود را در سال 1401 و 1402 تشرح کرد. در بخش خودروهای کامپکت، ایران خودرو رانا پلاس جدید و پروژه جدید TF21 را در سال جدید به بازار عرضه خواهد کرد. در بخش خودروهای سدان، تصویر دانگ فنگ A60 مکس دیده می‌شود که در دو نسخه هیبریدی و بنزینی و احتمالا به صورت وارداتی به بازار عرضه خواهد شد. همچنین در بخش خودروهای CUV، ایران خودرو در کنار آغاز تولید ری‌را، یک کراس‌اوور دیگر را با نام تانا به بازار عرضه خواهد کرد. تانا که در اسلاید‌های ایران‌‌خودرو از آن به عنوان محصول جدید از شرکای چینی یاد شده است، در حقیقت کایی شوجت (Cowin ShowJet) است. خودرویی که بدنه و ویژگی‌های‌ فنی آن کاملا با ام‌وی‌ام X55 پرو یکسان است و تنها از نظر طراحی به ویژه در نمای جلو کابین با محصول پرطرفدار مدیران خودرو متفاوت است.


درباره کایی (Cowin / Kaiyi)

کایی (Kaiyi) که به تازگی یک ری‌برندینگ را پشت سر گذاشته است، سال 2014 فعالیت خود را به عنوان شاخه‌ای تازه از گروه خودروسازی چری آغاز کرد. سال 2018 چری 51 درصد از سهام خود را صنایع خودروسازی یی‌بین (Yibin) واگذار می‌کند و 49 درصد از سهام کایی را برای خود حفظ می‌کند. به همین دلیل است که محصولات کایی از نظر ساختار و ویژگی‌های فنی، اشتراک‌های فراوانی با محصولات چری دارد. پیش از این که کایی همکاری خود را با ایران‌خودرو آغاز کند، بهمن موتور مدل ریسپکت را با همکاری کایی در بازار ایران عرضه کرد. این خودرو در واقع مدل شواندو است که بر پایه چری آریزو 7 طراحی شده است.


نگاهی به تانا، برادرخوانده ام‌وی‌ام X55

کایی شوجت (ShowJet) که در برخی بازارها با نام X3پرو و ویو3 (WAVE 3) نیز شناخته می‌شود، در ایران خودرو با نام تانا عرضه خواهد شد. تانا محصول سال 2019 کایی است که بر پایه پلتفرم مشترک با چری 5X طراحی شده است. مهم‌ترین تفاوت‌های این دو خودرو را می‌توان در بخش طراحی دانست. در نمای کناری تنها تفاوت تانا با خودروی مبنا، در اتصال شیشه‌های کناری به شیشه عقب خودرو است. در واقع «یو چِن»، طراح این خودرو سعی داشته با این تغییر، تا حد امکان تانا را متفاوت از خودروی اصلی نشان دهد. در نمای عقب نیز مهم‌ترین تفاوت را می‌توان در اتصال چراغ‌ها به یکدیگر جست و جو کرد. اما در نمای جلو، تفاوت‌ها کمی ملموس‌تر است و سعی شده کاراکتری جدی تر برای تانا طراحی شود.

 


ایکو تانا، یک کراس‌اوور ساب‌کامپکت به شمار می‌رود که طول، عرض و ارتفاع آن به ترتیب 4400، 1831 و 1653 میلی متر است. فاصله بین دو محور تانا نیز 2632 میلی متر است که برای کراس‌اووری در این ابعاد، عدد قابل قبولی محسوب می شود.


در فهرست موتورهای در نظر گرفته شده برای کایی شوجت، دو موتور دیده می‌شود. یک نمونه 1.5 لیتری تنفس طبیعی با قدرت 115 اسب بخار و گشتاور 143 نیوتن متر که با جعبه دنده 6 سرعته دستی همراه است و یک نمونه 1.5 لیتری توربوشارژ که مانند نمونه استفاده شده در ام‌وی‌ام X55 پرو توان تولید 154 اسب بخار قدرت و 230 نیوتن متر گشتاور را دارد. این موتور با یک جعبه دنده CVT با شبیه‌سازی 9 سرعته همراه است و نیروی آن به چرخ‌های جلوی خودرو منتقل می‌شود.


ایران خودرو هنوز جزئیاتی از این که کراس‌اوور تانا را با چه ویژگی‌هایی به بازار ایران عرضه می‌کند اعلام نکرده است، اما با توجه به این که بیش‌تر محصولات گروه چری با نمونه توربوی این پیشرانه در ایران عرضه می‌شود، احتمالا تانا نیز با موتور قدرتمند‌تر راهی بازار ایران خواهد شد.


وضعیت تانا در بازار ایران

در صورتی که موتور قوی‌تر برای تانا انتخاب شود، صرف نظر از این که ایکو تانا در بازار ایران چه رقبایی را پیش رو دارد، باید به این موضوع اشاره کرد که این خودرو یک جنگ درون خانوادگی را در ایران خودرو ایجاد می‌کند، زیرا ایران خودرو در حال حاضر هایما S5 را در سبد محصولات خود دارد که از نظر اندازه تنها 4.2 سانتی‌متر از تانا کوتاه‌تر است و توان موتور آن تنها 5 اسب بخار از تانا کم‌تر است. در سوی دیگر ماجرا ایکو ری‌را قرار دارد که شاید از نظر اندازه اختلاف آن کمی بیش‌تر باشد، اما از نظر توان موتور، احتمالا اختلاف آن با تانا تا همین اندازه اندک خواهد بود.


در صورتی که ایران خودرو از فلسفه کایی برای عرضه تانا استفاده کند و آن را با پیشرانه تنفس طبیعی عرضه کند، با یک خودروی اقتصادی در این بخش از بازار رو به رو خواهیم بود که ساختار بدنه آن مدرن و ایمن است و تکنولوژی‌های جدید را پیش روی مشتری قرار می‌دهد.


در هر حال برنامه زمانبندی ایران خودرو برای توسعه سبد محصولات نشان می‌دهد ایکو تانا در نیمه نخست سال 1402 و احتمالا اندکی پس از ری‌را روانه بازار خواهد شد.

 

نظر دهید


در همین زمینه