شبکه‌های اجتماعی

تست و بررسی ام‌وی‌ام X22 پرو در پیست آزادی
اتومبیل فارسی - تست ام وی ام ایکس22 پرو

موتور جدید و ظاهر شیک‌تر برای کراس‌اوور کوچ مدیران خودرو


با گسترش تمایل مشتری‌ها به خرید خودروهای کراس‌اوور در سطح دنیا، هاچ‌بک های زیادی قد کشیدند تا تنوع خودروهای کراس در بازار بیش‌تر شود. فرآیندی همه گیر در صنعت خودرو که منحصر به یک بازار خاص نیست. با این اتفاق مدیران خودرو نیز هاچ‌بک محبوب خود را به یک کراس‌اوور کوچک تبدیل کرد. خودرویی که به سرعت در بازار ایران جای خود را پیدا کرد و به یکی از پرفروش‌ترین محصولات مدیران خودرو تبدیل شد. ام‌وی‌ام ایکس22، از ابتدای حضور در بازار، در تیپ‌ها متنوع و جعبه دنده دستی و اتوماتیک و با بدنه تک رنگ و دو رنگ در ایران عرضه شد و حالا با گذشت چند سال از نخستین عرضه آن، مدیران خودرو نسخه متحول شده آن را با نام ام‌وی‌ام X22 پرو برای عرضه در بازار ایران آماده کرده است.

 

 

طراحی 

یکی از مهم‌ترین تغییرات ام‌وی‌ام X22 پرو، طراحی دوباره نمای جلوی این خودرو است. نمای جلو به کلی دگرگون شده، چراغ‌های دو تکه که قسمت باریک آن به عنوان چراغ‌های روشنایی روز ایفای نقش می‌کند، از ویژگی‌های مهم این بخش است. استفاده از چراغ‌های دو تکه در نمای جلو به این شیوه، ابتدا در نسل نخست نیسان جوک دیده شد، خودرویی که به خاطر ظاهر عجیبش سر و صدای زیادی به کرد، اما سبک طراحی آن به مرور همه گیر شد و خودروسازانی مانند جیپ، سیتروئن و هیوندای نیز از همین شیوه پیروی کردند. حالا این سبک رواج بیش‌تری پیدا کرده و طراحی خودروسازان چینی نیز به سمت کشیده است. ام‌وی‌ام X22 پرو در چراغ‌های جلو از تکنولوژی LED بهره می‌برد که حدود 2.7 برابر روشنایی بیش‌تری نسبت به چراغ‌های هالوژنی ارائه می‌دهد.

 

AutomobileFarsi 1400 MVM X22 Pro Testdrive 16


شاید در نگاه اول ام‌وی‌ام X22 پرو شبیه به هیوندای کونا به نظر برسد، اما چهره جدید آن به خوبی با دیگر اجزا هماهنگ شده و کاملا دوست داشتنی به نظر می‌رسد، به ویژه این که مدیران خودرو جلوپنجره کهکشانی را برای آن در نظر گرفته که در نسخه خاص و تولید محدود دایمند ادیشن به کار رفته بود.


در نمای کناری تغییرات به قطعه کرومی جدید روی لچکی عقب که نوشته Tiggo روی آن خودنمایی می‌کند و آینه‌های جدید، کوچک‌تر و آئرودینامیک‌تری که از آریزو5 گرفته شده، محدود می‌شود. در نمای عقب نیز علاوه بر تغییرات جزیی در سپر عقب که طرح مه‌شکن‌ها در آن تغییر کرده و خروجی‌های اگزوز تزیینی به آن اضافه شده، چراغ‌ها کمی‌ تیره‌تر شده است و به جای نوار کرومی که چراغ‌ها و لوگو را به هم متصل می‌کرد، حالا شاهد استفاده از یک نوار سیاه رنگ هستیم.

 

 

کابین ام‌وی‌ام X22 پرو

درون کابین اولین چیزی که جلب توجه می‌کند، حفظ طراحی دو رنگ نارنجی و سیاه است. طراحی داشبورد به کلی تغییر کرده و کمی به سمت راننده متمایل شده است. فرمان برقی با طرح D کات و شبیه دیگر محصولات مدیران خودرو جایگزین نمونه‌ قبلی شده است و صفحه کیلومتر ام‌وی‌ام X22 پرو به شکل سنتی بازگشته و دیگر خبری از حرکت عقربه‌ها در خلاف جهت یکدیگر نیست. در بخش‌های مختلف کابین، تزیینات مشکی پیانویی، فیبرکربنی و قطعه‌های نقره‌ای دیده می‌شود که کیفیت مطلوبی برای خودرویی در این رده قیمتی دارد.

 

AutomobileFarsi 1400 MVM X22 Pro Testdrive 20

 

یکی از مهم‌ترین ویژگی‌هایی که با کابین ام‌وی‌ام X22 پرو اضافه شده است، نمایشگر 9 اینچی لمسی آن است که نسبت به قبل بزرگ‌تر شده و به اپل کارپلی و اندروید اتو مجهز شده و امکان نمایش اطلاعات تلفن همراه به روی آن فراهم است. از دیگر ویژگی‌های کابین این خودرو می‌توان به حذف ترمز دستی و جایگزینی آن با ترمز پارک الکترونیکی اشاره کرد، همچنین سیستم اتوهلد نیز برای این خودرو در نظر گرفته شده است.


ام‌وی‌ام X22 پرو خودرویی با طول 4200 میلی متر است و فاصله بین دو محور آن به 2555 میلی‌متر می‌رسد. همین ویژگی موجب شده فضای کابین برای سرنشین‌های هر دو ردیف کافی باشد. علاوه بر این فضای بار این خودرو حدود 420 لیتر است که برای این سگمنت عدد خوبی است، اما نکته منفی در مورد آن، عمق زیاد صندوق بار و فاصله نسبتا زیاد کف صندوق با قسمت پایینی در پنجم است که برداشتن اشیای سنگین از صندوق بار را کمی دشوار کرده است.

 

ویژگی‌های فنی ام‌وی‌ام X22 پرو

مدیران خودرو، ام‌وی‌ام X22 را با یک موتور 1.5 لیتری تنفس طبیعی با قدرت 106 اسب بخار و گشتاور 135 نیوتن‌متر در بازار ایران عرضه کرد. موتوری که کماکان در بازار چین و برخی بازار‌های دیگر برای ام‌وی‌ام X22 پرو استفاده می‌شود. چندی پیش نیز نسخه‌ای خاص از این خودرو با موتور تنفس طبیعی آریزو که 116 اسب بخار نیرو تولید می‌کند، در بازار چین عرضه شد. با این حال مدیران خودرو برای ام‌وی‌ام X22 پرو جدید‌ترین موتور چری را در نظر گرفته که تا کنون تنها در بازارهای صادراتی روی کراس‌اوور کوچک این شرکت نصب می‌شود.


یک موتور 1 لیتری 3 سیلندر توربوشارژ که هر چند از نظر حجم موتور و تعداد سیلندر به نظر ضعیف‌تر نسخه تنفس طبیعی است، اما از نظر توان و بازدهی تفاوت چندانی با آن ندارد. این موتور توان تولید 102 اسب بخار قدرت و حدود 150 نیوتن‌متر گشتاور را دارد. در نسخه جدید، به جای جعبه دنده 4 سرعته اتوماتیک، یک جعبه دنده CVT با شبیه سازی 9 سرعته نیرو را به چرخ‌های جلو انتقال می‌دهد. جعبه‌دنده‌ای که در آریزو 5 توروبو جدید هم استفاده می‌شود.

 

AutomobileFarsi 1400 MVM X22 Pro Testdrive 12


ام‌وی‌ام X22 پرو با وجود پیشرانه‌ کوچکی که دارد، شتاب‌گیری قابل قبولی ارائه می‌دهد. هر چند نمی توان آن را یک خودرویی تند و تیز دانست، اما با عنوان یک کراس‌اوور کوچک که بیشتر برای مسیرهای درون‌شهری استفاده می‌شود، کاملا رضایت بخش است. ترمزهای دیسکی در هر چهار چرخ نیز عملکرد خوبی از خود نشان می‌دهند، اما نکته‌ای که در مورد ام‌وی‌ام X22 پرو ممکن است کمی نگران‌کننده باشد، پایداری این خودرو در پیچ‌ها است. ارتفاع حدود 18 سانتی‌متری این خودرو از سطح زمین، موجب شده مانند دیگر خودروهای این سگمنت در عبور از پیچ‌ها چندان مطمئن نباشد، هر چند برنامه پایداری الکترونیکی آن به موقع وارد مدار می‌شود و از ناپایدار شدن خودرو جلوگیری می‌کند. نکته دیگر در مورد ام‌وی‌ام X22 پرو، صدای زیاد موتور درون کابین است که هر چند کمی نسبت به نسخه قبلی بهبود یافته، اما همچنان جای بهبود زیادی دارد.


یکی دیگر از امکاناتی در ام‌وی‌ام X22 پرو دیده می‌شود، سیستم کمکی حرکت در سراشیبی (HDC) است که پیش از این در خودروهای هم سگمنت ام‌وی‌ام X22 پرو در بازار ایران دیده نشده بود.

 

امکانات دیگر ام‌وی‌ام X22 پرو

مدیران خودرو برای نسخه جدید کراس‌اوور کوچک خود امکاناتی مانند تودوزی چرمی، سانروف برقی، کروز کنترل، کنترل سیستم صوتی از روی فرمان، سنسور دنده عقب، دوربین دنده عقب، رینگ‌های 16 اینچی آلیاژ آلومینیومی، بلوتوث، فرمان برقی، اتوهلد، ترمز پارک برقی، صندلی‌های عقب با امکان تا شدن با نسبت 60:40، دو کیسه هوا، نمایشگر 9 اینچی و ... در نظر گرفته است. با این حال جای خالی امکاناتی مانند استارت دکمه‌ای و تنظیم برقی صندلی‌ها در ام‌وی‌ام X22 پرو به خوبی حس می‌شود.

 

 

ام‌وی‌ام X22 پرو در بازار ایران

مدیران خودرو قصد دارد ام‌وی‌ام X22 پرو را در دو نسخه تگ رنگ و دو رنگ وارد بازار ایران کند و بر خلاف نمونه کنونی که هم به صورت دنده‌ای و هم به صورت اتوماتیک عرضه می‌شد، تنها نسخه اتوماتیک آن در دسترس مشتری‌های ایرانی قرار خواهد گرفت. بر اساس آنچه تا کنون اعلام شده، رونمایی رسمی و آغاز فروش این خودرو در آذر ماه 1400 صورت خواهد گرفت. ام‌وی‌ام X22 پرو قیمتی کم‌تر از 600 میلیون تومان خواهد داشت و در بازار ایران با خودروهای مانند جک S3 و احتمالا در آینده ایکو K125 به رقابت خواهد پرداخت.

 

نظر دهید


در همین زمینه