شبکه‌های اجتماعی

تجربه رانندگی با دایون Y5، شاسی‌بلند آفرودی جدید ایران
اتومبیل فارسی - دایون Y5

کیان موتور وارنا با یک محصول جدید به بازار بر‌می‌گردد


شرکت کیان موتور وارنا که پیش از اعمال دوباره تحریم‌ها علیه ایران به واردات خودروهای بورگوارد مشغول بود، فعالیت خود را دوباره از سر گرفته و حالا با همکاری صنایع خودروسازی ایلیا، به مونتاژ و فروش دایون Y5 مشغول شده است. دایون Y5 یک شاسی‌بلند متوسط است که در صورت موفق شدن در بازار ایران، می‌تواند جای خالی نیسان رونیز را در ایران پر کند. خودرویی که با توقف تولیدش در پارس خودرو، به حضور جدی SUVهای شاسی مستقل در ایران خاتمه داد. در این بین هر چند خودروهایی مانند لندمارک، فوتون ساوانا و JMC S350 در ایران مونتاژ شدند، اما عرضه تمام آن‌ها محدود بود. حالا این بخش از بازار با حضور دایون Y5 و البته یوآز پاتریوت، دوباره گزینه‌های جدیدی به خود می‌بیند.

 

دایون Y5 در حقیقت همان فودی لندفورت است که چندسالی از نخستین زمزمه‌های ورود آن به بازار ایران می‌گذرد. خودرویی که پتنت آن توسط فودی به ثبت رسیده، اما نه تنها چند خودروساز چینی، از جمله دانگ‌فنگ، فودی، دایون، کندی و کیتون به تولید نسخه‌های پیکاپ و SUV این مدل مشغول هستند، بلکه در کشورهایی مانند غنا، ماداگاسکار، نیجریه، اندونزی و امارات نیز آن را با نام‌های متفاوتی تولید می‌کنند.

 

 

طراحی و فضای کابین دایون Y5

روز گذشته شرکت کیان موتور وارنا شرایطی را فراهم کرده بود تا خبرنگاران علاوه بر بازدید از محصول جدید این شرکت، با حضور یک راننده حرفه‌ای آفرود توانایی‌های خارج‌جاده‌ای این خودرو را نیز بررسی کنند. دایون Y5 یک شاسی‌بلند متوسط با ابعاد 4771، 1870 و 1828 میلی‌متری به ترتیب برای طول، عرض و ارتفاع است و فاصله بین دو محور آن به 2790 میلی‌متر می‌رسد. این ابعاد برای این که برای جانمایی سه ردیف صندلی (هفت سرنشین) در این SUV کافی است، اما بر خلاف ردیف اول و دوم که فضای پای کافی برای سرنشین‌ها دارند، ردیف سوم تنها برای سرنشین‌های خردسال مناسب است. بر اساس کاتالوگ صنایع خودروسازی ایلیا، در صورت بسته بودن صندلی‌های ردیف دوم و سوم دایون Y5، فضای باری حدود 2785 لیتر برای قرار دادن بار در اختیار دارید. اندازه چرخ‌های دایون Y5 نیز 245/70R17 است.


درون کابین دایون Y5 از مواد با کیفیت معمولی استفاده شده است. برای داشبورد از پلاستیک خشک استفاده شده که می‌توان آن را دلیلی برای کاهش هزینه‌ تمام شده دانست. با این حال برای فرمان و صندلی‌ها از پوشش چرم مصنوعی استفاده شده است. نکته عجیب در مورد چرم دوزی‌های دایون Y5 این است که صندلی‌ها و اهرم دنده با دوخت قرمز همراه شده، اما برای فرمان از دوخت سیاه رینگ استفاده شده است. علاوه بر این، ترکیب‌بندی تمام کابین با دو رنگ سیاه و کرمی انجام شده، اما برای تودری‌ها از تزیینات چرمی نارنجی رنگ استفاده شده که هماهنگی چندانی با دیگر اجزای کابین ندارد. به طور کلی در مورد کیفیت کابین دایون Y5 می‌توان گفت که نباید انتظار استفاده از مواد درجه یک را داشته باشید و باید توجه داشت که با یک شاسی بلند اقتصادی رو به رو هستیم که بیش از هر چیز تمرکز آن بر عملکرد خارج جاده‌ای است. با این حال انتظار می‌رود خطاهای مونتاژی که در نمونه به نمایش گذاشته شده دیده می‌شد، در خودروهایی که به مشتریان تحویل داده می‌شود، برطرف شود.

 

 

ویژگی‌های فنی دایون Y5

صنایع خودروسازی ایلیا، دایون Y5 را با یک موتور میتسوبیشی 2.0 لیتری توربوشارژ با کد 4K21D4W در ایران عرضه می‌کند. این موتور توان تولید 202 اسب بخار قدرت و 280 نیوتن‌متر گشتاور را دارد. یک جعبه دنده 6 سرعته اتوماتیک با این موتور جفت شده و هماهنگی خوبی بین این دو دیده می‌شود. این نیرو به هر چهار چرخ منتقل می‌شود. دایون از سیستم چهار چرخ محرک ساخت بورگ وارنر در Y5 استفاده کرده که دارای قفل دیفرانسیل مکانیکی برای محور عقب است.


با وجود وزن 1995 کیلوگرمی دایون Y5، این خودرو شتاب‌گیری قابل قبولی دارد و در آزمایش اتومبیل فارسی، در زمانی نزدیک به 12 ثانیه به سرعت 100 کیلومتر بر ساعت رسید. نکته مهم در مورد دایون Y5، این است که با وجود مجهز بودن به سیستم کنترل پایداری، در سرعت‌های بالای 100 کیلومتر بر ساعت چندان پایدار به نظر نمی‌رسد. دلیل اصلی این موضوع را می توان سگمنتی دایون Y5 در آن قرار دارد و البته فاصله 217 میلی‌متری از سطح زمین دانست. این خودرو به لطف استفاده از ترمزهای دیسکی خنک شونده در جلو و دیسکی در عقب، ترمز گیری از سرعت 80 کیلومتر بر ساعت بسیار خوبی داشت و حتی در سرعت‌های بالاتر ترمزگیری آن بدون انحراف از مسیر انجام می‌شود.

 

درون کابین دایون Y5 از مواد با کیفیت معمولی استفاده شده است. برای داشبورد از پلاستیک خشک استفاده شده که می‌توان آن را دلیلی برای کاهش هزینه‌ تمام شده دانست. با این حال برای فرمان و صندلی‌ها از پوشش چرم مصنوعی استفاده شده است.


دایون Y5 تعویض دنده‌های بسیاری خوبی ارائه می‌دهد و در مسیرهای خارج جاده‌ای‌ سواری بسیار نرم و راحتی را ارائه می‌دهد. این خودرو در پیست آفرود مجموعه آیلند، به خوبی از شیب‌های تند و ناهمواری‌های مسیر و حتی و بخش‌هایی که به دلیل بارندگی روز قبل از آزمایش تبدیل به گِل شده بود عبور می‌کرد. طراحی زاویه‌های ورود و خروج دایون Y5 آن را به خودرویی ایده‌آل برای آفرود تبدیل کرده و حتی در حالت استاندارد نیز برای استفاده در این مسیرها مناسب است، با این حال طراحی زیربندی دایون Y5 به گونه‌ای است که به سادگی می توان از کیت‌های آفرودی تویوتا فورچونر و هایلوکس برای آن استفاده کرد.

 


تجهیزات دایون Y5

نسخه‌ای که کیان موتور وارنا در ایران عرضه می‌کند، به نوعی مجهز‌ترین نمونه از دایون Y5 است. این خودرو در ایران با تجهیزاتی شامل سیستم ورود و استارت بدون کلید، تنظیم صندلی 6 جهته برقی راننده و چهار جهته دستی سرنشین جلو، دو کیسه هوا برای سرنشین‌های جلو، کروز کنترل، کنترل سیستم صوتی روی فرمان، شیشه‌ها و آینه‌های برقی، تاشو برقی آینه‌ها، نمایشگر 8 اینچی لمسی، دوربین دنده عقب، تهویه مطبوع دیجیتالی با تنظیم جداگانه برای ردیف عقب، بلوتوث و گرمکن آینه‌های کناری، مهم‌ترین امکاناتی است که در دایون Y5 دیده می‌شود. علاوه بر کیسه‌های هوا، سیستم کنترل پایداری و سیستم‌های کمکی ترمز ABS و EBD نیز برای این خودرو در نظر گرفته شده است.


دایون Y5 به صورت مستقل هنوز آزمایش تصادفی را پشت سر نگذاشته است، با این حال سال 2015 شرکت فودی مدل لندفورت خود را به موسسه تست تصادف چین فرستاد که نتیجه این آزمایش کسب 3 ستاره ایمنی از این موسسه بوده است.

 

 

دایون Y5 در بازار ایران

به طور کلی می‌توان گفت دایون Y5 یک شاسی‌بلند اقتصادی با توانایی‌های آفرودی بسیاری خوب است که البته به دلیل شرایط موجود در بازار ایران، قیمت آن برای مشتری ایرانی چندان اقتصادی به نظر نمی‌رسد. با این حال می‌توان آن را فعلا تنها شاسی بلند آفرودی بازار ایران با جعبه دنده اتوماتیک دانست.


دایون Y5 در ایران در کارخانه صنایع خودروسازی ایلیا مونتاژ می شود که پیش از این قرار بود محصولات بورگوارد را در ایران مونتاژ کند. فروش و خدمات پس از فروش این محصول نیز توسط کیان موتور وارنا صورت خواهد گرفت. بر اساس اعلام امیر صرافی، مدیر بازاریابی کیان موتور، فروش دایون Y5 در آذر ماه آغاز می‌شود. این خودرو با قیمتی حدود 900 میلیون تومان و به صورت تحویل فوری به مشتری‌های ایرانی عرضه خواهد شد.

 

 

 

نظر دهید