شبکه‌های اجتماعی

هاوال چیتو رونمایی شد
اتومبیل فارسی - هاوال چیتو

جانشینی برای مدل ناشناس F5

 

هاوال در حال به روز رسانی محصولات خود و ارائه نسل جدید از آن‌ها است. خودروهایی که نه تنها از نظر پلتفرم و ساختار فنی متحول شده‌اند، بلکه شیوه نام‌گذاری آن‌ها نیز به کلی تغییر کرده است. تا امروز هاوال برای نام‌گذاری محصولات خود از ترکیب حروف و اعداد استفاده می‌کرد، اما چند وقتی است که این رویه را تغییر داده است.
تازه ترین محصول این شرکت نیز چند روز پیش با نام هاوال چیتو (Chì Tù) رونمایی شد. نامی که ترجمه تحت اللفظی آن در زبان چینی می‌شود خرگوش قرمز. شیوه‌ای که در محصولات Ora (زیرمجموعه الکتریکی ساز گروه گریت وال) نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد. با این حال نام «چیتو» فلسفه‌ای متفاوت دارد و از افسانه‌های کهن چینی گرفته شده است. پیش از آن که نگاهی به ویژگی‌های هاوال چیتو بیاندازیم، مروری بر ریشه نام چیتو خواهیم داشت.

 

نگاهی به نام چیتو
چیتو یا خرگوش قرمز، اسب معروف Lü Bu، جنگ سالاری است که اواخر سلسله هان شرقی می‌زیسته است. در بیوگرافی‌های موجود از لو بو به این اسب قدرتمند اشاره شده که می‌توانسته هزار مایل در روز سفر کند یا از روی خند‌ق‌های عظیم بپرد. لو بو از این اسب که تمام موهای آن قرمز بوده در سال 193 در نبردی در چانگشان استفاده می‌کرده است. بعد در رمان عاشقانه «سه پادشاه» نیز به نام چیتو اشاره شده است.

 

هاوال چیتو چه ویژگی‌هایی دارد؟
در سبد محصولات این شرکت، هاوال چیتو جانشینی برای مدل ناشناس هاوال F5 خواهد بود. اما در حقیقت باید آن را نسخه‌ای گران‌تر و ارزشمندتر از هاوال چولیان است. هر دو بر پایه پلتفرم ماژولار LEMON با فاصله بین دو محور 2700 میلی‌متری و ساختار بدنه یکپارچه طراحی‌ شده‌اند. با این حال اندازه این دو کمی متفاوت است و هاوال چیتو دارای طول 4450 میلی‌متر، عرض و ارتفاع 1841 و 1625 میلی‌متر است.

 

      بخوانید-> چولیان جانشین هاوال H2 می‌شود


با این حال، هاوال چیتو به لطف استفاده از جلوپنجره‌ مشکلی پیانویی با شبکه‌های عمودی، کیت بدنه سیاه رنگ و اسپویلر روی در پنجم، طراحی خشن‌تری دارد. فرم لچکی‌های عقب خودرو تغییر کرده و یک نوار کوتاه افقی به عنوان امتداد چراغ‌های به هم متصل عقب در نمای کناری دیده می‌شود.


ساختار طراحی داخلی هر دو خودرو یکسان است، اما در هاوال چیتو کنسول میانی کمی به سمت راننده متمایل شده است و به جای موس دایره‌ای انتخاب دنده در مدل چولیان، شاهد یک اهرم جوی استیک کوچک در این محصول تازه هستیم. یک نمایشگر 12.3 اینچی برای مولتی‌مدیا و کنترل سیستم تهویه مطبوع دو ناحیه‌ای این خودرو در نظر گرفته شده است. از دیگر آپشن‌های هاوال چیتو می‌توان به سانروف پانوراما، فیلتر ذرات PM2.5، شارژر وایرلس تلفن همراه، صندلی‌های برقی جلو، ترمز پارک برقی کنترل‌های چندمنظوره ری فرمان و امکان تعویض دنده به وسیله شیفترهای پشت فرمان مجهز شده است. چولیان و چیتو هر دو به سیستم DMS (سیستم نظارت بر راننده) مجهز شده‌اند که به وسیله دوربین تعبیه شده روی ستون A سمت چپ، بر خستگی راننده نظارت می‌کند.

 

 AutomobileFarsi 2021 Haval ChiTu 9


نسخه پایه هاوال چیتو از قوای محرکه‌ای مشابه با هاوال چولین استفاده می‌کند؛ یک موتور 1.5 لیتری توربوشارژ چهار سیلندر که 150 اسب بخار قدرت و 220 نیوتن‌متر گشتاور تولید می‌کند و با یک جعبه دنده 7 سرعت دو کلاچ تَر، نیرو را به چرخ‌های جلو انتقال می‌دهد. با پرداخت هزینه بیش‌تر می‌توان نسخه قدرتمندتر چیتو را سفارش داد که خروجی موتور آن به 184 اسب بخار و 275 نیوتن‌متر گشتاور رسیده است. بر اساس گزارش های منتشر شده، نسبت تراکم این موتور به 11:1 افزایش یافته و بازده حرارتی آن به 38 درصد رسیده است که موجب کاهش 8.4 درصدی مصرف سوخت در این موتور شده است.


افزون بر این‌ها، هاوال چیتو با یک پیشرانه هیبریدی نیز قابل ارائه است که اولین نمونه از خانواده LEMON DHT به شمار می‌رود. این سیستم می‌تواند هم به صورت موازی و هم به صورت متوالی (سکوئنشال) کار کند. در سرعت‌های پایین، موتور الکتریکی چرخ‌ها را به حرکت در می‌آورد (موتور بنزینی در حالت ژنراتور قرار می‌گیرد.) و در سرعت‌های بالا، موتور بنزینیبه وسیله یک کلاچ به آن‌ها متصل می‌شود.


هاوال چیتو با ساده‌ترین نوع پیشرانه‌های هیبریدی مجهز شده است. پیشرانه درون‌سوز آن، یک موتور بنزینی 1.5 لیتری (با کد GW4G15H که پیش از این در خانواده محصولات ولیکس نیز استفاده می‌شد) با توان 101 اسب بخار است و موتور الکتریکی DHT100 آن 136 اسب بخار و 250 نیوتن متر گشتاور تولید می‌کند؛ مجموع توان این دو موتور به 190 اسب بخار می‌رسد. باتری‌های لیتیوم یونی 1.8 کیلووات ساعتی آن نیز زیر فضای بار آن قرار گرفته است. بر اساس آن چه وزارت صنعت و فناوری اطلاعات چین اعلام کرده، این ترکیب مصرف سوختی حدود 4.6 تا 4.7 لیتر در 100 کیلومتر سیکل ترکیبی دارد.


نسخه‌های بنزینی هاوال چیتو‌ از ماه آپریل وارد بازار چین خواهد شد، اگرچه نمونه هیبریدی آن کمی دیرتر وارد بازار می‌شود. ممکن است هاوال پس از عرضه این خودرو در بازار چین، آن را در بازارهای صادراتی نیز عرضه کند.

 

نظر دهید


در همین زمینه