شبکه‌های اجتماعی

ایران‌خودرو از سورن پلاس رونمایی کرد
اتومبیل فارسی - ایکو سورن پلاس (سورن سال)

عرضه سه محصول به‌روزرسانی شده در دهه فجر

 گروه صنعتی ایران خودرو در پنجمین روز از دهه فجر سال جاری (1398) در مراسمی با حضور اصحاب رسانه، وزیر صنعت معدن و تجارت و وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح از سه محصول جدید خود رونمایی کرد. سه محصول رونمایی شده در این رویداد رانا سال، سورن سال و دنا پلاس توربو اتوماتیک هستند. در حقیقت این اتومبیل‌ها نسخه‌های بهبود یافته نمونه‌های قبلی خود هستند.

تاریخچه سورن
در سال 1385 نسخه‌ای تغییر یافته از سمند با نام سمند سورن معرفی شد که ظاهر متفاوت و تازه‌ای از این خودرو را به نمایش می‌گذاشت. این خودرو ابتدا با پیشرانه XU7 به حجم 1.8 لیتر عرضه می‌شد. نمونه اولیه سورن که با نام مالتی پلکس نیز شناخته می‌شد با همان داشبرد سمند معمولی عرضه می‌شد. بعد از آن نوبت به نسخه ELX سورن رسید که تغییرات بیشتری در آن ایجاد شده بود. امکانات تازه‌ای به آن افزوده شده بود، طراحی داخل کابین به‌روزرسانی شده بود و همین‌طور کولر اتوماتیک به لیست آپشن‌هایش اضافه شد. در ادامه موتور ملی EF7 برای سورن در نظر گرفته شد.
در مرحله بعد با بهینه‌سازی پیشرانه‌ EF7 سورن استاندارد آلایندگی یورو 4 به آن افزوده شد. این خودرو به مرور زمان و در کلاس‌بندی‌های مختلف از نظر سامانه‌های ایمنی و امکانات رفاهی کامل‌تر شد. به طور خلاصه آپشن‌ها و فناوری‌های که  در کلاس‌های مختلف سورن عرضه می‌شود را می‌توان به این ترتیب شامل ترمز ABS و EBD، بالابر برقی شیشه‌ها، آینه‌های برقی، دکمه‌های کنترلی روی فرمان و صندلی‌های برقی دانست. تا پیش از رونمایی امروز، آخرین به‌روزرسانی‌هایی که در سمند سورن ایجاد شده بود استفاده از توربوشارژر و افزایش قدرت و  گشتاور آن به 155 اسب بخار و 215 نیوتن‌متر بود.

تغییرات سورن پلاس
در نسخه جدید سورن که در زمان رونمایی نام سورن سال روی پلاک‌های آن نوشته شده ولی روی در صندوق از عبارت سورن پلاس استفاده شده بود برخی تغییرات ظاهری به چشم می‌خورد که از این میان می‌توان به زه کرومی زیر شیشه‌ها، تغییر گرافیک چراغ‌های جلو و عقب و استفاده از چراغ‌های موسوم به یخی در عقب خودرو، جلو پنجره مشکی، رینگ جدید پنج پیچ، اسپویلر عقب و دستگیره‌های easy open اشاره کرد. در داخل کابین طرح جدیدی برای روکش صندلی به کار رفته و دسته دنده طراحی تازه‌ای دارد همچنین در اطراف دریچه کولر و کنسول از طرح فیبر کربن استفاده شده است. فرمان سورن پلاس برقی است و غربیلک آن با نمونه جدید تعویض که مشابه غربیلک فرمان به کار رفته در دنا است شده است. همچنین کف کابین از پوشش موکت پرز بلند با دوردوزی قرمز رنگ استفاده شده تا با دوخت قرمز روکش صندلی‌ها هماهنگ باشد. برای تودری‌ها و صندلی‌ها به جای پارچه مخملی با تراکم پایین، از پارچه‌ای با مقاومت سایشی بالاتر استفاده شده است.

نظر دهید


در همین زمینه