شبکه‌های اجتماعی

رونمایی و افتتاح خط تولید دنا پلاس توربو اتوماتیک
اتومبیل فارسی - ایکو دنا پلاس توربو اتوماتیک

افتتاح خط تولید با حضور وزیر دفاع و وزیر صنعت

 گروه صنعتی ایران خودرو در پنجمین روز از دهه فجر سال جاری (1398) در مراسمی با حضور اصحاب رسانه، وزیر صنعت معدن و تجارت و وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح از سه محصول جدید خود رونمایی کرد. سه محصول رونمایی شده در این رویداد رانا سال، سورن سال و دنا پلاس توربو اتوماتیک هستند. در حقیقت این اتومبیل‌ها نسخه‌های بهبود یافته نمونه‌های قبلی خود هستند.


داستان دنا
دنا که در حقیقت به عنوان جایگزینی برای سمند، پژو 405 و پژو پارس در نظر گرفته شده بود و قرار بود در سال 91 وارد بازار شود، با تاخیری دو ساله در سال 1393 عرضه شد. از طرفی مساله جایگزین شدن محصولات قبلی ایران‌خودرو با دنا نیز منتفی شد و این اتومبیل ملی در کنار آن‌ها تولید و روانه بازار شد. گفته می‌شود دنا بدون اتکا به منابع خارجی و توسط مهندسان و متخصصین داخلی توسعه یافته و تولید شده است. پیشرانه مورد استفاده در دنا نیز از ابتدا EF7 بوده که آن را نیز پیشرانه‌ای ملی می‌دانند. دنا در اصل پروژه‌ای بود که با کد NX7 در سال 88 تعریف شد و قرار بود محصولی جدید از خانواده خودروی ملی باشد که بعدها دنا نام گرفت.


تغییرات دنا پلاس توربو اتوماتیک
ایران‌خودرو که پیش‌تر نسخه‌های پلاس و پلاس توربو دنا را معرفی و عرضه کرده بود، امروز از دنا پلاس توربو اتوماتیک رونمایی کرد. گیربکس اتوماتیک این نسخه از دنا یک نمونه 6 سرعته تیپ‌ترونیک بوده که در حقیقت گیربکس طرح آیسین و ساخت کشور چین است. این گیربکس اتوماتیک مجهز به حالت برف و اسپرت نیز هست. در بحث سامانه‌های ایمنی می‌توان به وجود چهار ایربگ، دو ایربگ برای سرنشین جلو و راننده و دو ایربگ جانبی را برای دنا پلاس توربو اتوماتیک اشاره کرد. گفتنی است نمونه رونمایی شده توسط ایران خودرو داری چهار ایربگ است اما به دلیل محدودیت‌های تولید ممکن است با دو ایربگ به بازار عرضه شود. سیستم فرمان دنا پلاس توربو اتوماتیک تغییر کرده و نسخه جدید از نوع برقی است.
سامانه خنک‌کاری پیشرانه با توجه به تغییرات جدید بهبود یافته و همچنین بخش‌های نرم‌افزاری و فنی این اتومبیل با توجه به گیربکس اتوماتیک جدید و سیستم توربوشارژر بهینه و کالیبره شده اند. استفاده از گیربکس جدید نیازمند ایجاد تغییراتی در زیربندی دنا پلاس توربو اتوماتیک بوده و به همین دلیل تغییراتی در این بخش ایجاد شده است. از طرفی سیستم تعلیق این خودرو نیز کاملا به روز‌رسانی شده که در مجموع کیفیت سواری متفاوتی را سبب خواهند شد که البته قضاوت در مورد آن نیازمند انجام آزمون‌های رانندگی است به همین سادگی نمی‌توان در مورد آن قضاوت کرد.

 

لازم به ذکر است که هم زمان با حضور دکتر رحمانی وزیر صنعت، معدن تجارت و همچنین امیر حاتمی وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح برای امضای تفاهم‌نامه همکاری میان وزرات دفاع و گروه صنعتی ایران خودرو در این شرکت، خط تولید دنا پلاس توربو اتوماتیک نیز افتتاح شد.

نظر دهید


در همین زمینه