شبکه‌های اجتماعی

اتومبیل فارسی - ایکو آرسیان 2
جانی دوباره برای وانت ایران خودرو

 

گروه صنعتی ایران خودرو در تابستان سال جاری نسخه جدید وانت آریسان را با نام آریسان 2 رونمایی کرد. طرح فروش این محصول نیز در آذر ماه سال جاری با قیمت 285 میلیون به مرحله اجرا گذاشته شد. آریسان 2 با تغییراتی که پشت سر گذاشته است، در عملکرد، قدرت قوای محرکه و همچنین استحکام شاسی بهبودهایی را از سر گذرانده است تا بتواند مشکلات و ضعف‌های نسخه قبلی را مرتفع کند.


ایران خودرو در اقدامی کم سابقه از خبرنگاران تخصصی حوزه خودرو دعوت بعمل آورد تا عملکرد فنی آریسان 2 را با قرار دادن بلوک‌های سیمانی با جرم 650 کیلوگرم در فضای بار تجربه کرده و قدرت شیب پیمایی این محصول را ارزیابی کنند. با توجه به 650 کیلوگرم بار قرار گرفته در محفظه بار آریسان 2 و حضور دو سرنشین در کابین، می‌توان گفت که حدود 800 کیلوگرم بار در آریسان 2 قرار گرفته است که این میزان از ظرفیت اسمی این محصول نیز بیشتر است.


خبرنگاران این امکان را داشتند تا وانت آریسان 2 را با مجموع بار 800 کیلوگرمی در خیابان‌های پر شیب محدوده آبشار تهران مورد بررسی قرار داده تا از کشش و توانایی وانت آریسان 2 در زمان شروع حرکت در شیب تند و همچنین توانایی پیشرانه در دور گرفتن و سبک کردن دنده‌ها با خبر شوند.


بر اساس بررسی میدانی آریسان 2، کشش و شروع حرکت با این خودرو با وجود بار 800 کیلوگرمی، بدون احساس ضعف یا کمبود قدرت صورت گرفت و با وجود شیب نسبتا تند مسیر، به خوبی امکان سبک کردن دنده از دنده یک به 2 امکان پذیر بود. همچنین وجود این میزان بار در حوض بار وانت آریسان 2 به خوبی توسط شاسی خودرو تحمل شد و هیچ نشانه‌ای از ضعف یا خم شدن شاسی که در برخی از نمونه‌های قبلی مشاهده می‌شود بروز نکرد.

 


آریسان 2 چه تغییراتی را پشت سر گذاشته است؟

پلتفرم آریسان ۲ تا حد زیادی نسبت به نسخه قبلی تغییر کرده است. قوای محرکه، انتقال قدرت، سیستم تعلیق و جلو بندی و فضای بار از جمله مواردی است که در آریسان ۲ دستخوش تغییر شده است. علاوه بر این تغییر موقعیت مخزن CNG و تغییر در ساختار محور عقب، فضای بار این وانت را کاربردی تر از نسخه قبل کرده است.


در بخش قوای فنی، پیشرانه XU7 جای خود را به نسخه بهینه شده با نام XU7 پلاس داده است. این پیشرانه 4 سیلندر ۱.۸ لیتری ۴ با ۸ سوپاپ توانایی تولید ۹۷ اسب بخار قدرت و ۱۴۶ نیوتن مترگشتاور را دارا بوده و موفق به دریافت استاندارد آلایندگی یورو 5 نیز شده است. لازم به ذکر است که ظرفیت باک بنزین آریسان 2 به 40 لیتر کاهش پیدا کرده است در حالی که ظرفیت آن در نسخه قبلی آریسان 55 لیتر بوده است. همچنین ظرفیت مخزن گاز نیز از 70 به 75 لیتر رسیده است. به دلیل بهینه شدن و تغییر پیشرانه، ایران خودرو اعلام کرده است که با وجود کاهش ظرفیت باک بنزین، مسافت قابل پیمایش این خودرو افزایش پیدا کرده است. در کنار این پیشرانه از جعبه‌دنده 5 سرعته دستی استفاده شده است که با جعبه‌دنده نسخه قبلی کاملا متفاوت است.


در بخش تحهیزات و امکانات رفاهی و ایمنی، آریسان 2 به دو کیسه هوای ایمنی، ترمز دیسکی در محور جلو و کاسه‌ای در محور عقب، ترمز ضد قفل ABS به همراه سامانه توزیع الکترونیکی نیروی ترمز EBD، شیشه بالابرهای برقی، سیستم صوتی به همراه بلوتوث، فرمان هیدرولیک، تهویه مطبوع دستی، سنسور پارک عقب مجهز شده است.

 

نظر دهید


در همین زمینه